جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
استاد انصاریان

حوزه/ استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه ما کار دیگری جز طلبگی و علم آموزی معارف اسلامی نداریم، گفت: ما کار دیگری نداریم؛ به مدرسه نیامده ایم که بعد رئیس حزب و دار و دسته شویم و نیامدیم که وقتی از مدرسه بیرون رفتیم یک بازیگر سیاسی و یا هنرپیشه اجتماعی و زد و بندی شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،‌ استاد حسین انصاریان همزمان با آغاز ماه شعبان المعظم در درس اخلاق خود در جمع طلاب و فضلای مدرسه علمیه رضویه قم اظهار داشت: قرآن مجید تنظیم ماه های قمری را به روزی برمی گرداند که آسمان ها و زمین آفریده شده اند که از این دوازده ماه، چهار ماه آن به خواست خدا دارای اعتبار ویژه ای است.

وی ابراز داشت: در این خصوص مشخص می شود که خداوند عنصر زمان را یکسان قرار نداده است و بخشی از زمان ها را در پیشگاه خود با احترام خاص و ارزش ویژه ای مخصوص کرده است؛ با این تفاوت که خود حضرت حق برای زمان ها اعتبار کرده و یقینا مطابق با روایات و اخبار، خوبی ها و بدی ها نیز در زمان های متفاوت با هم فرق دارند.

*برخی از ایام دارای حرمت خاصی هستند

این محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی بیان داشت: برای نمونه همه مسجد ها از نظر فیزیکی مسجد هستند؛ ولی برای مسجد الاحرام پروردگار عالم ویژگی هایی قرار داده است که چنین ویژگی هایی برای مسجد جامع قم و شیراز و تبریز قرار نگرفته است.

وی اظهار داشت: گاهی خداوند در قرآن کریم ۱۰ شب را از همه شب های دیگر جدا کرده و به آن قسم خورده است؛ همانند «والفجر ولیال عشر» که در این راستا یک قولی از طبری نقل کرده اند که این ۱۰ شبی که خدا به آن قسم خورده، ده شب عاشوراست؛ یعنی شب اول محرم تا شب عاشورا را شامل می شود.

*ماه شعبان برای پیامبر(ص) است

استاد انصاریان یادآور شد: یکی از زمان های ویژه نزد خدا  بر اساس آیات، همان ماه شعبان است که پیامبر(ص) آن را به خود نسبت داده و گفته اند؛ " شعبان ماه من و برای من است" در این دعایی که از حضرت زین العابدین(ع) نقل شده است، دعای بسیار زیبایی و یک شناسنامه کاملی از اهل بیت (ع) را ارائه می دهد.

این خطیب حوزوی تصریح کرد: همان طور که منظور از اهل بیت(ع)، اهل خانه نیست؛ بلکه بیت نبوت و بیت ولایت الهیه است؛ لذا در سوره احزاب می بینید راجع به زنان پیغمبر(ص) این بیت را به ضمیر جمع مؤنث وصل کرده که در این جا معنی بیت نبوت نمی دهد، پس کاری به پیامبر(ص) و امام علی(ع) ندارد.

این استاد حوزه ابراز داشت: پیامبر(ص) می فرمایند؛ "شعبان ماه من است"، شما در این دعا که در مفاتیح نوشته است هر روز این دعا را بخوانید؛ البته در تهران، در قدیم در سراسر ماه شعبان این دعا را بعد از نمازهای یومیه می خواندند و متاسفانه در حال حاضر رنگ باخته و این رنگ باختن نیز ضرر هم دارد.

*عظمت شب های شعبان را درک کنیم

استاد انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عظمت شبهای ماه شعبان اظهار داشت: رسول گرامی اسلام(ص) تمام شبهای ماه شعبان را بیشتر از شب های دیگر عبادت می کرد و این عظمت شبهای شعبان را می رساند؛ خداوند به طور کلی در آیات از طبیعت شب و جایگاه آن در عبادت سخن می گوید.

وی افزود: حضرت رسول(ص)، تمام شبهای ماه شعبان المعظم را برتر از شبهای دیگر توصیف کرده که در آن تصفیه قلب و جان و روح و باطن است.

این استاد حوزه به بیان امام زین العابدین (ع) در اهمیت این ماه عزیز اشاره کرد و افزود: کل ماه شعبان را پیامبر(ص) روزه می گرفتند و همه شبها را به عبادت بیشتری می گذراندند؛ چرا که خودش و اعمالش را فروتنانه تقدیم حق کند.

نویسنده  « تفسیر حکیم » خاطرنشان ساخت:‌ پروردگار در قرآن کریم از دو درخت به نام های زقوم و دیگری طوبی نام می برد، که رسول خدا(ص) در مورد این دو درخت توضیحاتی داده است، شجره طوبی در بهشت و شجره زقوم در آتش دوزخ است؛ نگاه پیامبر (ص) این است که شاخه های درخت زقوم در این دنیا پهن است و شاخه های درخت طوبی نیز در این دنیا گسترده می باشد؛ اما شاخه ها به هم وصل است، اما شکل دنیایی این درختان شبیه به درخت نیست.

وی گفت: پیامبر(ص) می فرمایند؛ "همه رذایل اخلاقی که در دنیا پهن است افرادی که به گناه می پردازند به آن می چسبند و در طوبی، شاخه های درخت دنیایی اش فضایل اخلاقی است که به صورت مِهر، محبت، گذشت، درستی، صدق، عبادت و خدمت نمایان است.

*با فضائل اخلاقی پیوند بخوریم

استاد انصاریان بیان داشت: این دو درخت شاخه هایش در دنیا پهن است، کسی که گناه در او ادامه و تداوم داشته باشد دیگر گناه با انسان پیوند می خورد و رها کردن آن یک مقدار مشکل می شود، ما درختی را در باغچه می کاریم نهال است یک هفته بعد همان موقع از جا کنده می شود اما اگر 5 سال بگذرد، باید با زور آن را کند، 20 سال بعد دیگر با تکان خوردن کنده نمی شود باید دور آن را خالی کنیم تا زیر ریشه برسیم.

وی عنوان کرد: گناه وقتی ادامه پیدا کند ریشه کن کردن آن مشکل است؛ ولی امکان دارد.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه ادامه داد: گاهی این فضائل و ارزش ها در تکرار شدنش با عیار خلوصی که دارد در وجود و ذات آدم می نشیند؛ به طوریکه وقتی این خوبی ها با ذات یکی شود بدون تردید غلبه در انسان مقابل سایت ها و ماهواره قوی خواهد بود.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد هیچ روانشانسی ذره ای از علم روانکاوی و روانشناسی قرآن را ندارد؛ من انواع کتاب های روانکاوی و روانشناسی در جهان را دارم که تنها الفاظ باد کرده است و هیچ درمان کننده و علاج کننده نیست.

*کسی که فضائل اخلاقی در آن قوی شد از خوبی ها عقب نشینی نمی کند

استاد انصاریان خاطرنشان کرد: از خدا بخواهیم که به صورت جامع و کامل در این دوران پر فساد، که فساد حاکم است و شوخی بردار هم نیست؛ چون خود توانایی نگهداری و حفاظت از خودمان را نداریم، مراقب و نگهدار ما باشد.

وی با اشاره به هجوم شبکه های ماهواره ای گفت: امروز وضعیت افسارگسیخته شبکه های اجتماعی در بستر موبایل، دریایی از فساد را به وجود آورده است؛ فقط خود خدا از ما مراقبت کند.

این خطیب حوزوی افزود: حضرت علی(ع) با آن همه عظمت و بزرگی که در کمیل وجود دارد، می فرمایند؛ «و احفظنی به رحمتک/ با رحمتت من را حفظ کن»؛ از خدا بخواهیم ما را از آلوده شدن به رذائل حفظ کرده و ما را به همه ارزش ها برساند؛ حالا که آمدیم و وارد مقدماتش شده و طلبه شده ایم، باید سعی کنیم تا جای خالی انبیاء و ائمه را پر کنیم.

این استاد اخلاق با بیان اینکه ما کاری دیگری جز طلبگی و علم آموزی معارف اسلامی نداریم، ادامه داد: ما کار دیگری نداریم؛ به مدرسه  نیامده ایم که بعد رئیس حزب و دار و دسته شویم و نیامدیم که وقتی از مدرسه بیرون رفتیم یک بازیگر سیاسی و یا هنرپیشه اجتماعی و زد و بندی شویم.

استاد انصاریان تصریح کرد: ما آمده ایم که جای خالی انبیاء(ع) را پر کنیم؛ بخواهیم خودمان هم با اخلاص و نماز شب و گریه بر حضرت اباعبدالله، امام حسین(ع) کاری کنیم که رحمت خدا بر ما فراگیر شود و ما را از خطرات حفظ کند، و ما را به ارزش ها پیوند بدهد تا اول خودمان ارزش پیدا کنیم بعد به دیگران ارزش ها را انتقال دهیم.

وی اظهار داشت: دعا در این زمینه ها یقینا مستجاب می شود، خداوند وقتی راستی را از بنده خود ببیند قطعا پاسخ خواهد داد، دعا می کنیم وجود حضرت ولی عصر(عج) دعا گوی ما باشد و اگر در وجود ما رذایلی وجود دارد به کرم خودش و احترام سه مولود و نیمه شعبان آن را بر طرف سازد و وجود ما را منبع ارزش ها، عبادت ها کرامت ها و خدمت ها و علم و عمل و انتقال علم قرار دهد و به گونه ای ما را رشد دهد که در روز قیامت رسول الله و ائمه طاهرین به محض بیرون آمدن از قبر به ما اعلام رضایت کنند.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha