جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آثار شهید صدر

حوزه /ترجمه کتاب «المدرسة القرآنية» آیت‌الله شهید سید محمد باقر صدر، با نام «پژوهش‌های قرآنی» به‌عنوان جدیدترین ترجمه از آثار شهید صدر در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر، این کتاب که برگردان جلد ١٩ مجموعه آثار شهید صدر با عنوان «موسوعة الإمام الشهید السید محمدباقر الصدر» است، با نام «پژوهش‌های قرآنی» و با ترجمه سید جلال میرآقایی به انتشار رسیده و در نمایشگاه کتاب تهران به فروش می‌رسد.

«پژوهش‌های قرآنی» مجموعه‌ای از درس‌گفتارهای تفسیری و مقالات قرآنی شهید صدر است که برای اولین بار به‌‌طور کامل به فارسی ترجمه شده و سه بخش اصلی دارد:

تفسیر موضوعی قرآن کریم که آخرین‌درس‌‌‌های زندگی شهید صدر است و در آن یکی از مهم‌ترین نظریات شهید صدر یعنی «نظریة ‌الإستنطاق» به عنوان روش برگزیده در تفسیر موضوعی ارائه شده است و در راستای تبیین مدلی این نظریه دو موضوع «سنت‌های تاریخ،‌ انواع و ویژگیهای آن» و «عناصر و روابط جامعه» در پرتو قرآن کریم بررسی شده است.

بخش دوم مجموعه درس‌های علوم قرآن است که آن شهید بزرگوار، برای تدریس در «دانشکده اصول‌الدین» بغداد به رشته تحریر درآورده است. بخش سوم نیز سه مقاله از مقالات قرآنی شهید صدر در مجله «الأضواء» است که در آنها موضوعاتی نظیر «عمل صالح در قرآن» و «آزادی در قرآن» با نگاهی موشکافانه و با رویکردی کاربردی مورد بررسی قرار گرفته‌ است.

«پژوهش‌های قرآنی» با توجه به طرح نظریه نو، پیش‌تازانه و کاربردی شهید صدر در آن از مهم‌ترین آثار وی قلمداد می‌شود و می‌تواند نقش بسزایی در تحول رویکرد تفسیری و پیشرفت آن به‌سوی نظریه‌پردازی و تولید علم دینی، ایفا کند.

این کتاب در ٣٩۵ صفحه و به قیمت ٢٠٠٠٠٠ریال عرضه می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب در نمایشگاه تهران به غرفه‌های زیر مراجعه کنند:

غرفه کتاب فردا: سالنA3-راهرو۶-غرفه۵٠

غرفه مؤسسه فرهنگی امام موسی صدر: سالنA۴-راهرو٣-غرفه١

شایان ذکر است که پژوهشگاه تخصصی شهید صدر نظر به نایاب بودن‌ ترجمه‌های قدیمی و اشکالات فراوان در ترجمه‌های پیشین، همه آثار شهید صدر را دوباره و با تلاش ویژه برای حفظ دقت و امانت در انتقال اندیشه آن شهید والامقام ترجمه و به بازار کتاب عرضه کرده است. ترجمه‌هایی که تا کنون به چاپ رسیده‌ عبارت‌اند از:

فلسفه ما؛ با ترجمه سید ابوالقاسم حسینی ژرفا

اقتصاد ما جلد١؛ با ترجمه سید محمدمهدی برهانی

اقتصاد ما جلد٢؛ با ترجمه سید ابوالقاسم حسینی ژرفا

گفتارهای بنیادین؛ با ترجمه سید ابوالقاسم حسینی ژرفا

اسلام راهبر زندگی؛ با ترجمه مهدی زندیه

پژوهش‌های قرآنی؛ با ترجمه سید جلال میرآقایی

امامان اهل بیت علیهم‌السلام، مرزبانان حریم اسلام؛ با ترجمه دکتر رضا ناظمیان، حسام حاج مؤمن

بارقه‌ها؛ با ترجمه سید امید مؤذنی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha