شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 آیت الله سید مصطفی محقق داماد در همایش ملی اتحاد حقوقی جهان اسلام

حوزه/ استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: بازنگری در منابع سنت های اسلامی و توجه به ویژگی های بایسته ناقلان روایات نبوی، مهمترین مولفه ای است که تاثیر عمیقی را در تدوین نظام واحد حقوقی جهان اسلام می تواند داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید مصطفی محقق داماد در همایش ملی اتحاد حقوقی جهان اسلام که امروز در مجتمع امین قم برگزار شد، با تاکید بر این که در درجه نخست باید از پیشوایان دینی نبی مکرم اسلام(ص)، اهل بیت(علیهم السلام) و فقها و علمای گذشته که بر سر سفره ایشان نشسته ایم، سپاسگزاری کنیم که نعمت درک معارف دینی را برای ما هموار کرده اند.

این استاد حوزه در ادامه با بیان این که نظام حقوق اسلامی در تاریخ تمدن بشری از همان روز های نخست در منار نظام های دیگر جهان به عنوان نظامی مستقل عرض اندام نموده، به سیر شکوفایی و ترقی خود ادامه داده، افزود: به خاطر برخی اشتراکات قواعد حقوقی اسلام با حقوق روم؛ این سخن که حقوق اسلامی بر گرفته از حقوق روم است که ریشه  این سخن به یهودیان بر می گردد با مشت محکمی از  نظریه های علمی، رد شد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این که قوانین حقوقی اسلامی با نکات بسیار ظریفی با مجموعه قوانین امپراطوری رم تفاوت پیدا می کند، اظهار داشت: ابتکارات نظام حقوق اسلامی گاهی با یک کلمه؛ ابداع ، نو آوری، استقلال و پویایی خود را به وضوح نشان داده است.

آیت الله محقق داماد با اشاره به این که در بسیاری از موارد، نظام های حقوقی غربی متاثر از نظام حقوقی اسلام شده اند، یادآور شد: غربی ها به تاثیری که نظام حقوق اسلامی بر نظام های غربی گذارده و نظام های غربی بر سر سفره نظامات حقوقی اسلام نشسته اند ، معترف هستند.

وی در ادامه به اسناد اعترافی حقوق دانان غربی بر تاثیر نظام حقوقی اسلام در قوانین حقوق بین المللی اشاره نمود و اظهار داشت: حقوق دانان غربی همواره در تدوین نظام حقوق بین الملل، خود را مدیون نظام حقوق اسلامی می دانند.

سخنران این همایش در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که در عصر کنونی ایران یکی از بزرگترین مراکز معرفی اسلام در گستره جهانی است، خاطرنشان کرد: پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تحول عظیمی را در مباحث الهیات اعم از فقه، فلسفه، عقاید و.... نظامات حوزوی را ایجاد نموده است.

وی افزود: به موجب قانون اساسی نظام ایران، اسلامی بوده، قوانین آن بر اساس نظام فقهی تصویب می شود؛ از سویی دیگر نظام های حقوقی مذاهب مختلف فقهی اختلاف اندکی با یکدیگر دارند، که تدوین نظام واحد حقوق اسلامی را افزایش می دهد.

این استاد حوزه، ضمن تاکید بر تعامل و تفاهم در تدوین نظام حقوقی جهان اسلام، خاطرنشان کرد: باید منابع نظام حقوق اسلامی را مورد توجه قرار داده، با بازخوانی مجدد نظام حقوقی، اسلام را از آیات الهی قرآن کریم استخراج نماییم.

وی با تاکید بر این که مکتب قم در فقاهت، اصل را به فهم قرآن کریم قرار می دهد، گفت: اگر خبر صحیح متقن مسندی که اعتبار داشته باشد از نبی مکرم اسلام(ص) نقل شده باشد، در صورت واجد شرایط بودن مخبر، بر روی چشم ما قرار داشته، باید در تدوین نظام واحد حقوقی جهان اسلام مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله محقق داماد با بیان این که مفسران متون مقدس اسلامی باید از ویژگی هایی برخودار باشند، خاطرنشان کرد: بازنگری در منابع سنت های اسلامی و توجه به ویژگی های بایسته ناقلان روایات نبوی مهمترین مولفه ای است که تاثیر عمیقی را در تدوین نظام واحد حقوقی جهان اسلام می تواند داشته باشد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی ضمن تاکید بر تجددی نظری در طرح های فقهی تصریح کرد: نظام حقوقی جدید نیازمند نظم جدیدی در طرح های فقهی است که باید مورد توجه قرار گرفته، اگر بتوانیم مواد فقهی را در چارچوب های نظام مدون امروز قرار دهیم، نظام حقوقی اسلامی در کنار نظامات حقوقی دیگر تبلور بیشتری خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha