شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ سومین بزرگداشت صدوقین

مدیر مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل (ع) قم گفت: قم در طول تاریخ محل زندگی محدثان و عالمان بزرگ بوده و در دوره‌ای ۲۰۰ هزار محدث، در قم می‌زیستند که همه آنها ریزه‌خواران سفره علی بن بابویه محسوب می‌شدند.

به گزارش حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی در همایش بزرگداشت صدوقین که در مجتمع فرهنگی آموزشی امامزاده سید علی(ع) برگزار شد، با اشاره آغاز غیبت کبری اظهار کرد: مرحوم کلینی صاحب کافی در همین سال وفات یافتند و نائب چهارم امام عصر(عج) نیز در همین سال رحلت فرمودند و سال رحلت علی بن بابویه نیز در همین سال رخ داده است به همین دلیل 329 قمری را سال افول ستارگان می‌نامند.

وی افزود: خاندان ابن بابویه جزو خانواده‌های بزرگ شیعه محسوب می‌شوند؛ علی بن بابویه در کل دوران غیبت صغری زنده بوده و شیخ صدوق نیز بیش از 20 سال زندگی‌اش مصادف با همین دوران بوده است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به توقیع منسوب به امام عصر(عج) درباره موضوع بچه‌دار نشدن علی بن بابویه قمی و عنایت امام در مورد به دنیا آمدن شیخ صدوق خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) از علی بن بابویه با عناوینی همچون «شیخی» و «فقیهی» یاد کرده‌اند که نشان‌دهنده جایگاه و مقام او بود.

وی ادامه داد: قم در طول تاریخ محل زندگی محدثان و عالمان بزرگ بوده است، می‌گویند در دوره‌ای 200 هزار محدث یعنی حافظان 200 هزار حدیث در قم می‌زیستند و همه آنها ریزه‌خواران سفره علی بن بابویه محسوب می‌شدند، او بود که مکتب حدیثی، روایی و کلامی قم را بنیان نهاد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی عابدی با بیان اینکه مرحوم صدوق حدود 300 کتاب حدیثی به رشته تحریر درآورده بود گفت: 240 عنوان از این کتاب‌ها از بین رفته و تنها 60 عنوان از آنها وجود دارد.

استاد حوزه تصریح کرد: شیخ صدوق برای کسب علم تلاش فراوانی داشت به طوری که یک بار برای رسیدن به محضر استاد، صبح زود از خانه بیرون رفت و در چاله‌ای افتاد و لباس‌هایش خیس شد، وقتی با همان وضع به کلاس رفت، استادش گفت تعجبی نیست، کسی که با دعای امام زمان(عج) به دنیا آمده، برای کسب علم اینقدر شوق و تلاش وافر داشته باشد.

وی در ادامه به احیای کتاب‌های مهم شیعی به همت مرحوم آیت‌الله موحد ابطحی اصفهانی گفت: مرحوم آیت‌الله بهجت می‌فرمود غیر از 16 اصل از 400 اصل احیا شده توسط این عالم برجسته، بقیه در شهر مسکو وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی عابدی با اشاره به زحمات علمای شیعه در زمینه احیای آثار حدیثی مکتب اهل بیت(ع) تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله موحد ابطحی غیر از امور علمی، به خدمات اجتماعی یعنی امنیت، رفاه، سلامت و آسایش مردم نیز می‌پرداخت و البته این رویه همه علمای شیعه بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha