جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 414741
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸
حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء

حوزه/ استاد حقیقی کسی است که همواره اشکال و پاسخ علمی تولید کند وگرنه استاد نخواهد بود، بلکه یک دلال علم است که تنها حرف دیگران را نقل کرده و این ارزش چندانی ندارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی دردیدار اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء، با اشاره به ایام با برکت ماه شعبان و بزرگداشت مقام معلم به ویژه شهید آیت الله مرتضی مطهری بیان داشتند: درست است که پیغمبر گرامی اسلام برای همه افراد اسوه است، اما ایشان برای علماء و حوزویان باید یک اسوء خاص محسوب شود.

ایشان ادامه دادند: ما موظفیم گذشته از تأسی عمومی به پیغمبر گرامی اسلام که همگام موظف به آن هستند، هر روز و هر لحظه مقام علمی خود را بالا ببریم وگرنه در واقع به ایشان تأسی نکرده ایم. چرا که استاد حقیقی کسی است که همواره اشکال و پاسخ علمی تولید کند وگرنه استاد نخواهد بود، بلکه یک دلال علم است که تنها حرف دیگران را نقل کرده و این ارزش چندانی ندارد.

معظم له با اشاره به مقام رفیع علمی پیامبر گرامی اسلام خاطر نشان کردند: حضرت رسول با «رب زدنی علما» آغاز کرده و به «يُزَکِّيکُمْ وَ يُعَلِّمُکُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ يُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» ختم کرده است و نکته مهم و اساسی این است که این راه برای همه ما باز است. دلیلی ندارد انسان به دلالی علم قناعت کند. باید این فرهنگ در تربیت طلاب و حوزه های علمیه وجود داشته باشد که می توانند به این مقام برسند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان حدیثی از امام حسن مجتبی علیه السلام تصریح داشتند: حضرت فرمود جانتان را لبریز از علم کنید و بدانید جان شما با علم و دانش کاملا سازگار است. وقتی جان ما با علم سازگار باشد به این معنی است که کاملاً آمادگی پذیرش علم در ما وجود دارد و راه برای ما باز و هموار است.

ایشان اذعان داشتند: البته استعدادها متفاوت است. اگر طلبه ای احساس می کند که آن استعداد رفیع را ندارد حداقل می تواند نوری باشد که جامعه را از هر ظلمت و پلیدی حفظ کند.

 در پایان این مراسم هدایایی به رسم یادبود به اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء اهداء گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha