پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی با تاکید بر این که روحانیون نباید به بهانه درس و بحث به انتخابات بی تفاوت باشند، گفت: امروز رابطه بین دین و نظام نه تنها غیر قابل اغماض، بلکه یک رابطه کاملا ضروری است، بنابراین برای باقی ماندن دین باید قدرت این نظام را افزایش دهیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی‌« تربیت محقق مذاهب اسلامی» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد با اشاره به این روایت امام صادق(ع) که «دعامه انسان، عقل او است»، اظهار داشت: دعامه به معنای ستون است، یعنی اگر این عقل از انسان گرفته شود او هیچ هویتی در هیچ جهتی نه در علم و نه در دین و اقتصاد و  اخلاق ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: راهنمای انسان و راه بصیرت عقل است، بنابر این روایت امام صادق(ع)، انسان باید همه امورش را با میزان عقل پیش ببرد که یکی از این مسائل مربوط به انقلاب است

وی تأکید کرد: هر طلبه ای در این عصر باید نسبت به مسائل انقلاب حساس باشد، مخصوصاً در مسائل مهمی مانند انتخابات پیش رو، مبادا طلاب به دلیل درس و بحث، به این گونه مسائل و شرکت مردم در پای صندوق های رأی بی‌توجه باشند، این موضوعات در حوزه منسوخ شده است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه هرچه نظام اسلامی برای مردم قوی‌تر، مؤثر‌تر و مفیدتر باشد در دین و دینداری تأثیرگذارتر خواهد بود، تاکید کرد: امروز رابطه بین دین و نظام نه تنها غیر قابل اغماض، بلکه یک رابطه کاملا ضروری است، بنابراین برای باقی ماندن دین باید قدرت این نظام را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه عده ای اظهار می کنند قبل از انقلاب هم مردم دین داشتند، بیان کرد: دینی که مردم قبل از انقلاب داشتند با دینی که امام راحل(ره)، رهبر انقلاب و مراجع بزرگ به آن تأکید دارند، متفاوت است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: دینی که امام راحل(ره) بر آن تأکید ورزیده اند منحصر به اعمال شخصی عبادی، انجام واجبات و ترک محرمات نیست، بلکه مقصود این است که علاوه بر توجه به مسائل عبادی، دشمن و نقشه هایی که برای از بین بردن دین دارند را بشناسیم.

فاضل لنکرانی خطاب به طلاب و روحانیون گفت: نباید گمان کنیم که حوزه‌های علمیه چه در مشهد و قم یا نجف تنها باید به تدریس و بحث مشغول باشند و به سایر عرصه‌ها توجهی نداشته باشند؛ امروز دشمن برای تمام برنامه‌های مربوط به دین، نقشه دارد و این موضوعی روشن و بدون نیاز به استدلال و برهان است.

وی افزود: با رجوع به فضای مجازی مشاهده‌ می‌کنیم که حمله‌های فراوانی دین را فرا گرفته است؛ از خداوند تبارک و تعالی و انبیاء الهی تا کتب آسمانی و ائمه اطهار(ع) و در مراحل بعد اصول و فروع دین و اعتقادات اسلامی مورد حمله قرار گرفته است و در این میان وظیفه طلاب است که از این دین دفاع کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: دشمن متوجه شد که پس از انقلاب، به برکت نظام اسلامی دین در میدان اجتماع حاضر شد و مردم با سلاح دین به مقابله با دشمن ایستادن از این روی درصدد مقابله با دین و اعتقادات مرذم و دور کردن جوانان از دین و دیانت برآمد.

دشمنیِ امروز با دین، در تاریخ بی سابقه است

وی با بیان اینکه فعالیت امروزی دشمن برای مقابله با دین در طول تاریخ بی‌سابقه است، گفت: طبق آمار 400 صفحه اسامی و مشخصات پایان نامه‌هایی با موضوع ترویج وهابیت در دانشگاه مدینه وجود دارد که هر صفحه حداقل شامل مشخصات ده پایان نامه است

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به این‌که امثال «محمد بن عبدالوهاب»‌‌ها را همین دشمنان ساختند، خاطرنشان کرد: این تنها گوشه‌ای از هجمه سنگین دشمن است، یهودی‌ها، مسیحی‌ها و بهایی‌ها هر یک به نحوی فعالیت می‌کنند، به عبارتی همه گروه‌ها برای مقابله با اسلام و به خصوص شیعه با هم اجماع مرکب کرده اند در این میان امروز ما در حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی‌ کشور چند پایان‌نامه در مورد شیعه داریم؟

وی با بیان این‌که ما طلبه‌ها در پرتوی این نظام اسلامی می توانیم حضور جدی در مقابل دشمن داشته باشیم، ابراز کرد: امروز این نظام یک برکت برای حضور و فعالیت انسان‌های متدین‌ و مدافعان دین است و ما این نظام را برای همین موضوع می‌خواهیم.

نظام اسلامی بهترین فرصت خدمت به دین را فراهم کرده است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز کرد: به برکت این نظام، امروز شیعه به یک قدرت در دنیا تبدیل شده است، از این‌رو این نظام و این زمان بهترین فرصت برای یک طلبه و روحانی است تا در پرتو نظام به دین اسلام و مکتب شیعه خدمت کند. بنابراین طلاب و روحانیون باید این حساسیت را نسبت به مسائل نظام از جمله انتخابات داشته باشند و توجه کنند که عقل و دین در این مورد چه دستوری می‌دهند.

روحانیت، جناح و گروه نیست

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: حب و بغض‌ها را باید کنار بگذاریم، زیرا روحانیت جناح و گروه نیست، بلکه تحت پرچم الهی قرار دارد، بنابراین باید دید فردی که بناست مدیریت کشور را به عهده بگیرد، تا چه اندازه برای دین مردم مفید است و قدرت حل مشکلات را دارد؟!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: معیار انتخاب روشن است، باید سراغ عقل رفت و با چراغ عقل به میدان آمد و با استمداد از خدای متعال این انتخاب مورد رضای امام زمان(عج) قرار گیرد.

وی در بخش دیگر سخنانش خطاب به طلاب گفت: بنابر بر عقل که ستون انسان است، شما محصلان حوزوی باید به دنبال نتایج مثبت تحصیل باشید که برای حل مشکلات و شبهات پاسخ داشته باشید.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: برخی قادر به درک چرایی مطالعه کتاب قرآن، تفاسیر و ضرورت نیاز به اجتهاد نیستند و معتقدند که هر مقدار که از ظواهر قرآن برای ما روشن است به آن عمل کنیم در حالی که امروز شکل جدیدی از شبهات از ناحیه وهابیت و سلفی‌ها مطرح می شود و غیر از آنچه در کتاب های 20 سال گذشته ما به آن پرداخته شده است، می باشد.

اجتهاد منحصر به سواد حوزوی نیست

وی با بیان اینکه شبهات امروز در باب شفاعت و توسل است، مطرح کرد: شکل شبهات تغییر کرده است وگرنه هدف اصلی ضربه و صدمه زدن به دین است، بنابراین باید توجه داشت که دنبال کردن درس اجتهاد منحصر به فقه و اصول، برکات معنوی و دایره فروع دین نیست بلکه باید قادر به پاسخگویی سؤالات و شبهات علیه دین باشید.

استاد حوزه علمیه قم خطاب به طلاب ادامه داد: با عقل و تفکر به میدان بیایید و نسبت به مسائل علمی و دروس اجتهاد برخورد سطحی نداشته باشید، به حفظ متون و موفقیت در آزمون‌ها اکتفا نکنید، در این صورت یک طلبه قطعا عالم نیست.

تسامح از طلبه پذیرفتنی نیست

 وی در ادامه سخنانش عنوان کرد: نکته‌ دیگر در باب عقل مسائل اخلاقی و تربیتی است که منحصر به همه سطوح حوزوی ها می باشد؛ هرچه زمان پیش می‌رود ضروت مسائل اخلاقی و تربیتی برای بیشتر می شود، برخی مسامحه می می کنند، از خود مراقبت داشته باشیم، تسامح از طلبه پذیرفتنی نیست، به ویژه شما طلاب مشهد که در جوار مضجع منور امام رضا(ع) تحصیل می کنید.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان افزود: امروز جامعه نیاز به اخلاق دارد و اگر عالمان وارسته اخلاق نباشد جامعه به سمت دیگری می رود.

انتهای پیام/ ت

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha