جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به ايام نورانی ماه مبارک شعبان، اظهار داشتند: همه ما موظف به محاسبه هستيم؛ انسان اگر الآن حسابش را انجام دهد در يوم‌الحساب قدري راحت‌تر است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه سلسله مباحث درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به ايام نورانی ماه مبارک شعبان، اظهار داشتند:همه ما موظف به محاسبه هستيم، به ما دستور دادند كه «حاسبوا انفسكم قبل أن تحاسبوا»؛ انسان اگر الآن حسابش را انجام دهد در يوم‌الحساب قدري راحت‌تر است.

معظم له خاطرنشان کردند: اينكه مي‌بينيد بزرگان ما بسیار بر اهمیت ماه شعبان تكيه مي‌كنند براي اين است که آنها كه اهل سير و سلوك‌اند سالشان از اول ماه مبارك رمضان شروع مي‌شود! يعني ماه شعبان برای آنها آخر سال است، لذا تمام سراسيمگي آنها اين است كه آخر سال حساب كنند چه كار كردند؟! در نتیجه در ماه شعبان خيلي در تلاش‌اند تا کمبودها را جبران کنند. براي همين است که مي‌گويند ماه شعبان, ماه محاسبه و دادن مُزد است.

ایشان ادامه دادند: در همين صلوات شعبانيه که از وجود مبارك امام سجاد(سلام الله عليه) نقل شده و عندالزوال هم خواندنش مستحب است، دارد كه وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) با وجود اینکه تمام سال نماز شب می خواندند اما در ماه شعبان شبها را به نماز شب و هر روز را به روزه می گذراندند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر تأسی از پیامبر گرامی اسلام در بهره برداری از فرصت معنوی ماه شعبان بیان داشتند:راه پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) يك راه وسيع است؛ ایشان يك سلسله دستورهاي عمومي مي‌دهد كه همه ما موظفيم اين دستورها را بفهميم و عمل كنيم و برای ما نقش راهنما را دارد اما اين صلوات نوراني شعبانيه مي‌گويد او كه تنها راهنما نيست، بلکه او راه است! اين درودي كه مي‌فرستيم مي‌گوييم «و طريقاً اليك مهيعا» نه «هادياً», نه او راهنماست, اين صلوات شعبانيه نمي‌خواهد بگويد او پيغمبر است، او راهنماست، او مبلّغ است، بلکه مي‌گويد او راه است «و طريقا اليك مهيعا» مهيع يعني راهِ باز, همه اين هفت ميليارد بخواهند راه پيغمبر را بروند، راه باز است در حقیقت این دعا به ویژه به ما طلاب مي‌گويد تنها به نقل حرف آن حضرت اکتفا نکن، بلکه ببين او كجا مي‌رود و دنبالش برو! آن وقت خواهی دید نزاعی در كار نيست، اختلاف در كار نيست، که اميدواريم كه ان‌شاءالله اين توفيق نصيب همگان بشود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha