سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
امام سجاد علیه السلام

حوزه/ حجت‌الاسلام امیری گفت: امام صادق(ع) در توصیف عبادت‌های حضرت سجاد(ع) می‌فرماید «در میان اهل بیت امیرالمؤمنین(ع)، شبیه ترین فرد به او حضرت زین العابدین(ع) می باشد».

حجت الاسلام محمدسعید امیری، محقق و پژوهشگر حوزوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با تبریک سالروز ولادت امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و حضرت ابالفضل(ع)، اظهار داشت: یکی از ملاک های بارزی که در شخصیت سیدالشهدا(علیه السلام) توجه همه را جلب کرده است این است که آن حضرت حقیقت رحمة الله الواسعه خداست که در روایات متعدد به این امر اشاره شده است. این خصیصه در سیدالشهدا(ع) به شدت بروز دارد.

وی افزود: مصداق این ویژگی آنجاست که در کربلا امام حسین(ع) با حر که قبلا در سپاه دشمن بود و مانع ورود حضرت به کوفه شده بود؛ با رحمت واسعه رفتار کرد و زمانی که حر در روز عاشورا وارد خیمه امام(ع) می شود، حضرت به او می‌فرماید « ارفع راسک یا حر»، سرت را بالا بیاور!

این کارشناس دینی با اشاره به فضایل بی شمار زیارت سیدالشهدا(ع)، گفت: امام صادق(ع) در این باره می‌فرمایند «اگر ما حقایقی از زیارت سیدالشهدا(ع) را به شما بگوییم، از شدت ذوق زیارت در دم جان می‌دهید». همچنین در زمان امام هادی(ع)، جمعی خدمت آن حضرت رسیدند و عرض کردند که به خاطر زیارت سیدالشهدا(ع) دست را قطع می‌کنند، حضرت فرمودند که با این حال به زیارت بروید. عرض کردند یک دست و یک پا را قطع می‌کنند باز هم حضرت امر به زیارت فرمودند. به حضرت عرض کردند از هر دو نفر زائر، یک نفر را می‌کشند، باز هم امام هادی(ع) امر به زیارت فرمودند.

وی در ادامه با تبریک سالروز ولادت حضرت سجاد(ع)؛ زهد، عبادت و بندگی را از بارزترین ویژگی‌های اخلاقی و معنوی آن امام همام عنوان داشت، و گفت: در همین رابطه امام صادق(علیه السلام) در توصیف عبادت‌های امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) می‌فرماید «در امّت اسلامی هیچ کس نتوانست همانند رسول خدا به عبادت اهتمام ورزد جز علی بن ابی طالب(علیه‌السلام)، او چنان عبادت می‌کرد که گویی بهشت و دوزخ را می‌بیند». سپس فرمود «در میان اهل بیت امیرالمؤمنین(ع)، شبیه ترین فرد به او حضرت زین العابدین(علیه‌السلام) می باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: طاووس بن کیسان یمانی از تابعین مشهور و از اصحاب امام زین العابدین (علیه‌السلام) درباره می گوید «در حجر اسماعیل، امام را دیدم که سرگرم عبادت و مناجات با پروردگار بود. وقتی به نماز می‌ایستاد، رنگ چهره‌اش گاه زرد و گاه گلگون می‌گشت. بیم از خدا در اندامش متجلی بود و چنان نماز می گزارد که گویی آخرین نماز اوست. چون به سجده می رفت، تا دیر زمان در سجده می‌ماند و چون سر بر می‌داشت، قطرات عرق بر بدنش جاری بود. هماره تربت سیدالشهداء(علیه‌السلام) همراه داشت و جز بر آن پیشانی نمی‌نهاد».

حجت‌الاسلام امیری در پایان با اشاره به سالروز ولادت حضرت عباس(ع)، ولایت مداری را بارزترین ویژگی ایشان دانست، و اظهار داشت: معرفت حضرت اباالفضل(علیه‌السلام) از همه شهدای کربلا والاتر و اطاعتش از امام خویش، کامل‌تر بود و بر اساس دیدگاه اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) آنچه اعمال نیک را از یکدیگر متمایز می‌سازد و ارزش اعمال را متفاوت می‌کند، همان معرفت و بینش و نیت شخص است.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha