پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: نظام استادی در حوزه، نظام ویژه ای با عناصر و مؤلفه های خاص خود است؛ بنده معتقد به ارزش نهادن به تجربه بشری هستم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در نوزدهمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم  که در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه  و اظهار تأثر از حادثه انفجار معدن در استان گلستان، اظهار داشت: استادان حوزه زعامت پرورش طلاب را بر عهده دارند؛ لذا هر اقدام و حرکتی که در حوزه رقم می خورد؛ پس از اخذ نظرات رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید، از شما بزرگواران استفاده خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه همه ما باید تلاش کنیم نظام کهنسال استادی و شاگردی پایدار حوزه ها را صیانت نموده و ارتقاء ببخشیم، ابراز داشت: نظام استادی در حوزه، نظام ویژه ای با عناصر و مؤلفه های خاص خود است؛ بنده معتقد به ارزش نهادن به تجربه بشری هستم؛ اما نکته مهم آن است که ما در این داد و ستد با تجربه های گوناگون، داشته ها و سرمایه های خود را شناخته و نقاط اصلی را مهم بشماریم و اصالت خود را از دست ندهیم.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این مطلب که قوام حوزه به عناصر گوناگونی است که یکی از مهمترین آن، عنصر استادی می باشد، خاطرنشان ساخت: عدم تئوری پردازی و نظریه پردازی داشته ها، برای عرضه به دنیا، از اشکالات امروز حوزه است که باید برای آن برنامه ریزی کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: اینکه رهبر انقلاب مکرر فرمود،‌ وظیفه حوزه است  در مباحث انسانی و اجتماعی حضور داشته باشد، در این راستا می باشد.

امام جمعه قم با اشاره به مؤلفه های استادی در حوزه، بیان داشت: اگر فقط به دنبال انتقال معلومات باشیم؛ استادی در حوزه نخواهد شد؛ استاد در حوزه انتقال دهنده و عمق بخشنده به معلومات و همچنین نماد اخلاق و تربیت در حوزه های معنوی و روحی است.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: اساس نظام استادی حوزه بر پایه ای است که استاد فقط در رابطه با انتقال معلومات قرار نداشته است؛ بلکه در تمام مباحث شخصیتی، روحی، معیشتی، خانوادگی طلاب ورود داشته است.

وی اظهار داشت: تعامل استاد و شاگرد در نظریه استادی حوزه بر پایه پول و مزد استوار نشده است، باید این سنت را مهم شمرد؛ البته باید زندگی حداقلی استاد تأمین شود که با آن فاصله داریم، پویایی درس و استمرار تحقیق و مطالعه از دیگر مؤلفه های اساتید حوزه های علمیه است؛ امروز حوزه ما بر این اصل استوار است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: ارتباط ویژه با برجستگان کلاس درس، از دیگر سنت های استادی حوزه است؛ البته استاد، با تمام شاگردها تعامل دارد؛ اما ممتازین در ساز و کار دیگری قرار داشته اند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: احیاء سنت تحقیق و تقریر درست از دیگر مؤلفه های اساتید حوزه است که باید بر آن تأکید داشته باشند؛ چراکه موجب رشد استاد و طلبه خواهد شد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: «آزادی سؤال و پاسخ و روانی ارتباط اعتراضی علمی»، «رشد و ارتقاء بر اساس سازوکار طبیعی در فضای حوزه» و ... از دیگر مؤلفه های استادی در حوزه می باشد.

وی در ادامه به موضوع توسعه ابواب فقهی اشاره و اظهار داشت: هر نوع تحول و پیشرفت در توسعه مبنای دانش باید بر مبنای مناهج اصولی و فقهی ریشه دار باشد؛ امروز در حوزه فقه، مقالات، گفته ها و نوشته های فراوانی را مشاهده می کنیم که بخشی از آن اصالت و منهجیت لازم را ندارد و ما هیچ توسعه ای را در ابعاد و اجزاء فقه بدون منهج اصولی و فقهی ریشه دار نمی توانیم بپذیریم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: ما در توسعه مرزهای فقه بر اساس نیازهای امروز نیازمند اصالت، تکیه دادن به مناهج قدیم و ریشه های اصیل، رویکرد اجتماعی فقه و رویکرد موضوع شناسی و شناخت دنیای امروز می باشیم.

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: حقوق در دنیای امروز محور نظم بوده که این حقوق، همان فقه ماست و در تمام مباحث آن سخنی برای گفتن داریم؛  حوزه قم نمی تواند فقه اهل بیت(ع) را به قلمروهای جدید برده و بسط دهد؛ مگر آنکه به نظامات حقوقی پاسخگو بوده و مذاهب اسلامی را بشناسد.   

آیت الله اعرافی بیان داشت: ما معتقدیم در حوزه آزاد، توسط اساتید برجسته و بر اساس منهج اصیل اجتهادی این قلمروها گسترش پیدا کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha