شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم‎

حوزه/ عضو جامعه مدرسین گفت: برخی امروز به این نتیجه رسیده اند که ما نمی توانیم با غرب مقابله کنیم، چراکه غربی ها صدها سال از ما جلوتر هستند و ما باید دل غرب را به دست بیاوریم و با آنها سازش کنیم و تصریح می کنند که راه پیشرفت همراهی با آمریکا و اسرائیل است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین کعبی،  در جلسه عمومی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که شامگاه چهارشنبه در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد به تشریح  مهم ترین مسائل روز جامعه اسلامی پرداخت و گفت: بحث از اصل دلیل انقلاب اسلامی، اهداف انقلاب، اشکالات و راه حل ها مسائلی کلیدی و پرفایده است، چراکه انقلاب اسلامی تحول بنیادین در باورها و ارزش ها ایجاد کرد و به جهت تمدن سازی برپایه آموزه های اسلام ناب ارزش دو چندانی یافت.

وی با اشاره به مؤلفه ها و شرایط ساخت تمدن نوین اسلامی تاکید کرد: خود انقلاب یک مؤلفه است، چراکه در همه شرایط مختلف مردم آن، در صحنه حضور دارند و آماده کار هستند و از گذشته نیز برای تحقق اهداف در کنار امام و رهبری همواره پای کار بوده اند و اگر مردمی بودن را از این انقلاب جدا بگیرم بدون شک انقلاب خواهد مرد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی افزود: هدف امام راحل این بود که از انقلاب اسلامی ایران بر اساس نقشه راه انبیاء و اولیاء الهی یک تمدن نوین اسلامی ساخته شود که البته قابلیت های ساخت تمدن انسانی بر مدار اسلام یک شعار نیست، چراکه مؤلفه های انقلاب اسلامی مردمی، زنده و هدفدار است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انقلاب اسلامی را مکتب تمدن ساز دانست و خاطرنشان کرد: یکی از محصولات مکتب اهل بیت(ع) فقه است که بعد فردی آن در توضیح المسائل تبلور پیدا می کند، ولی مهم بعد اجتماعی و سیاسی کلان آن است که در طرح تمدنی اسلام تبلور دارد که در اندیشه شهید مطهری، آیت الله العظمی  جوادی و آیت الله مصباح یزدی و بیشتر در اندیشه های امام و رهبر معظم انقلاب دیده می شود و ما می توانیم از آنها استفاده کرده و به جهان عرضه کنیم.

وی گفت: مؤلفه تمدن ساز بعدی، نیروی انسانی خلاق و مبتکر و داری فن راه اندازی جنبش نرم افزاری است؛ هوش حوزویان و دانشگاهیان ما از میزان متوسط جهانی بالاتر است که دانشمندان جوان هسته ای نمونه بارز آن هستند؛ ما امروز بیش از 4هزار و پانصد نفر از این نیروهای انسانی جوان تنها در صنعت هسته ای کشور داریم.

وی عنوان کرد: خودباوری ملت ایران  بسیار مهم است، تمدن اسلامی عقلانیت و معنویت را با هم جمع می کند و عدالت و آزادی را با هم می خواهد و به دنبال عدالت سوسیالیستی و عدالت لیبرالیستی نیست، وجود یک رهبر با بصیرت و الهی، کلان نگر، هدف دار و امید بخش یکی از نعمت های بزرگ الهی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جهاد به عنوان یکی از ارکان تمدن نوین اسلامی است، خاطرنشان کرد: در این چهار دهه که از انقلاب اسلامی ایران می گذرد، زیرساخت های این تمدن در مدت سریعی فراهم شده است که اعم از زیرساخت های علمی، انسانی، منابع طبیعی، هدایت های رهبری و فکر و اندیشه های اسلامی است ولی ما در این راه موانع و آسیب هایی هم داشته ایم که نخست انفعال تمدنی و تسلیم در برابر زرق و برق دنیای معاصر است.

وی گفت: برخی امروز به این نتیجه رسیده اند که ما نمی توانیم با غرب مقابله کنیم، چراکه غربی ها صدها سال از ما جلوتر هستند و ما باید دل غرب را به دست بیاوریم و با آنها سازش کنیم و تصریح می کنند که راه پیشرفت همراهی با آمریکا و اسرائیل است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی لبیان داشت: مروز نیز اگر مدیران دچار این روحیه شوند انقلاب متوقف می شود و به همین دلیل اشرافی گری و مصرف گرایی زهر کشنده ای برای نظام اسلامی به شمار می رود.

وی عدم استفاده از ظرفیت های بی شمار رهبر معظم انقلاب در جهت شکل گیری تمدن اسلامی آفت بسیار بزرگی محسوب می شود؛ چرا که ایشان نسبت به هدایت اقتصادی کشور، هدایت علمی، هدایت ایمانی و معنوی و پیشرفت همه جانبه کشور حرف های نابی برای گفتن دارند و آفت بعدی خستگی و کم کاری است که مورد نهی جدی در آیات و روایات قرار گرفته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه برای تمدن نوین اسلامی انزوا طلبی، عافیت طلبی و جزئی نگری مانع بزرگی است، خاطرنشان ساخت: عده ای می گویند باید کنار بکشیم و آهسته برویم و بیاییم، درحالی که علاوره بر سکولاریسم غربی، سکولاریسم متدینانه هم داریم که دین جدای از عرصه سیاسی و اجتماعی قرار بگیرد و عده ای عافیت طلب هستند و تنها به فکر زندگی و دنیای خودشان می روند و همچنین عده ای به مسائل فردی هستند وهیچ توجه و نگاهی معطوف به تمدن نوین آینده و جریان اسلام ناب ندارند.

وی با بیان اینکه یأس و نا امیدی مانع جدی برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی است، یادآور شد: بر اساس نگاهی که به جریان انقلاب اسلامی داریم به حول و قوای الهی امروز انقلاب به گونه ای در حال حرکت است که اسلام ناب و مکتب اهل بیت(ع) برمدار علم و ایمان زمینه را برای حضور حضرت امام زمان(عج) آماده می کند و قرن آینده قرن انقلاب اسلامی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات و آسیب های دوران ریاست جمهوری بعد از انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: دوره نخست دوره انتقال قدرت با فعالیت بازرگان بود و بعد از آن دولت دفاع مقدس شکل گرفت، اما دوره مهم بعد از دفاع مقدس دولت سازندگی بود که نقطه عطف تاریخی در مسیر انقلاب به شما می رود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: در دولت سازندگی برنامه فرهنگ کنار رفته و شبیخون های فرهنگی آغاز شد، دولت غیرسیاسی تشکیل شد و اقتصاد نیز به سبک غربی توسعه پیدا کرد که ما این زمان را دوران تعدیل اقتصادی می دانیم که شکاف طبقاتی بین فقیر و غنی را به شدت افزایش داد .

وی افزود: در دوره اصلاحات نیز چهار سال اول همان برنامه تعدیل اقتصادی پیگیری شد و در چهار سال دوم نیز با شیب تندی اصلاحات سیاسی با مدل آمریکایی آغاز شد تا جایی که رهبر معظم انقلاب وارد میدان عمل شده و اصلاحات اسلامی و آمریکایی را تبیین کردند و فرمودند، هر راهی که به غرب و آمریکا منتهی بشود بن بست است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با اشاره به اینکه گفتمان و تاکیدات رهبری و مردم از بین رفتن فقر و بیکاری است، ابراز داشت: چرخه تولید و اشتغال متناسب با توانمندی های داخل باید به گردش در بیاید، تغییر به نفع ملت بوده و پایان این وضعیت راه اساسی به شمار می رود.

وی تصریح کرد:  حوزویان در صحنه حاضر شوند و شخصیتی روی کار بیاید که وحدت آفرین و از جنس حوزه باشد و ما در جامعه مدرسین نیز بیش از دو سال است که کار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که آقای رئیسی اصلح هستند و بعد از اعطای تولیت آستان قدس رضوی به ایشان بیشتر تشویق شدیم که کار را ادامه دهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت:ما به دنبال تشکیل دولت مناظره نیستیم، چراکه هرکس بیشتر حراف باشد و منطق جدل قوی تری داشته باشد در مناظره پیروز است، ولی این نشانه اصلح بودن نیست؛ بلکه اصلح بودن به داشتن پیشینیه، تیم کاری، برنامه قوی، یاران، عقبه و توانمندی است و ما از این ویژگی ها می توانیم تشخیص دهیم و شبکه عظیم روحانیت می تواند در تبلیغات ریاست جمهوری تأثیر زیادی داشته باشد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha