سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سالاری مکی-مدیر حوزه خراسان شمالی

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اهمیت تکریم استاد گفت: سنت حسنه تکریم استاد همواره باید در حوزه علمیه حفظ شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌ حجت سالاری مکی ظهر امروز در جمع مدیران و مسئولان آموزشی و طلاب مدرسه علمیه حضرت ولیعصر اسفراین به مناسبت هفته معلم اظهار داشت: براي ما واجب است كه مقام استاد را گرامي بداريم، چراکه خداوند می‌فرماید يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ بنابراین متوجه می‌شویم که خدا مقام استاد و معلم را گرامي داشته است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبري نیز تأكيد بسیاری دارند كه سنت حسنه تکریم استاد در حوزه علميه حفظ شود، افزود: بنابراین وظيفه و رسالت ما علاوه بر رعایت و حفظ تمام شئونات طلبگی‌مان، باید در مقابل كسي كه از او علم می‌آموزیم و از منبع كرامت اخلاقي او فيض می‌بریم باید تعظیم و تکریم کنیم.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه طبق روایات حتی نگاه كردن به درب خانه عالم عبادت است، گفت: احترام استاد به حدی است که اگر قرار است استاد از شما مدادتراش طلب كند، بايد تيزي مدادتراش را  به سمت  خود بگیرید و آن را به استادتان بدهید.

وی ادامه داد: پيامبر (ص) فرمودند: خدا چهار چيز را در چهار چيز قرارداد، بركة العلم في تعظيم الاستاذ، اول هم احترام و تکریم استاد را بیان می‌کند و بعد سه مورد ديگر را می‌فرماید، بنابراین قوام و برکت علم به تعظيم استاد است.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار داشت: امير المومنين(ع) هدف از بعثت انبيا را «و يثيروا لهم دفائن العقول» يعني هدف از آمدن پيامبران شخم زدن آن قسمت‌هایی از عقل مردم است كه پنهان مانده بود، نه اينكه مردم عقل نداشته باشند بلكه انبيا آمده‌اند مردم را به تعقل و بهتر استفاده کردن از عقل، دعوت كنند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین شاگرد هنگامی‌که در مقابل استاد تواضع بيشتري داشته باشد بيشتر از علمش بهره می‌برد و از طرفي نیز بايد زحمت و رنج یادگرفتن را شاگرد تحمل كند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha