سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نماز

حوزه/ مدرس مرکز تخصصی نماز قم گفت: نماز و برپا داشتن آن در فضاى خانه، خانواده را در بسط و توسعه فرهنگ دينى كمك مى كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کاظمی، پژوهشگر و مدرس مرکز تخصصی نمازقم در همایش کاربردی «خانواده، تعمیق و فرهنگ نماز» در مشهد با اشاره به اینمه هدف از این برنامه اصول و شیوه های کاربردی موثر در ارتباط مخاطب است، گفت: با وجود تاکیدات فراوان اعم از آیات و روایات و سایر منابع، مانند تعالیم موجود درکتب دینی نسبت به اقامه نماز به عنوان مهم ترین عامل بازدارنده و کاهش دهنده آسیب های فردی و اجتماعی، به رغم تلاش های گسترده سازمان ها و نهادهای مختلف رسمی و غیر رسمی  مسأله بی رغبتی در سنین مختلف را شاهد هستیم.
 
وی ادامه داد: مسئله بی رغبتی و عدم انگیزه کافی در برخی جوانان به ویژه در خانواده های سنتی و مذهبی ، یکی از اصلی ترین چالش های مهم میان والدین و فرزندان کاهل نماز و گاهی حتی ترک  این فریضه الهی می باشد که متاسفانه گاهی دامنه آن حتی همسران را نیز در برمی گیرد.
 
مدرس مرکز تخصصی نماز قم ادامه داد: شاهد این مدعا چارچوب های فراوان والدین و همسران در قالب پرسش های دینی و مشاوره ما می باشد، لذا ضرورت نهادینه کردن فرهنگی نماز از سنین کودک و همچنین آموزش ثمر بخش فعالان در  این عرصه امری ضروری است.
 
وی اظهار داشت: نماز در میان عبادات و مسائل معنوی و ملکوتی از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است، فريضه اى كه به آن توجهى وافر شده، نماز است و با آن كه جزو فروع دين محسوب مى شود ولى استمرار و برپاداشتن آن، موجب حفظ باور فرد نسبت به اصول دين مى شود.
 
وی تاکید کرد: در ارتباط با تربیت دینی و رشد اخلاقی کودک باید خود والدین عامل به واجبات و دور کننده از محرمات باشند و با زبان کودکانه و به تدریج، نگرش دینی مطلوب را در آنها به وجود آورند.
 
حجت الاسلام کاظمی در این باره افزود: با توجه به چنین جایگاه والایی که نماز در دین و در پاکسازی و سازندگی انسان دارد و برای اهتمام به این برنامه سازنده اسلام به پدران و مادران سفارش کرده که اطفال خود را قبل از بلوغ به هر نحو که می توانید با نماز آشنا کنید.
 
وی ابراز داشت: بر خلاف تصور برخی که نماز را تکرار می دانند، نماز نردبان ترقی است، هرچه با حضور قلب بیشتری خوانده شود انسان را بالاتر می رود.
 
این کارشناس دینی افزود: از دیگر امورى كه نماز در خانواده به تحقق آن كمك مى كند، تامین  بهداشت جسمانى و روانى خانواده است. 
 
وی خطاب به مبلغان عرصه نماز و بانوان مبلغ، نوع تبلیغ برای نماز باید در مدارس آموزش و پرورش تغییر کند، گفت: نماز و برپا داشتن آن در فضاى خانه، خانواده را در بسط و توسعه فرهنگ دينى كمك مى كند، زيرا نماز احكام خاص خود را دارد و نمازگزار بايد بر مقدمات، مقارنات، موالات، اركان، اوقاف و مستحبات نماز واقف شود، تا بتواند اين فريضه را به نحو احسن برگزار كند.
 
گفتنی است، همایش کاربردی خانواده و تعمیق فرهنگ نماز ازسوی مرکز طوبی و با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با حضور جمعی از بانوان که از مبلغان، اساتید دانشگاه در عرصه روانشناسی و فعالان فرهنگی  در سالن همایش های مجمع جهانی اهل بیت(ع) مشهد برگزار شد.
انتهای پیام/313/24

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha