شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم مدرسی

حوزه / نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد با بیان این که براساس دیدگاه مقام معظم رهبری،‌ حاکمیت نظام جمهوری اسلامی مستقیما به روحانیت وابسته است،گفت: اکنون با عرصه حساسی مانند انتخابات روبه رو هستیم اگر بخواهیم در این برهه حساس خوب عمل کنیم باید فرهنگ سیاسی مردم ارتقاء یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم مدرسی، نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد، در جمع مدیران مدارس علمیه استان با تبریک اعیاد شعبانیه، به بیان خطبه 132 نهج البلاغه که در آن منطقی را برای تشکیل حکومت مطرح می کند، پرداخت.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع)می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْ ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ / بار خدايا تو آگاهى آنچه از ما صادر شده (جنگها و زد و خوردها)نه براى ميل و رغبت در سلطنت و خلافت بوده و نه براى بدست آوردن چيزى از متاع دنيا، بلكه براى اين بود كه (چون فتنه و فساد در شهرها شيوع يافت و ظلم و ستم بر مردم وارد گشت و حلال و حرام تغيير كرد خواستيم) آثار دين تو را (كه تغيير يافته بود) باز گردانيم».

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد در ادامه به چهار فلسلفه تشکیل حکومت از منظر امیرالمومنین(ع)اشاره کرد و افزود: «لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ / آمدیم تا نشانه های دین را بازگردانیم» ، «نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ / در شهرهاى تو اصلاح و آسايش را برقرار نماييم» ، «فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ / برای همگان امنیت را بوجود آوریم» و «تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ / احكام تو كه ضائع مانده جارى گردد» این چهار فلسفه ای بود حضرت علی(ع)برای تشکیل حکومت در نظر داشتند که تمام این سخنان برگرفته از کتاب شریف قرآن مجید است.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی با اشاره به اینکه این چهار فلسفه حکومتی امیرالمومنین(ع)، مستقیما با حوزه های علمیه در ارتباط است، خاطر نشان کرد: این چهار منطق را کسانی مانند روحانیون می توانند در جامعه گسترش دهند.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد با بیان این که براساس دیدگاه مقام معظم رهبری،‌ حاکمیت نظام جمهوری اسلامی مستقیما به روحانیت وابسته است، ابراز داشت: اکنون با عرصه حساسی مانند انتخابات روبه رو هستیم اگر بخواهیم در این برهه حساس خوب عمل کنیم باید فرهنگ سیاسی مردم ارتقاء یابد.

تولیت مدرسه علمیه «مصلی» یزد تصریح کرد: فرهنگ سیاسی ریشه تمام فرهنگ های بشری است، زیرا اگر فرهنگ سیاسی جامعه رشد نکند، باعث انحراف ها و غفلت ها در دین می شود.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد، تبیین معیارهای انتخاب اصلح را یکی وظایف بسیار مهم روحانیت دانست و افزود: روحانیون و طلاب باید در زمینه انتخابات فعالیت بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند، چون روحانیون کسانی هستند که می توانند با اطلاعات جامع و کامل، مردم را به آگاهی برسانند.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha