پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی رحیمی صادق-مدیر حوزه علمیه تهران

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق گفت: شهید مطهری همچون یک بسیجی در همه صحنه‌های سیاسی و اعتقادی نظام و انقلاب اسلامی جانانه حضور فعال داشتند و همین ویژگی‌ها باعث تمایز و تشخّص ایشان در حوزه و دانشگاه شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی‌ صادق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با گرامی‌داشت سالروز شهادت استاد شهید مطهری و هفته معلم، اظهار داشت: آنچه که شهید مطهری را متمایز ساخت، دستیابی ایشان به جایگاه رفیع علمی و معنوی بود که حضرت امام خمینی(ره) مطالعه‌ی آثار ایشان را بلا استثنا برای همه جوانان مفید دانستند. در واقع این استاد شهید دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های جامع علمی و معنوی است که می‌تواند و باید برای طلبه‌ها الگو باشد.

مدیر حوزه علمیه تهران ادامه داد: یکی از خصوصیات علامه مطهری، تسلط کامل به مبانی دین بود. ایشان قبل از این که به افکار و نظرات دیگران ورود کند، به مبانی دین مسلط شدند و مفاهیم دینی را به طور کامل درک کرده بودند و به جرأت می‌توان گفت که یک کارشناس و مجتهد در همه مباحث دینی بودند.

وی با بیان این که آگاهی به زمان و به روز بودن از دیگر خصوصیات بارز شهید مطهری بود، افزود: بارزترین ویژگی ایشان این بود که مبانی دین را به طور دقیق با مباحث و مقتضیات روز تطبیق می‌داد. علاوه بر این شهید مطهری در همه صحنه‌های انقلاب حضور داشتند و احساس تکلیف می‌کردند و چنانچه با توجه به مقتضیات زمانی ضرورت می‌دیدند که در مسئله فقهی مثل حجاب ورود کنند، کتاب "مسئله حجاب" را نوشتند و اگر حضور مارکسیست در کشور را هدف دشمن می‌دانستند، ورود کردند و کتاب "نگاهی به مارکسیسم" را نوشتند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق تصریح کرد: شهید مطهری همچون یک بسیجی در همه صحنه‌های سیاسی و اعتقادی نظام و انقلاب اسلامی جانانه حضور فعال داشتند و همین ویژگی‌ها باعث تمایز و تشخّص ایشان در حوزه و دانشگاه شد.

مدیر حوزه علمیه تهران خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تلاش خوبی برای نشر و ترویج افکار و آثار شهید مطهری بین طلاب مدارس علمیه، در قالب سیر مطالعاتی شروع شده است.

وی اظهار کرد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نگاه جدی به این طرح دارد و الحمدلله طلاب مدارس علمیه هم به این باور رسیده‌اند که سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری باید مورد توجه واقع شود، ولی ما تا رسیدن به نقطه مطلوب در استفاده از افکار بلند استاد شهید، فاصله داریم و آنچه مورد توقع است این که در همه مدارس علمیه مطالعه، تحقیق و پژوهش نسبت به آثار و افکار شهید مطهری جدی گرفته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق با بیان این که یکی از راه‌های ورود طلاب به مباحث تولید علوم انسانی، مطالعه آثار شهید مطهری است، گفت: با مطالعه این کتب، طلبه یک تسلط نسبی نسبت به مبانی دین پیدا می‌کند و در ادامه با تحقیق و پژوهش بیشتر می‌تواند به تخصص لازم دست یابد.

مدیر حوزه علمیه تهران با تقدیر از زحمات خالصانه اساتید حوزه‌های علمیه، افزود: از این عزیزان تقاضا می‌کنم، "استادی" را طبق آنچه قبلاً در حوزه‌های علمیه و سابقاً در سیره سلف صالح بود، ببینند.

وی در پایان افزود: در حوزه علمیه، استاد کسی نیست که فقط درس معینی را تدریس کند و سپس حوزه را ترک نماید. بلکه استاد یعنی راهنما و مرشد. یعنی کسی که «دستم بگرفت و پا به پا برد تا شیوه‌ی راه رفتن آموخت»، بنابراین اساتید حوزه باید هم در زمینه‌ی علمی طلاب را کمک و هدایت کنند و هم در پرورش روحیه تحقیق و پژوهشگری و هم این که راهنما و مرشد آن‌ها در زمینه‌های مختلف فردی، اجتماعی و خانوادگی باشند تا طلاب بتوانند راه و رسم طلبگی را بهتر از گذشته بیآموزند.

انتهای پیام  42/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha