شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ماه شعبان

حوزه/ حجت الاسلام سلیمانی، با اشاره به ظرفیت‌های اجتماعی ماه شعبان برای کاهش معضلات فرهنگی، بیان داشت: هرگاه انسان به واسطه اعمال فردی همچون مناجات و راز و نیاز، ارتباط معنوی خویش را پروردگار متعال را تقویت کند، به همان اندازه از گناه و زمینه‌های خطا دور شده و به سوی فضائل اخلاقی می‌رود.

حجت الاسلام شکرالله سلیمانی، امام جمعه شوشتر، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، با اشاره به فضائل و خصوصیات ماه مبارک شعبان، اظهار داشت: ماه شعبان سه خصوصیت برجسته دارد که نخستین آن ظرف زمانی است که انسان را برای میهمانی بزرگ خداوند متعال آماده می‌کند.

وی دومین خصوصیت ماه مبارک شعبان را فضیلت گران‌قدر آن عنوان کرد و افزود: به دلیل انتصاب این ماه به پیامبر اعظم(ص)، ائمه اطهار(ع) روایات متعددی را برای فضائل و برکات آن مطرح کرده‌اند؛ به همین دلیل مردم می‌توانند با مراجعه به کتب دینی به ویژه مفاتیح‌الجنان، از فضائل و برکات این ماه با خبر شوند.

این کارشناس دینی، با اشاره به سومین خصوصیت ماه شعبان، گفت: وقوع اعیاد و ولادت‌های ائمه اطهار(ع) به ویژه میلاد امام عصر(عج) که در نیمه ماه قرار داشته و فضیلت آن همسان با لیالی قدر می‌باشد، شعبان را به یکی از برترین ماه‌های عالم تبدیل کرده است.

امام جمعه شوشتر، به فرصت‌های اجتماعی این ماه عظیم برای کاهش معضلات فرهنگی و اخلاقی اشاره کرد و اذعان داشت: هرگاه انسان به واسطه اعمال فردی همچون مناجات و راز و نیاز، ارتباط معنوی خویش را پروردگار متعال را تقویت کند، به همان اندازه از گناه و زمینه‌های خطا دور شده و به سوی فضائل اخلاقی می‌رود؛ حال اگر بتوان این مهم را در جامعه نیز گسترش داد، معضلات فرهنگی و اخلاقی آرام‌آرام کاهش و در نهایت ریشه‌کن می‌شوند.

حجت الاسلام سلیمانی، با بیان اینکه گناه به واسطه غفلت صورت می‌گیرد، گفت: اعمال و عباداتی که انسان در روزها و شب‌های ماه مبارک شعبان انجام می‌دهد، غفلت زدا بوده و انسان را به مرحله‌ای می‌رساند که چشمانش بر حقایق و ظاهر زشت ناپاکی و آلودگی‌ها گشوده می‌شود.

استاد حوزه علمیه خوزستان، بهترین عمل در ماه شعبان را «استغفار» عنوان کرد و افزود: اگر انسان به معنای واقعی کلمه استغفار کند و از گناهان گذشته خود اولاً توبه و دوما در مواجهه با موقعیت‌های ناپسند، راه صحیح را انتخاب کند، پاک‌شده و راه سعادت به رویش باز می‌شود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه «حُب اهل بیت(ع)» نشانه عاقبت‌ به‌ خیری انسان است، اظهار داشت: اقتدا به سیره رفتاری اهل بیت در چشم و زبان و گوش نشانه ولایت مداری بوده و کسی عاقبت‌به‌خیر می‌شود که در معرفت، محبت و پیروی از اهل بیت(ع) موفق باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha