جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 414790
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
مبانی اصولی شیخ اعظم انصاری

حوزه/ کتاب " مبانی اصولی شیخ اعظم انصاری(ره) " برگرفته شده از آثار فقهی و اصولی ایشان به قلم سید حسن منافی، متنی است که توسط معاونت پژوهشى مركز فقهى ائمه اطهار (عليهم‌السلام) منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» کتاب یادشده آثار فقهی و اصولی مرحوم شیخ مرتضی انصاری (مشهور به شیخ اعظم) قدس سره الشریف را بررسی نموده و به مبانی اصولی وی در این کتاب اشاراتی داشته است.

کتاب مبانی اصولی شیخ اعظم انصاری(ره)دربردارنده شانزده باب می باشد که هریک از این باب ها نیز دربردارنده فصل هایی می باشند، عناوین باب های کتاب عبارتند از: باب اوّل: ظواهر ص69، باب دوم: عرف ص122، باب سوم: مفاهیم ص125، باب چهارم: عام و خاص ص138، باب پنجم: مطلق و مقید ص174، باب ششم: علت و حکمت ص189، باب هفتم: عقل ص201، باب هشتم: سیره ص205، باب نهم: سنت ص210، باب دهم: اجماع و شهرت ص221، باب یازدهم: جبر و وهن ص241، باب دوازدهم: انسداد ص252، باب سیزدهم: اصول عملیه ص260، باب چهاردهم: تعارض ص291، باب پانزدهم: ملاکات ص308 و در آخر باب شانزدهم: معنای «والانصاف» ص310

نویسنده در پیشگفتار کتاب آورده است: در طول تاریخ تشیع، فقها و اصولیان زیادی ظهور و بروز کردند که یا دارای ابتکار و خلاقیت بوده و موجبات پیشرفت این دو علم را فراهم آوردند یا به ترویج و تثبیت آن کمک کردند. به تدریج ادوار مختلفی در این پیشرفت‌ها شکل گرفت. شيخ اعظم انصاري ـ عطر الله مرقده الشريف ـ يکي از کساني است که در پیشرفت اصول و فقه نقش بسزایی ایفا کرد. ایشان این دو علم را در حد چشمگيري ترقی داد؛ ولی متأسفانه آن گونه که باید و شاید به دقت کلمات او تحليل نشده است؛ تا جایی که از برخی مبانی او که در کتاب مکاسب از آنها بدون تصریح بسیار استفاده می‌کند، غفلت شد و برخی مبانی او را فقهاي بعدی به‌خوبی تلقّی نکردند و لذا مورد اشکال قرار گرفت.

فوايد این نوع تحقیق را مي‌توان اين‌گونه بيان کرد: روشن شدن زوایای مختلف تک‌تک مسائل اصولي؛  کشف تناقض‌های محتمل در کلمات شيخ انصاري که در برخی از این موارد، انسان را براي درک وجه جمع بین کلمات ایشان به تکاپو مي‌اندازد؛ روشن شدن مبانی ایشان که مقصود و مراد ایشان را در بسیاری از موارد در مکاسب و غیر آن تبيين مي‌کند.

نویسنده همچنین ادامه می دهد، تمام کتاب مکاسب و فرائد را به دقت مطالعه و بقیه کتب فقهی و اصولی ایشان را به صورت رجوعی جستجو و پیگیری کردم؛ و همچنین با رجوع به شروح و حواشی مکاسب و فرائد در مواردی که فقیهی اشکالی به مبنای ایشان دارد، آن را در پاورقی ذکر کردم و در مواردی که کلام شیخ انصاری نیازمند توضیح است یا خود به توضیح آن پرداخته یا اینکه از حواشی توضیح آن را ذکر کرده‌ام.

علاقمندان جهت تهیه این کتاب می توانند به آدرس شهر مقدس قم، نبش میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) مراجعه نموده و یا با  شماره تلفن: 02537749494 تماس حاصل نمایند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha