شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله ناصری

حوزه/ استاد اخلاق حوزه گفت: گناهان زباني خيلي آسان و كم هزينه است و ما هم به آنها اهميت نمی دهیم، اما کسی که می خواهد شراب بخورد، پيش مردم نمي‌خورد، چون حرمتی دارد و آبروی او می رود، لذا مخفیانه انجام می دهد و هر آثاری که دارد، برای خود اوست، ولي گناهان زبانی، اين سختي‌ها را ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله محمد علی ناصری، پیش از ظهر  امروز در جمع اقشار مختلف  مردم اظهار کرد: زبان، کلید هر خیر و شری است؛ هر خیری را که می خواهی دنبال آن بروی، کلید آن، زبان است و هر شری هم كه با هر کدام از ابزار و اعضاي بدن تو بخواهد واقع بشود، کلید آن، زبان توست.

وی بیان کرد: از اهل بیت(ع) نقل است  که فرمودند، "سزاوار است مؤمنین زبانشان را حفظ کنند؛ همان طور که سکه های طلا و نقره را حفظ و پنهان می کنند." زبان خود را بايد مانند با ارزش‌ترين دارايي‌ات حفظ بکنی، تا اینکه مبادا خرابی بکند و دین و دنیا و آخرت تو را به باد بدهد.

استاد برجسته اخلاق حوزه ادامه داد: به راستی علت اینکه این اندازه معاصی از زبان سر می زند، چیست؟ علت آن، این است که گناهان زباني خيلي آسان و كم هزينه است و ما هم به آنها اهميت نمی دهیم،  اما کسی که می خواهد شراب بخورد، پيش مردم نمي‌خورد، چون حرمتی دارد و آبروی او می رود، لذا مخفیانه انجام می دهد و هر آثاری که دارد، برای خود اوست، ولي گناهان زبانی، اين سختي‌ها را ندارد.

آیت الله ناصری ادامه داد: دلیل دیگر هم این است که انسان براي ساير گناهان چه بسا پول هم باید بدهد؛ مثلا وقتي می‌خواهد شراب بخورد، پول هم باید بدهد، گناهانی که از سایر اعضا و جوارح صادر می شود، غالباً پول هم می خواهد، اما گناهان زبان نه.

وی ابراز کرد: متاسفانه در اين زمانه،‌ در نظر بسياري از مردم، گناهان زبان حرمت و قبح ندارد؛ پول هم كه نمی خواهد، بنشین هزار تهمت به فلانی بزن، حیثيت هزار نفر را ببر؛ هیچ خرجی ندارد، مفت و مجانی همه را از بین بردی؛ پس معاصی‌اي که از سایر اعضا و جوارح صادر می شود، قبح و خرج دارد و در نتيجه کمتر هم انجام می شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • af IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    0 0
    با سلام و خسته نباشید: تمام اعضای بدن صبح به زبان می گویند. اگر تو گناهی نکنی ما همه جوارح در صحت و سلامت هستیم ولی اگر زبان گناه کند تمام جوارح را مبتلا به رنج و گرفتاری می کند . خداوند به ما توفیق دهد که جلوی زبان را اعم از غیبت و دورغ و تهمت و افترا و بقیه گناه حفظ کند . انشآء الله . با تشکر فراوان از شما که زحمت می کشید .