جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
میرزای شیرازی و آخوند خراسانی

حوزه/ یکی از مسائل اخلاقی که در سازندگی انسان تأثیر بسزایی دارد، فروتنی و تواضع است. اهمیت این صفت اخلاقی در مقام شاگرد آن چنان است که حتی اگر لغزشی از استاد دید، نادیده بگیرد و چه زیباست استادی که پس از پذیرش اشتباه خود متواضعانه عذر خواهی کند.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا فرقان/63

و بندگان خداى رحمان، كسانى‏اند كه روى زمين با تواضع و فروتنى راه مى‏روند

آینه:

حکایت؛ مرحوم آخوند خراسانی صاحب کفایة الاصول در دوران تحصیل سختی‌های فراوان کشید تا به حدی در علم رسید که روزی در یک مسئله اصولی با استادش مرحوم شیخ مرتضی انصاری در هنگام درس آن‌قدر مناظره می کرد که هم‌ دوستان و همکلاسی هایش به او لقب آخوند دادند، ایشان پس از شیخ انصاری به درس میرزای شیرازی حاضر شد و در آنجا درخششی بیشتر از خود نشان داد، نوشته‌اند گاهی آن‌قدر مباحثه استاد و شاگرد طولانی می‌شد که همه را مبهوت می‌ساخت.

 روزی استاد بالای منبر تدریس نشسته بود و مطلبی را با استدلال بیان می‌کرد، آخوند اشکال گرفت، استاد در مقام پاسخ گوئی برآمد و دو سه بار شاگرد بر سخن خود پافشاری می‌کرد و استاد هم همچنین، بالاخره شاگرد برای احترام استاد ساکت شد. فردای آن روز میرزا که بر فراز منبر رفت قبل از هر سخنی گفت: در مورد مسئله دیروز حق با جناب آخوند بوده و نظر ایشان درست است.

باید درود فرستاد بر چنین استاد و چنان شاگردی.1

1.    با اقتباس و ویراست از ماهنامه پاسدار اسلام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha