جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد

حوزه/ آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید بر این که امر به معروف و نهی از منکر از دستورات دین اسلام است، گفت: برخی برای جمع کردن رأی بیشتر، علناً در مقابل این فریضه می ایستند و متوجه نیستند که با این کار در مقابل اسلام ایستاده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، در دیدار با دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر مناطق 15 گانه شهر اصفهان، امر به معروف و نهی از منکر را یکی از مهم ترین دستورات اجتماعی اسلام دانست و گفت: دستورات اجتماعی اسلام به دو دسته مالی و غیر مالی تقسیم می شود، که زکات جزو دستورات اجتماعی مالی اسلام است.

مدیر حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: دستورات اجتماعی اسلام برای اصلاح جامعه است و همه وظیفه داریم آن را اجرا کنیم و ترک آن گناه محسوب می شود.

وی، زکات را در رأس دستورات اجتماعی مالی دانست و افزود: در زیارت نامه امام حسین (ع) می خوانیم «اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمتَ الصَّلاهَ وَ آتَیتَ الزَّکاهَ وَ اَمَرتَ بِالمَعروفِ وَ نَهَیتَ عَنِ المُنکَر» و این 3 مورد گل سر سبد دستورات دین است.

عضو خبرگان رهبری در بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به روایتی از امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرد و گفت: « و ما اعمال البر کلها و الجهاد فی سبیل‌اللَّه عند الامر بالمعروف و النهی عن المنکر الا کنفثة فی بحر لجی»: تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا، در مقابل امر به معروف و نهی از منکر به اندازه‌ آب دهانی در مقابل دریایی پهناور بیش نیست.

امام جمعه اصفهان، احیای امر به معروف و نهی از منکر را منحصر در تذکر لسانی ندانست و گفت: آنچه مهم تر از تذکر لسانی است، این است که به مردم یادآور شویم که این وظیفه ایست که اسلام بر دوش همه گذاشته و ثانیاً چگونگی اجرای این فریضه را آموزش دهیم.

آیت الله طباطبایی نژاد با تتاکید بر این که امر به معروف و نهی از منکر از دستورات دین اسلام است، گفت: برخی برای جمع کردن رأی بیشتر علناً در مقابل این فریضه می ایستند و متوجه نیستند که با این کار در مقابل اسلام ایستاده اند و هیچ تعلق دینی ندارند.

نماینده ولی فقیه در اصفهان تصریح کرد: با بصیرتی که از مردم متدین ایران اسلامی در تاریخ انقلاب دیده ایم، با هوشیاری تمام قادر خواهند بود، رئیس جمهوری را انتخاب کنند که تعلق دینی داشته و به معیارهایی که مقام معظم رهبری بیان کرده اند، نزدیک تر باشد.

مدیر حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید شرایط آن را بر اساس دستورات اسلام لحاظ کرد و نباید برخوردهای اشتباه و بد عده قلیلی، دست آویزی برای رد کردن این حکم الهی قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: آیا برای اشتباه یک معلم یا مسئول آموزش و پرورش ،کل سازمان را باید تعطیل کرد؟ در هر دستگاه و سازمانی ممکن است، اشتباه صورت پذیرد و باید با فرد خاطی برخورد شود، لیکن زیر سؤال بردن یک واجب دینی برای اشتباه یک نفر کار شایسته ای نیست.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان بر ضرورت داشتن حلم و بردباری در کارهای دینی تأکید کرد و اظهار داشت: در آیه 159 سوره آل عمران خداوند دلیل پیشرفت پیامبر (ص) را نرمخویی بیان می کند و ادامه می دهد: اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پیرامون تو پراکنده مى ‏شدند.

آیت الله طباطبایی نژاد به نقش محوری ائمه جماعات اشاره کرد و اولین قدم در احیای امر به معروف و نهی از منکر را احساس وظیفه  روحانیت دانست و گفت: مهم ترین وظیفه روحانیت هدایت انسانهاست، اگر امامان جماعت در 600 مسجد به عنوان 600 کانون فرهنگی احساس وظیفه می کردند و با جذب جوانان به مسجد و ارتباط با همسایگان مسجد مشکلات را مرتفع می کردند، نیازی به تذکر و گشت ارشاد نبود.

وی یکی از روشهای صدور انقلاب و اسلام را گردشگران دیگر کشورها دانست و گفت: متأسفانه به جای اینکه در همه تصمیمات ما مبنای دینی لحاظ شود و پیوست فرهنگی آن بر اساس دستورات دین اسلام در نظر گرفته شود، فقط منافع مادی مد نظر قرار گرفته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری از عملکرد اشتباه برخی مدیران انتقاد کرد و گفت: اینکه در ورودی مکان های تاریخی یا گردشگری شهر هزینه بلیط برای گردشگران خارجی و داخلی متفاوت دیده شود، دور از دستورات دین اسلام است.

آیت الله طباطبایی نژاد خاطر نشان کرد: برخی جاذبه های غیر شرعی که در بسیاری از کشورها عامل جذب توریست شده در ایران معنا و جایگاهی ندارد، لذا باید به گونه ای رفتار کنیم که گردشگران جذب رفتار و اخلاق مردم و دستورات اسلام شوند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان در پایان دوباره به وظایف یک امام جماعت اشاره کرد و گفت: اینکه عده ای از مردم با پول خود مسجدی را بنا کرده اند و به شما اعتماد کرده و آن را در اختیار شما قرار داده اند، توفیقی است که شامل حال همه کس نمی شود، لذا به گونه ای عمل کنید که پاسخگوی این الطاف در محضر عدل الهی باشید و صرف اقامه نماز جماعت در یک مسجد نمی تواند حق مطلب را ادا کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha