جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ بیست و سومین اجلاس سالانه اساتید جامعة المصطفی العالمیه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت:انتخابات بستر حیات همه جریان های شکل گرفته از انقلاب اسلامی است و وظیفه ما به عنوان نهاد حوزه، آشنایی و معرفی معیارهای درست برای حضور باشکوه و انتخاب هوشمندانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی، در بیست و سومین اجلاس سالانه اساتید المصطفی، با تبریک اعیاد ماه شعبان،به بیان فرازی از امام رضا(ع) درباره جایگاه عالم و فقیه معلم، ابراز داشت: بر اساس فرموده امام رضا(ع)، فقیه معلم مشعلی است که نور او تابان و وجودش نجات بخش متعلمان از گمراهی ها است و رضوان خدا را برای همگان فراهم می نماید. 

وی، شعاع اثربخشی اساتید جامعه المصطفی را در سراسر جهان بی نظیر دانست و ابراز داشت: تعلیم و تربیت اساتید المصطفی، هرچند در فضایی کوچک در یک مدرسه، شعاعی به گستردگی عالم دارد. تقاضای من از اساتید المصطفی این است که این جایگاه را شناخته و قدر بدانید و رسالت خود را با این شعاع وسیع تنظیم نمایید.

آیت الله اعرافی، انتظار از استاد جامعه المصطفی را نگاه جامع به متعلمان خواند و تصریح کرد: طلابی که از فاصله های دور جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی، زبانی و ... با تحمل سختی ها و تنگناهای بیشمار برای فراگیری معارف ناب اسلامی به ایران مهاجرت کرده اند، از ارزش بالایی برخوردار هستند. همه دست اندرکاران و به ویژه اساتید باید این رنج ها و شرایط روحی طلاب را درک نمایند.

وی با تاکید بر ضرورت آشنایی اساتید و طلاب المصطفی با فضای بین الملل و نیازهای روز، خاطرنشان کرد: طلاب المصطفی باید آداب تعاملات میان مذهبی و میان ادیانی را بیاموزند تا در عرصه جهانی  عملکرد موثری داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه، دارا بودن جایگاه سرپرستی و تربیت اخلاقی استاد در برابر طلاب را از مهم ترین سنت های حوزوی برشمرد و یادآور شد: بسیاری از اساتید المصطفی در وقت شخصی خود نیز پیگیر مسائل طلاب خود هستند و این نگاه باید مدنظر همه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: امروز المصطفی و جریان منطق عقلانی اسلام مواجه با چالش های جدی در عرصه جهانی است و بسیاری از کشورهای اسلامی در معرض اندیشه های افراطی قرار گرفته اند. در منطقه ما اقلیت تندوریی شکل گرفته است که صاحب نظام آموزشی تروریست پرور و تکفیر گستر است و برخی از کشورها نیز تحت تاثیر این موج غیرعقلانی قرار گرفته اند. در حالی که در منطق انقلاب اسلامی، ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم با رویکرد عقلانی و پرهیز از افراطی گری همراه است. اساتید المصطفی با این منطق استوار که برای عرضه درست معارف الهی و اهل بیتی در جهان دارا هستند، باید از طلاب و دانش پژوهان در برابر انحرافات گوناگون طراحی شده صیانت نمایند.

رئیس المصطفی، با تاکید بر اهمیت ساماندهی سبک و سیاق روحانیت و گسترش آن در سراسر جهان، ابراز داشت: نظام استادی المصطفی در آینده نزدیک از برخی ممیزات گذشته فاصله خواهد گرفت و با نزدیک شدن به سنت های اصیل حوزوی، گسترش پیدا خواهد کرد.

وی، تعلیم و تربیت طلاب و دانش پژوهان برجسته و مولد علم  را از دیگر مسئولیت های اساتید المصطفی برشمرد و اذعان داشت: المصطفی تا امروز اقدامات و دستاوردهای عظیمی داشته است، اما اگر به همین مقدار بسنده کنیم و در عملکرد خود بازنگری و بازسازی نداشته باشیم، نه تنها متوقف خواهیم شد؛ بلکه به عقب بازخواهیم گشت. یکی از وظایف اساتید و مدیران علمی المصطفی، همیاری و همکاری در پایش مسیر حرکت المصطفی است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با گرامی داشت یاد امام خمینی(ره)، شهید مطهری و همه استادان مجاهدی که به دیار باقی شتافته اند، از تلاش هایی اساتید المصطفی در واحدهای داخل و خارج از کشور تقدیر و تشکر نمود.

وی با تاکید بر جایگاه تاثیرگذار المصطفی در معادلات فکری و معرفتی جهان، بر نقش اساتید در تحقق این جایگاه اشاره کرد و اظهار امیدواری نمود: همه طرح های المصطفی در عرصه های آموزشی و نظام استادی، با همکاری و همیاری استادان المصطفی، به زودی تکمیل و محقق گردد. 

امام جمعه قم در بخش پایانی سخنان خود، انتخابات را صحنه ای بسیار مهم و پشتوانه اقدار نظام اسلامی خواند و با تاکید بر وظیفه طلاب و اساتید حوزه های علمیه بر دعوت مردم به حضور باشکوه، سنجیده و عالمانه در انتخابات، تصریح کرد: انتخابات بستر حیات همه جریان های شکل گرفته از انقلاب اسلامی است و وظیفه ما به عنوان نهاد حوزه، آشنایی و معرفی معیارهای درست برای حضور باشکوه و انتخاب هوشمندانه است.

شایان ذکر است: تقدیر از 54 اساتید برگزیده پایان بخش بیست و سومین اجلاس سالانه اساتید المصطفی بود.

همچنین در این اجلاس، از دو استاد پیش کسوت جامعه المصطفی تقدیر ویژه به عمل آمد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha