جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نگرانی دولت فنلاند از نفوذ رژیم بحرین در ساخت مسجد اعظم

حوزه/در حالی که شورای شهر هلسینکی درحال تصمیم‌گیری برای ساخت یک «مسجد اعظم» در این شهر می‌باشد، بعضی سیاستمداران فنلاندی نگران سرمایه‌گذاری رژیم‌های عربی ترویج کننده افراط‌گرایی چون بحرین برای ساخت این مسجد هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»به نقل از ایندیپندنت، شورای شهر هلسینکی، پایتخت کشور فنلاند درحال تصمیم‌گیری برای ساخت یک «مسجد اعظم» در این شهر می‌باشد، در این میان بعضی سیاستمداران فنلاندی نگران سرمایه‌گذاری رژیم‌های عربی ترویج کننده افراط‌گرایی چون بحرین برای ساخت این مسجد هستند.
گفته می‌شود هزینه ساخت این مسجد 151 میلیون دلار خواهد بود که قرار است توسط رژیم سلطنتی بحرین و احتمالا بعضی دیگر از دولت‌های خلیج‌نشین تامین شود و همین مسئله تنش‌ها و نگرانی‌هایی را در میان اعضای دولت بحرین به وجود آورده است.
در این میان تارجا منکینن، وزیر داخلی مسئول سیاست‌های ضدافراط‌گرایی فنلاند در این باره گفت: پروژه ساخت این مسجد جنبه‌های مثبتی دارد، اما چالش پیش رو این است که قرار است مسجد با هزینه بحرین و احتمالا دیگر کشورهای خلیج ساخته شود.
وی افزود: اگر این کشورها در ساخت مسجد ایفای نقش کنند، همیشه این ریسک وجود دارد که مسلمانان جامعه فنلاند به آن احساس تعلق نکنند. به علاوه ایجاد زمینه پرورش افراط گرایی خشونت آمیز با تکیه بر مذهب نیز می‌تواند احساسات اسلام‌هراسی را گسترش دهد.
مسلمانان جامعه فنلاند برای نخستین بار درخواست ساخت «مسجد اعظم» را 2 سال پیش به این شورا ارائه دادند. این مسجد اندازه‌ای 2 برابر کلیسای لوتران دارد. درحالی که این شهر هم اکنون چندین مسجد مختلف دارد، تمامی این مساجد به جز یک مورد ساختمان‌های کوچکی هستند که تغییر کاربری داده‌اند. ساختمان این مجتمع که به شکل بناهای مغربی ساخته خواهد شد، قرار است 1800 مترمربع وسعت داشته باشد و برای تمامی اعضای جامعه اسلامی و همچنین غیرمسلمانان فعالیت می‌کند. این ساختمان که در سال 2024 افتتاح می‌شود همزمان گنجایش 1200 نمازگزار را دارد و زمین‌ها و باغستانی شامل مرکز گفتگوی فرهنگی خواهد داشت.
کشور فنلاند که در شمال اروپا واقع شده دارای 80 مسجد کوچک می‌باشد. و طبق آخرین آمارها مسلمانان تقریبا 60 هزار نفر از جمعیت 5.5 میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهند. 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha