جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اقتصاد مقاومتی تولید، اشتغال

حوزه/ رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم خواستار اهتمام ویژه حوزه و دانشگاه در راستای تبیین صحیح اقتصاد مقاومتی، اهداف و مولفه های شاخص آن شد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد علی یوسفی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که یکی از خواسته های جدی رهبر معظم انقلاب از حوزه های علمیه ، تلاش علمی و فکری در مسیر توسعه و تعمیق اقتصاد مقاومتی در معنای کلان و نیز اقتصاد تعاونی بوده است، اظهار داشت: تعاونی به ویژه در مقوله اقتصاد مقاومتی، به تعبیر رهبر معظم انقلاب، بن بست شکن اقتصاد است و راهی است مهم که می تواند ما را در مسیر تحقق عدالت اقتصادی در جامعه تا حدود زیادی یاری برساند.

وی افزود: در این میان آنچه مهم است این که می بایست بکوشیم تا جایگاه و پایگاه فکری اقتصاد تعاونی از دیدگاه اسلام را مشخص شده و البته در این باره اندیشمندان و متفکران اقتصادی حوزه علمیه نقش بسیار مهمی می توانند ایفا کنند.

مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما در رابطه با اقتصاد اسلامی ، تحقیقات بسیاری انجام داده ایم اما مهم آن است که این ها یک خروجی مشخص داشته و به صورت کاربردی درآید که در این خصوص هنوز مشکل و ضعف داریم.

وی همچنین با بیان این که در مرکز راهبری مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی حوزه که در سال ۹۳ ایجاد شده  ما به یک تعریف مشخص و علمی از اقتصاد مقاومتی دست یافته ایم، ابراز داشت: در مقعط کنونی در حوزه علمیه ما حدود یکصد روحانی دارای دکترای اقتصاد داریم که از این بزرگوران به عنوان مبلغ در کارگاه های اقتصاد مقاومتی در استان استفاده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی با اشاره به این که اقتصاد مقاومتی، اقتصادی برآمده از فرهنگ دینی و انقلابی و الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام است، بیان داشت: بی شک با تکیه بر اقتصاد مقاومتی می توان در برابر تکانه های اقتصادی و فشارهای تحریمی نظام سلطه ، مقاوم ایستاد و از داشته ها و سرمایه های اقتصادی خود به خوبی محافظت کرد و آن ها را در مسیر رشد و توسعه حقیقی بکار گرفت.

وی همچنین با اشاره به فرازی از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی اولویت است، گفت: رهبر فرزانه انقلاب امسال در سخنرانی ابتدای سال خویش در حرم مطهری رضوی به جنگ تمام عیار اقتصادی  اشاره کردند که این نوع ادبیات ایشان برای ما باید بسیار مهم باشد و طبعاً در برابر چنین جنگ و مجادله ای ما باید آرایش مناسبی را اتخاذ کنیم.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم خواستار شناسایی و استفاده درست از مزیت های اقتصادی کشور شد و تصریح کرد: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری کاملاً مشخص است که راه عبور کشور از مشکلات و تنگناهای اقتصادی فعلی، اهتمام به اقتصاد مقاومتی و عمل به شاخصه های کلیدی آن است.

وی افزود: در این راستا در وهله نخست حوزه و دانشگاه وظیفه دارند که در جهت تبیین و اقناع مردم جامعه برای باور جدی به مقوله اقتصاد مقاومتی، همت کنند و ثانیاً هم این که رسانه های جمعی به فرهنگ سازی در این باره بپردازند.

این استاد اقتصاددر خاتمه همچنین با اشاره به لزوم تلاش در مسیر افزایش ثروت ملی در سایه بهره گیری درست از منابع غنی طبیعی و انسانی کشور اظهار داشت: البته عنایت به این اصل مهم باید در سایه تحقق عدالت اجتماعی محقق شود و این که یکی از مهم ترین ماموریت های مسئولان کشور می بایست رفع محرومیت و تلاش در مسیر کاهش آمار بیکاری ، فساد و تبعیض، رکود و عدم تعادل اقتصادی در بخش هایی از جامعه باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha