چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ پنجمین گردهمایی دانش آموختگان علم کلام- آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ معاون جامعه مدرسین گفت:در حقیقت پایه و اساس فقه و تفسیر، علم کلام است و اگر کلام نباشد، مباحث دیگر باقی نمی ماند.

به گزارش خبر نگار خبر گزاری«حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری در پنجمین گردهمایی دانش آموختگان مرکز تخصصی کلام اسلامی(سطوح عالی)، که با حضور دانش پژوهان برگزار شد،  رسالت حوزویان را در شرایط کنونی بسیار دشوار دانست و عنوان کرد: در گذشته  جامعه انتظار چندانی از حوزه نداشت، چون فعالیت روحانیت محدود در چند روستا، محله، مسجد و مدارس بود.

معاون جامعه مدرسین گفت: ولی در شرایط کنونی که علم، شبهه دشمنان، فضای مجازی و عقائد باطل و انحرافات، دانشگاها و مراکز علمی زیاد شده، انتظار از روحانیت افزایش یافته است و مجامع علمی و دانشگاهی منتظر نقش آفرینی حوزویان می باشند.

امام جمعه قم عنوان کرد: امروز دست مراکز علمی به سمت حوزه دراز است و منتظر می باشند تا روحانیت درعرصه های مختلف علمی،  پژوهشی در پاسخ گویی به شبهات، مبارزه با انحرافات فکری و عقیدتی بدرخشد و نقش آفرینی کند،  به همین دلیل نیاز به تخصص، تحقیق عمقیانه و تربیت دانش پژوهان در رشته های مختلف تفسیر، اصول و به ویژه علم کلام ضروری است و  باید حساب خاصی برای تربیت دانش پژوهان در این رشته ها باز کرد.

عضو خبرگان رهبری افزود: در حال حاضر فعالیت در حوزه به جای رسیده که ابواب مختلف مانند معاملات و عبادت به صورت تخصصی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، چون در دنیای امروز مهم جامعیت علمی حوزه است و بر همین اساس رویکرد حوزه نیز رویکرد امام صادق(ع) است.

آیت الله حسینی بوشهری بابیان اینکه در چنین شرایط حساسی که رویکرد حوزه جامعیت علمی و رویکرد امام صادق(ع) است، باید مراکز تخصصی پهلوانانی در عرصه علم کلام تربیت و تحویل جامعه دهند، افزود:  اگر فردی در موضوعی مانند علم کلام به درجه استادی رسید، نباید به این اندازه بسنده و متوقف شود.

معاون جامعه مدرسین گفت: اگر کسی در مرحله استادی متوقف شود و تنها به تدریس اکتفاء کند و تحقیق و تفحص عمیقانه نداشته باشد این چنین شخصی به رسالت خود عمل نکرده به همین دلیل یکی از رسالت های مراکز تخصصی راه اندازی مراکز عظیم پژوهشی برای تحقیق و تفحص برای دانش پژوهان است.

 امام جمعه قم عنوان کرد: لازم است دانش پژوهان و اساتید از کتابخانه فعال برخوردار باشند و  در مورد مباحث مورد نیاز به تحقیق عمیقانه بپردازند تا بتوانند با پردازش مطالب مختلف، تحلیل گر خوب و بعدا دست به قلم و کتاب مفیدی به تألیف و نگارش در بیاورند.

 عضو خبرگان رهبری افزود: هنر دانش پژوهان نباید این باشدکه به کتاب گذشتگان بسنده کنند و خود نظاره گر باشند تا افراد دیگر کتابی به نگارش در بیاورد.

 آیت الله  حسینی بوشهری گفت: باید همت ها و تلاش دانش پژوهان افزایش یابد و تنها به خواندن مطالعه کتاب دیگران اکتفاء نکنند.

معاون جامعه مدرسین گفت: رسالت دیگر مراکز تخصصی ساماندهی فارغ التحصیلان برای پاسخ گویی به شبهات است؛ لازم است در  علم کلام فعالیت جدی تری صورت گیرد چون فقه اکبر است و اگر مبدا و معاد درست نشود، سایر موضوعات مانند فقه و تفسیر شکل نخواهد گرفت.

 امام جمعه قم عنوان کرد: در حقیقت  پایه و اساس علوم  فقه و تفسیر، علم کلام است و اگر کلام نباشد، مباحث دیگر باقی نمی ماند.

 عضو خبرگان رهبری افزود: هرگاه در جامعه شبهه زیادشده، علم کلام رشد کرده است، باید از شبهه استقبال کرد؛ شهید مطهری این گونه خصلت داشته و حوزه در حال حاضر نیازمند به امثالی مانند شهید مطهری است، چون در عین این که از شبهه استقبال می کرده پاسخ محکمی ارائه می داد.

 آیت الله حسینی بوشهری به بیان مهمترین دلایل گسترش علم کلام اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل، جایگاه تفکر عقلانی اسلام و شیعه در میان جهانیان است؛ غیر مسلمانان شیفته عقلانیت  اسلام و شیعه می باشند و بهترین مکان برای شناخت این عقلانیت، ایران است و به همین دلیل شاهد حضور غیر مسلمانان در ایران می باشیم.

معاون جامعه مدرسین گفت: دلایل دیگر، گسترش، ضرورت دفاع از اسلام، حقانیت اهل بیت(ع)و پیوستن ملل مختلف به اسلام و آثار متکلمان بوده است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha