شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام محمد رضایی‌ تهرانی

حوزه/ حجت الاسلام رضایی تهرانی اظهار کرد: امام سجاد(ع) با وجود محدودیت‌هایی که با آن‌ها روبرو بودند، در ساختن انسان‌ها از منظر تربیتی و معرفتی گام‌های بلندی برداشتند و در این میان، دشمن حتی نتوانست روش‌های ابداعی حضرت را ردیابی و شناسایی کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه از مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی‌ تهرانی، امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه رضوی، به روش‌های امام سجاد(ع) برای تربیت انسان‌ها اشاره و تأکید کرد: دوران 35 ساله امامت امام سجاد(ع) یکی از سخت‌ترین و تلخ‌ترین دوران امامت اهل بیت(ع) است؛ ایشان در این دوران با حاکمان اموی و مروانی روبرو و در شدیدترین سختی‌ها و تلخی‌ها قرار داشتند.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در این دوران از سفر، ملاقات با مردم، برگزاری کلاس و ... محروم شده بود، با این وجود ایشان باید وظیفه امامت خویش را به خوبی ایفا می کردند و از این روی برای انجام این وظیفه الهی از راه‌هایی بهره بردند که برای دشمن ناشناخته بود و در نتیجه دشمن موفق نشد تا جلوی تلاش علمی و عملی امام سجاد(ع) را بگیرد.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که یکی از راه‌های موفقی که امام سجاد(ع) برای ابلاغ معارف الهی به جهان بشریت انتخاب کردند، استفاده از ادبیات دعا بود، گفت: ایشان در خلوت خویش با خدا راز و نیاز کرده و این فضا را بستری برای انتقال معارف، آداب و احکام الهی قرار می‌دهند و سپس دست به قلم شده و این ادعیه و صحبت‌های با خداوند را می‌نویسند.

وی خاطرنشان کرد: این حرکت امام نشان می‌دهد که قصد ایشان تنها مناجات و دعا با خداوند نبوده، بلکه ایشان قصد داشتند تا در قالب دعا، خط سیر صحیح حرکت انسان را ترسیم کنند که در نهایت در این فضا صحیفه سجادیه متولد می‌شود؛ کتابی که در هر خانه‌ای در کنار قرآن باید یک نسخه از آن وجود داشته باشد و به عنوان دم دستی‌ترین کتاب بچه شیعه‌ نه تنها خوانده که دانسته و عمل شود.

حجت الاسلام رضایی ‌تهرانی تصریح کرد: یکی دیگر از روش‌هایی که امام سجاد(ع) برای انجام وظیفه امامت در پیش گرفتند، استفاده از قلم و تحریر رساله‌های کاربردی مانند رساله حقوق است.

وی با تأکید بر‌اینکه امام سجاد(ع) در کنار این ارتباطات لفظی، سیستم جدیدی در ارتباط گیری چهره به چهره ابداع کردند، گفت: ایشان کنیز و غلام‌های بسیاری خریداری و به وسیله آن‌ها یک دانشگاه تربیتی در منزل خویش ایجاد کردند.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر این‌که ائمه اطهار(ع) با این کار یک حوزه علمیه تربیتی در خانه ایجاد می‌کردند، عنوان کرد: این غلام‌ها و کنیز‌ها پس از ورود به خانه اهل بیت(ع) به طور طبیعی و ملموس و نه در سر کلاس، معارف الهی را فرا می‌گیرفتند؛ به عبارتی سبک زندگی الهی برای این افراد لمس شده و در جانشان می‌نشست.

وی تأکید کرد: امام سجاد(ع) در ساختن انسان‌ها از منظر تربیتی و معرفتی و تحویل‌شان به جامعه گام‌های بلندی برداشتند و در این میان دشمن برای مقابله با حضرت و این روش‌ها ناکام بود و حتی نتوانست روش‌های حضرت را ردیابی و شناسایی کند.

انتهای پیام/ ت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha