پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سروری

حوزه/محقق و پژوهشگر حوزه،تولید و اشتغال اجرای صحیح سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی را راه حل اصلی کشور برای برون رفت از مشکلات امروز دانست.

حجت الاسلام والمسلمین حجت الله سروری در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، گفت: همه ساله رهبر معظم انقلاب بر اساس مهمترین نیازهای اصلی کشور با دوراندیشی و رصد کردن اوضاع کلی آن، بر یک عنوان خاص تاکید نموده و یک شعاری را به عنوان  محور یکساله و یک چشم انداز پیش روی مسئولان و مردم  قرار می دهند.

وی افزود: با مروری به نامگذاری سال های گذشته می توان گفت که تقریبا غالب شعارهای  از10  سال پیش تا امسال بخش عمده‌ از محتوای آنها اقتصادی بوده است و این خود دلیل بر اهمیت موضوع  و توجه داشتن بیشتر در این مسیر می باشد.

نویسنده  کتاب اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال  یادآورشد: همه ما باید بدانیم که دشمن هنوز برای ایجاد مشکلات اقتصادی و معیشتی در زندگی مردم دست از دشمنی خود بر نداشته است  وسعی می کند بیشترین ضربه وتحریم ها را به نظام وکشور ازاین طریق وارد کند، بنابراین مساله مهم تر از آن است که برای تحقق اقتصاد مقاومتی، به تشکیل و برگزاری  چند همایش ، سمینار ، بنر ، پوستر وتبلیغات ظاهری اکتفا و بسنده  شود.

حجت الاسلام والمسلمین سروری بیان کرد: بر همین اساس دولت هایی که بر سر کار می آیند به عنوان سکانداران اجرایی کشور و متولیان اصلی باید برای تولید داخلی و اشتغال  در کشور یک برنامه‌ریزی بلند مدت ، مدون ودقیق  داشته باشد و به دنبال عملیاتی کردن این مهم (اقتصاد مقاومتی ) به عنوان یک نسخه و منشور اساسی در بدنه دستگاه های دولتی در تمام سطوح و همچنین جامعه اهتمام داشته و آن را به عنوان یک مساله برون رفت از  تحریم و رکود اقتصادی برای کشور بدانندو در تحقق و تبین درست آن تلاش کنند واین مهم محقق نمی گردد، مگر اینکه دولت مردان شرایط و الزامات اقتصاد مقاومتی اقتصاد مقاومتی از نظر مقام معظم رهبری را به عنوان کلید داران اجریی کشور نصب العین خود دهند.

وی گفت: استفاده از همه ظرفیت‌های دولتی ومردمی، مردمی کردن اقتصاد، تحول در شرایط اقتصاد از طریق اجرای سیاست‌های اصل 44، توانمندی سازی بخش خصوصی، کاهش وابستگی به نفت، جایگزینی در آمدهای نفتی با در آمدهای غیر نفتی و بنیان گذاری کارهای اقتصادی بر پایه دانش وتبدیل اقتصاد دانش بنیان به وجه غالب اقتصاد کشور وحمایت از تولید ملی جمله این الزامات است.

حجت الاسلام والمسلمین سروری تصریح کرد: از دیگر مولفه های اقتصاد مقاومتی مصرّح در کلام رهبر انقلاب، می توان به فعال كردن واحدهای تولیدی كوچك و متوسط،تعادل در مصرف و مدیریت مصرف با جایگزینی و ترجیح تولیدات داخلی با كالاهای خارجی، مبارزه با مفاسداقتصادی،مدیریت درست منابع ارزی، مدیریت مصرف و فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از اسراف، استفاده حداکثری از زمان و منابع و امکانات، حرکت براساس برنامه و پرهیز از تصمیمات خلق الساعه و تغییرات مقررات و صیانت از وحدت و همبستگی اشاره کرد.

نویسنده  کتاب اقتصاد مقاومتی تولید واشتغال یادآورشد: اقتصاد مقاومتی به معنی افزایش قابلیت‌‌ها و ظرفیت‌‌ها و توانمندی‌های داخل كشور و اتكا به آن‌ها است؛ البته باید  بایسته‌‌ها و الزاماتی نیزاز قبیل مشاركت مستقیم مردم، امنیت اقتصادی، ارزش‌گذاری كار و تولید، دانش بهینه‌سازی فرآیند تولید، تلاش برای سرمایه‌گذاری،  نیازسنجی، عدالت‌محوری، قناعت، پرهیز از اسراف، مصرف كالاهای داخلی و استفاده از اقتصاد بومی است.

استاد حوزه بیان کرد: اقتصاد مقاومتی بر اموری مبتنی است كه بدون آن‌ها اقتصاد مقاومتی امكان‌پذیر نیست؛ به عبارت دیگر، در اقتصاد مقاومتی اموری وجود دارند كه شكل‌دهنده ماهیت آن هستند که شامل ایمان، نشاط و شادابی، شجاعت و خطر‌پذیری، نظم و انضباط و اتحاد و انسجام ملی است؛ درواقع از این پنج مورد را می توان به عنوان  مبانی  اقتصاد مقاومتی یاد کرد. نویسنده  کتاب اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال گفت: مهم‌ترین اولویت برای حل مشکلات اقتصادی تکیه بر «تولید ملی و تولید داخلی» است؛ در واقع میان اشتغال و تولید یک رابطه ای منسجم و در عرض همدیگر هستند به عبارتی دیگر هرچه تولید بیشتر شود، اشتغال هم رونق می گیرد و هر چه از میزان تولید داخلی کاسته شود، بر بیکاری افزوده خواهد شد. پس توجه به این دو مقوله کلیدی برای ما ضرورت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سروری گفت: بنا براین پیشرفت کشور زمانی می تواند جامه عمل بپوشد که تولید داخلی به عنوان مقوله ای اشتغالزا در اولویت قرار گیرد؛ باید در کشور تولید و اشتغال به عنوان دو شاخص اساسی به شمار بیاید . پس از سال‌ها تحمل فشارهای تحریمی، سیاست‌های نادرست صنعتی- مالی، نبود حمایت از تولید ملی، زیان دهی و تعطیلی یک به یک واحدهای تولیدی که به گسترش بیکاری انجامید وقت ان رسیده  با لباس عمل بر قامت تولید واشتغال به رونق تولید ملی و اشتغالزایی به عنوان ضروری ترین دستورکار اقتصادی کشور مبدل گردد.

وی افزود: البته برای رونق تولید ملی نیز راهکارهای ایجابی مثل بهبود فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری در کشور؛ اجرای دقیق و کامل سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی برطرف نمودن پدیده‌ی دیوان‌سالاری پیچیده‌ی فرا روی سرمایه‌گذاری و تولید؛ هدایت و تخصیص منابع بانکی و تأمین نقدینگی لازم برای فعالیت‌های مولد اقتصادی ؛ مدیریت کلان در ایجاد زنجیره‌ی ارتباطی بین بنگاه‌های کوچک و متوسط با بنگاه‌های بزرگ ملی جهت نظام‌مند و هدفمند نمودن تولیدهای بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط؛ و... و راهکاری سلبی  مثل جلوگیری از واردات بی­رویه‌ی کالاهای خارجی و اتخاذ تدابیر و سیاست­های صحیح فرا روی واردات وجود داردکه در کتاب به صورت مفصل اشاره شده است. خلاصا اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری«..اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق ببخشیم، مسئله‌ی تورم و اشتغال حل خواهد شد و اقتصاد داخلی به معنای حقیقی كلمه استحكام پیدا خواهد كرد».

حجت الاسلام والمسلمین سروری اظهارکرد: بنا براین کلید حل اشتغال در کشور، بر تولید استوار است.البته مقام معظم رهبری درابلاغ سیاست‌های کلی اشتغال، ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی به عنوان ارزش اسلامی و ملی با بهره‌گیری از نظام آموزشی و تبلیغی کشور مورد تاکید قرار دادند که برای تحقق آن اهتمام بیشتری را می طلبد.

وی گفت: جامعه ای که در آن، موضوع اشتغال به طور صحیح سامان نیافته باشد، دیر یا زود، بحران ها در آن رشد می کند و فسادهای اخلاقی اجتماعی و اقتصادی ویرانگر، نمود می یابد. پس بایداهمیت به  کار و اشتغال، گذشته از بُعد اقتصادی و درآمدزایی، برای سلامت جامعه و زیست مطلوب، ضروری است و یک وظیفه دینی برای همه مخصوصا مسئولان اجرایی محسوب می شود.

این محقق افزود: این برای کشورما درد آور است که ما چندین هزار دکتر بیکار داشته باشیم.سالانه 700 هزار به جمع بیکاران ماافزوده شود با این همه منابعی که کشور دارد؛ چراباید درکشوری مانند چین ۱.۵ میلیارد نفر شغل ایجاد کند، اما ما با وجود امکانات بالقوه، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فراوان در ایجاد شغل برای ۸۰ میلیون نفر با مشکل بیکاری و عدم مدیریت مواجه هستیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha