جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
برگزاری دومین نشست رایزنی‌های قانون صکوک در برونئی

حوزه/ دومین نشست رایزنی‌های قانون صکوک با عنوان «کارگاه آموزشی پروژه قانون صکوک» با همکاری موسسه تحقیقات و آموزش اسلامی و بانک توسعه اسلامی در کشور برونئی برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از عرب نیوز، دومین نشست رایزنی‌های قانون صکوک با عنوان «کارگاه آموزشی پروژه قانون صکوک» در کشور برونئی واقع در جزیره بورنئو در جنوب شرقی آسیا برگزار شد.

موسسه تحقیقات و آموزش اسلامی و بانک توسعه اسلامی یک کارگاه مشاوره‌ای منطقه‌ای در رابطه با قانون صکوک برگزار کردند. این کارگاه با همکاری نهاد مالی دارالسلام در بندر سري بگاوان، پایتخت برونئی برگزار شد.

هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی شناسایی بهترین شیوه‌های ارائه صکوک در جنوب شرقی آسیا، همچنین درک چالش‌های کشورهای منطقه مشتاق به صدور صکوک بود.

شرکت کنندگان در این نشست را مقامات ارشد و مسئولان مالی کشورهای عضو بانک توسعه اسلامی در منطقه آسه آن، یعنی برونئی، اندونزی، مالزی، بنگلادش و مالدیو، و همچنین مقاماتی از هنگ کنگ، کره جنوبی، سنگاپور، فیلیپین، سریلانکا و کامبوج تشکیل می‌دادند. متخصصین شرکت‌های حقوقی، بانک‌ها، دانشگاهیان و مشاوران با تجربه در امور مالی اسلامی نیز در این رویداد شرکت کردند.

پروفسور محمد عزمی عمر، مدیرکل موسسه تحقیقات و آموزش اسلامی در این رویداد گفت: تسهیل عمل کشورهای عضو بانک توسعه اسلامی در جریان و ایجاد محیط مساعد برای تامین مالی اسلامی، بخش مهمی از دستور کار بانک توسعه اسلامی است. انتظار می‌رود پروژه قانون صکوک نقش مهمی در بهره برداری از بهترین شیوه‌ها و تخصص‌های جهانی در این زمینه ایفاء کرده و یک معیار جهانی و ابزار مناسب برای صدور صکوک ایجاد کند.

وی افزود: این پروژه با هدف ایجاد قوانین نمونه صکوک و دستورالعمل‌ها در این زمینه به کشورهای عضو بانک توسعه اسلامی و دیگر مقامات قضایی پایه‌ای اجازه ایجاد یک چارچوب قانونی برای صدور صکوک می‌دهد.

این دومین نشست از میان چهار نشست رایزنی منطقه‌ای در رابطه با قانون صکوک بود. اولین رایزنی منطقه‌ای در داکار، سنگال و با همکاری بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا در ماه ژانویه برگزار شد. دو رایزنی منطقه‌ای دیگر نیز  قرار است در «اروپا / آسیای مرکزی» و «خاورمیانه / شمال آفریقا» برگزار شوند.

صکوک چیست؟

صُکوک جمع صَک به معنای سند و سفته است و مُعَرَّب واژه چک در فارسی است. عرب ها این واژه را توسعه داده بر کلیه انواع حوالجات، تعهدات و اسناد مالی به کار بردند.

ابزارهای مالی اسلامی (صُکوک)، اوراق بهادار با ارزش مالی یکسان و قابل معامله در بازارهای مالی هستند که بر پایه یکی از قراردادهای مورد تأیید اسلام طراحی شده‌اند و دارندگان اوراق به صورت مشاع مالک یک یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها و منافع حاصل از آن‌ها می‌باشند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha