پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله نمازی

حوزه/ عرصه انتخابات، آزمون الهی است، جای کاسبی نیست، فردی که صلاحیت ندارد و به قوانین دین، اسلام و ارکان انقلاب پایبند نیست نمی تواند و نباید در جایگاه ریاست جمهوری وارد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله نمازی در گردهمایی طلاب و فضلای بوشهری مقیم حوزه علمیه قم  که در مدرسه حضرت ولی عصر(عج) برگزار شد،‌بابیان اینکه انتخابات و رأی دادن دارای احکامی است گفت: انتخابات دارای عناصری چون اخلاق، فقه و قانون  است؛ بر اساس مبانی فقهی حضور در انتخابات واجب عینی است و رأی دادن دیگران باعث اسقاط تکلیف از سایرین نمی شود.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به تفاوت مشارکت حداکثری و واجب عینی گفت:، مشارکت حداکثری در دایره و نگاه حقوقی و سیاسی است، یعنی اگر از نظر حقوقی به مسئله انتخابات نگاه کنیم، مشارکت حداکثری کفایت می کند و اگر حداکثر واجدین شرایط برای رأی دادن حاضر شدند و فردی را رأی دادند این فرد منتخب نظام، در جامعه بین الملل شناخته شده خواهد بود و او را به عنوان رئیس جمهور خواهند پذیرفت و این غیر از وجوب عینی از نظر فقهی و شرعی است.

 عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: تفاوت حداکثری و وجوب عینی در اینجا است،  اگر جمعیت ایران 80 میلیون نفر و 60 میلیون نفر واجد شرایط باشند، ولی از این تعداد40 میلیون نفر شرکت کنند آن باقی مانده که شرکت نکرده اند از نظر دشمنان، کسانی می باشند که با دشمن هم دست شده و باعث خوشحالی آنها و ناراحتی رهبر انقلاب و شهدا و امام شهدا شده اند؛ بنابراین لازم است با حضور حداکثری قلب امام شهدا را شاد و دشمنان را مأیوس کرد.

نماینده ولی فقیه در کاشان با بیان اینکه فرق انقلاب ایران با سایر انقلابها، در الهی، اسلامی و رهبری جامعه الشرایط است که در انقلاب های دیگر نیست، گفت: در انقلاب افرادی آمدند و رفتند و الان اثر و نامی از آنها نیست، چون دارای روحیه انقلابی و پایبند به ارزش های اسلامی نبوده اند.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: عرصه انتخابات، آزمون الهی است، جای کاسبی  نیست، فردی که صلاحیت ندارد و به قوانین دین، اسلام و ارکان انقلاب پایبند نیست، نمی تواند و نباید در جایگاه ریاست جمهوری وارد شود.

نماینده ولی فقیه در کاشان افزود: اگر کسی در انتخابات صالح بود، ولی فردی اصلح تر از او بود، و فرد صالح کنار برود، این معلوم  است برای خدا وارد میدان شده است؛ متأسفانه بعضی به اسم تکلیف به میدان می آیند، ولی در ادامه منحرف می شوند.

­­­­­­­ آیت الله نمازی گفت: یکی از ملاکات اصلحیت این است، پُست ها به کسانی داده شود که عاشق مقام و پُست نیستند؛ فرهنگ بزرگان و شهداء این بوده هر جای احساس کرده اند صلاحیت فلان کار را ندارند، کنار می رفتند این همان اخلاص و عدم حُبّ به مقام است.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: بزرگان دین، امام راحل و سایرین آن قدر اخلاص داشتندبا این که اصلح برای پذیرش مرجعیت دینی بودند به بهانه مختلف قبول نمی کردند، این همان اخلاص است.

وی درادامه بابیان اینکه طلبگی نعمتی است که خدا عنایت کرده و لازم است قدر آن را دانست و برای تبلیغ دین تلاش کرد،گفت: لازم است از عمرجوانی برای تهذیب نفس، پرورش روح و تعلیم و تعلم بهره برد تا برای خود و دیگران مؤثر باشیم،  بهترین علوم، علومی است که انسان را به خدا نزدیک و یقین و طهارت را در درون بیشتر کند.

عضو خبرگان رهبری در خصوص طالبان علم افزود: طالبان علم افرادی می باشند که از غرور و تکبر دور بوده، خالصانه برای تحصیل علومی حقیقی تلاش کنند و خود را از گناه اعضاء و جوارح محفوظ می دارند.

 وی بابیان اینکه طالبان علوم  حقیقی نباید درمقابل سایر افراد که به دانشگاه رفته اند احساس شکست و ذلت کنند، افزود: هر کسی دنبال علوم حوزوی بود، توانست خدمات خوبی انجام دهد و مؤثر واقع شود.

آیت الله نمازی  بابیان اینکه دولت کریمه دولتی است که به وسیله حضرت ولی عصر(عج) تشکیل می شود و در آن زمان حضرت مسیح برای بیعت خواهند آمد، گفت: در مسئله ظهور و حکومت اسلامی در عصر غیبت  نقش حوزه های علمیه پر رنگ است.

نماینده ولی فقیه در کاشان بابیان اینکه دولت کریمه نسخه بدل حکومت اسلامی است، افزود: امام راحل معتقد بود مردم برای نان و آب انقلاب نکردند، بلکه برای اجرای قوانین اسلامی قیام کردند به همین دلیل حفظ انقلاب از اوجب واجبات است؛ اگر انقلاب حفظ شود قوانین اسلامی مانند امر به معروف ونهی از منکر اجرا  خواهد شد.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: حکومت اسلامی اصل و اساس قوانین اسلامی است؛ بنابراین اگر این حکومت به دست ناهلان بیفتد اجازه نخواهند داد، احکام شرعی و دینی اجرا شود.

 وی بابیان اینکه سمت و سوی حکومت اسلامی، معنویت است، عنوان کرد: به همین دلیل نباید حوزه نسبت به عدم اجرای قوانین اسلامی و منکرات و زشتیها، بد اخلاقی ها، ناهنجاریها و بد حجابیها بی تفاوت باشد و ببیند و عکس العملی نشان ندهد.

 آیت الله نمازی با بیان اینکه درباره قم و حرم حضرت فاطمه معصومه(س) روایات خاصی مطرح شده و حرم آن حضرت قطعه ای از بهشت است گفت: نباید از  نسبت به حرم حضرت بی  تفاوت بود؛ بزرگان دین احترام خاصی برای آن بانو قائل بودند و تا به زیارت حضرت نمی رفتند در سر درس و بحث حاضر نمی شدند بنابر این باید قدر مجاورت دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha