جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام میرکتولی

استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: ادب ، وفا و رضایت به رضای الهی از جمله مهم ترین ویژگی های شخصیتی و سجایای اخلاقی حضرت ابوالفضل العباس(ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی میرکتولی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تبریک چهارم ماه شعبان سالروز ولادت با سعادت قمر بنی هاشم ابراز داشت: در خصوص شخصیت ایشان و رشادت ها و سجایای شخصیتی ایشان البته کتاب ها و آثار متعددی نوشته شده که در آن ها نویسندگان و محققان به جمع آوری فضایل و مناقب ایشان اهتمام ورزیده اند اما با این حال هنوز هم بخش هایی از زندگانی حضرت به ویژه قبل از قیام عاشورا برای بسیاری از مردم ناشناخته مانده است.

اوج ادب و احترام نسبت به برادر و امام زمان خود

وی با اشاره به این که آنچه برای ما به عنوان شاخصه های برجسته حضرت عباس (ع) مطرح است، بیشتر ناظر به ادب و و وفاداری ایشان و نیز رعایت آداب اخلاقی به خصوص در مواجهه با برادر و امام خود می باشد، افزود: حضرت ابوالفضل(ع) حقیقتاً چه در زمان حیات امیرالمومنین(ع) و چه پس از آن در زمان امامت امام حسن مجتبی (ع) و خاصه حضرت سیدالشهدا(ع) نهایت ادب و احترام را در باب تبعیت فرزند از پدر و یا رابطه اخوت به جای آورده و به الگویی ماندگار از تبعیت از ولی امر و ولایت مداری در تاریخ تبدیل شدندد.

ادب و معرفتی که از مادر به ارث رسیده بود

استاد حوزه ادامه داد: ایشان گرچه فرزند امیرالمومنین(ع) است اما چون از طریق مادر به پیامبر اکرم(ص) نمی رسد ، همواره خود را جدای از فرزندان فاطمه زهرا(س) حساب می نمود و در واقع رفتار ایشان مثل مادر بزرگوارشان حضرت ام البنین (س) است که ادب را حین ورود به خانه علی(ع) رعایت کرد و در همان آغاز زندگی مشترک با حضرت فرمود من کنیز فاطمه(س) هستم و بچه هایم غلامان بچه های فاطمه(س) خواهند بو.

وی گفت: مهم ترین و ماندگارترین فراز زندگانی حضرت عباس(ع) مربوط به همان مقطع تاریخ کربلا و قیام عاشورا می شود که با شهادت مظلومانه و صبر و استقامت در دفاع از امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) ایشان به اُسوه همه جوانمردان عالم برای همیشه تاریخ تبدیل شدند.

حجت الاسلام و المسلمین میرکتولی اضافه کرد: متاسفانه قبل از این واقعه از منابع تاریخی نکات برجسته و مهمی راجع به زندگی ایشان به درست ما نرسیده و گویا یک زندگی عادی مثل همه مردم داشته اند؛ البته این جا یک نکته مهم قابل طرح است و آن هم این که معمولاً انسان ها در صحنه امتحان است که جوهره خود را آشکار می کنند .

وی یادآور شد: امام علی (ع) می فرمایند که جوهره انسان ها در پستی و بلندی روزگار آشکار می شود و از این حیث قمر بنی هاشم(ع) در صحنه امتحان بزرگ کربلا، سربلند بیرون آمدند و در ماجرای امان نامه به ایشان و برادرانشان ثابت کردند که چرا ما وقتی می خواهیم از کسی در وفاداری و ولایتمداری مثال بزنیم نام شریف ایشان را می بریم.

اُسوه ای برای همه جوانان و جوانمردان

این استاد و محقق حوزوی همچنین گفت: ادب والای ایشان نسبت به برادر و امام خود به گونه ای بود که هیچ گاه امام حسین(ع) را با عنوان برادر خطاب نکردند و همواره از عنوان "سیدی" و "مولای" در این خصوص بهره می بردند و حتی در صدا زدن همیشه با حفظ ادب کامل و دست به سینه بودند و این شاخصه بسیار مهمی است برای نسل جوان ما به ویژه که در هیچ حالتی از ادب و احترام نسبت به بزرگتر خود غافل نشوند.

وی بیان داشت: به همین خاطر است که امام حسین(ع) بعد از شهادت هیچ کدام از یاران و اصحاب خویش نفرمود که "الان انکسر ظهری و قلت حیلتی.." چه آن که وجود عباس بن علی(ع) برای امام حسین (ع) نقطه ثقل نهضت بود.

رضایت به رضای الهی؛ درس بزرگی که از مکتب عباس(ع) باید آموخت

عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم تاکید کرد: ایشان راضی به رضای خدا بود و ما درسی که از زندگی حضرت می گیریم این است که حقیقتاً مشیت الهی را در زندگی بپذیریم.

وی افزود: جوانان ما بپذیرند که تنها بخشی از تغییر و تحولات زندگی دست ماست و بخش دیگرش که مشیت الهی است را ما باید بپذیریم؛ به عنوان مثال اگر خدا می خواهد که ما زندگی ساده ای داشته باشیم به هر قیمت خود را به آب و آتش نزنیم که میلیاردر شویم یا این که پست و مقامی به دست آوریم که بعد به واسطه آن نتوانیم از دین و ایمان خود محافظت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین میرکتولی اظهار داشت: حضرت ابوالفضل(ع) خود و برادران و نزدیکانش را فدای خاندان رسول الله (ص) و امامش کرد و این فدایی بودن در راه خدا بالاترین نشانه انسان مومن است و این که ما در زیارت نامه حضرت می خوانیم که" السلام علیک أیها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله و لأمیرالمؤمنین و الحسن و الحسین علیهم السلام" این مقام تبعیت و ولایتمداری و اطاعت در سراسر زندگی این بزرگوار کاملاً مشهود بوده است.

سبک زندگی مان را ابوالفضلی کنیم

وی در خاتمه گفت: چنانچه ما می خواهیم که ابوالفضلی زندگی کنیم باید خواست خدا و نگاه و انتظار دین را بر هوا و هوس خود ترجیح داده و راضی به رضای الهی باشیم ؛ ابوالفضل العباس(ع) همه چیز خود را فدای دین خدا و ولایت کرد و به همین خاطر بر اساس آن آیه معروف که " کل الشی هالک الا وجهه" هر چیزی که در اقیانوس عشق الهی قرار نگیرد فانی است و ماندگاری نام و یاد و مرام قمر بنی هاشم به خاطر این بود که از منیت ها گذشت و وصل به اقیانوس بی کران عشق الهی شد.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha