جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شریعت فاقد روح دین و بیگانه با خدای دین، واقعی نیست، گفت: مشکل نسخه هایی از شریعت که بسیاری امروز در جهان اسلام آن را دنبال می کنند، این است که فاقد طعم دین، فاقد روح دین، بیگانه با خدای دین و بی تفاوت در قبال فلسفه و رسالت های دین هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در سخنانی در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه رسول اكرم (ص) لبنان به موضوع شریعت اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در آیه 13 سوره شوری فرموده است: «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّي بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْکَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسي‏ وَ عيسي‏ أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فيهِ کَبُرَ عَلَي الْمُشْرِکينَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبي‏ إِلَيْهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي إِلَيْهِ مَنْ يُنيبُ/ آیینی را برای شما تشریع کرد که به نوح توصیه کرده بود و آنچه را بر تو وحی فرستادیم و به ابراهیم و موسی و عیسی سفارش کردیم این بود که: دین را برپا دارید و در آن تفرقه ایجاد نکنید! و بر مشرکان گران است آنچه شما آنان را به سویش دعوت می کنید! خداوند هر کس را بخواهد برمی گزیند ، و کسی را که به سوی او بازگردد هدایت می کند».

وی اظهار داشت: برخی به جای کوشش در جهت اقامه دین که در آیه بالا آمده، به سمت سوء استفاده از دین به نفع خود به پیش رفته اند؛ گویی این دین است که آمده تا آن ها را  استقرار دهد؛ نه آن که شریعت برای استقرار دین باشد.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه شریعتی که به جای نفی تفرقه به ایجاد و تثبیت آن دست بزند، بدلی است، ابراز داشت: چنین شریعتی، خدایی و برآمده از دین نیست؛ بلکه بر آمده از نگاهی تنگ، خشک مغز، قشرگرا و حاصل رویکردی غیر فطری به دین از ناحیه گروه هایی از انسان هاست.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: این نسخه ها، شریعت واقعی خدا را پس زده، و نه تنها اقامه کننده دین نیستند؛ بلکه تضعیف کننده یا حتی تخریب کننده دین در نزد نسل های جدید هم  شده اند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس آیه 13 سوره شورا، آن روی سکه اقامه دین (أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ) عدم تفرقه (وَلَا تَتَفَرَّقُوا) است؛ در حالی که شریعت حاصل از این نسخه که برخواسته از میل و نگاه انسان های کم ظرفیت است، نه تنها به عدم تفرقه نمی انجامد که فراتر به عامل ظهور بدترین و خونبارترین شکل اختلاف بدل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان این که دعای ندبه، ادبیات و مضامین کم نظیری را در خود جمع کرده،  گفت: مهمترین ویژگی دعای ندبه، ارائه تحلیل های تاریخی است.

وی با اشاره به این که دعای ندبه در بردارنده چهار "خوانش تحلیلی تاریخ" و یک  "آینده خوانی تحلیلی" است، گفت: یکی از "گذشته خوانی ها تحلیلی" در دعای ندبه،  ارائه تحلیلی روشنگر نسبت به تاریخ "جریان دینی - اجتماعی انبیاء" است.

عضو خبرگان رهبری افزود: بر اساس تحلیل آمده در دعای ندبه، انبیاء چهار کارکرد  "اقامه دین"، "اتمام حجت بر عباد"، "جلوگیری  از دور افتادن حق از مقرّ خود" و "جلوگیری از غلبه باطل بر  پیروان حق"  را دنبال  کرده اند.

این استاد حوزه با اشاره به این که "هدف بودن اقامه دین برای انبیاء" یک مضمون عمیق قرآنی است، گفت: قرآن در این زمینه، در آیه شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا، تشریع شریعت را برای اقامه دین معرفی می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha