شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سریال دیوار شیشه‌ای

حوزه/ سریال «دیوار شیشه‌ای» با ساختار و زبانی تازه سعی دارد موضوعاتی را مد نظر قرار دهد که از آنها می‌توان به عنوان نیازهای جامعه نام برد.

جبار آذین منتقد و مدرس سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» درباره سریال «دیوار شیشه‌ای» گفت: سالهاست که مجموعه‌های تلویزیونی به ویژه سریال‌های خانوادگی، مسیر تکرار در مضمون و ساختار را طی می‌کنند گرچه در میان این تولیدات آثار خوش ساخت و با محتوا هم دیده شده، ولی تکرار معضل اصلی اینگونه آثار بوده و است. از همین رو آقای قوی‌دل کارگردان و تدوین‌گر آثار تلویزیونی  که مجموعه‌های قابل توجهی در پرونده هنری خود به ثبت رسانده، با تولید سریال «دیوار شیشه ای» کوشیده در ساختار و حتی ارائه مضمون در این سریال نوآور و خلاق باشد، با آنکه شیوه‌ای که در روایت داستان‌های این مجموعه انتخاب شده به صورت کم رنگ و غیر نمایشی در برنامه «ماه عسل» مشاهده شده، ولی «دیوار شیشه‌ای» با امتیازی افزون‌تر بر این مهم انگشت گذاشته است.

*تلاش برای بیان مشکلات اجتماعی جامعه

وی افزود: این سریال داستان‌‌های مختلفی را دنبال می‌کند، برای همین قصه برای تماشاگر خسته کننده نشده و در هر قسمت اتفاقات جدیدی را شاهد هستیم. این امتیاز دقیقا بر خلاف روشی است که در بسیاری از سریال‌های تلویزیونی می بینیم. در کارهای رایج سیما معمولاً یک گره  یا یک خط داستان وجود دارد، اما در این مجموعه گره‌های مختلف به همراه داستانک‌های متعد‌د باعث شده، تماشاگر تا انتها جذب کار شود.

این مدرس سینما در تکمیل توضیح فوق گفت: در واقع «دیوار شیشه‌ای» ترکیبی از اجرا و نمایش است، به گونه‌ای که در کنار و لابه‌لای پخش قسمت‌های نمایشی، بازیگران سریال به عنوان میهمانان «دیوار شیشه‌ای» با مجری آن درباره قصه‌ای که به تصویر می‌کشند صحبت می‌کنند.

آذین درباره مباحث موضوعی «دیوار شیشه‌ای» نیز این‌گونه اظهار نظر کرد: موضوعات گزینش شده، داستان‌های جمع و جور در قالب فیلمنامه‌های به نسبت پرداخت شده، کارگردانی درست و بازیگری‌های خوب توانسته از «دیوار شیشه‌ای» سریالی دیدنی بسازد. درضمن «دیوار شیشه‌ای» در پی ارائه تصاویری از تلخ و شیرین‌های زندگی است و این نکات را از زوایه بررسی مشکلات و معضلات زندگی خانوادگی و اجتماعی دنبال می‌کند، این سریال در صدد بازنمایی  مسائل زندگی از زوایای مختلف اجتماعی بوده و برای دستیابی به راهکارهایی جهت حل مشکلات فرهنگی و کاستی‌های معنوی زندگی تلاش می‌کند.

*سبک زندگی اسلامی-ایرانی نقطه مثبت دیوار شیشه ای

وی اضافه کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است مضامینی که برای سریال انتخاب شده با نیازهای جامعه همخوان است. برای مثال مباحثی چون سبک زندگی ایرانی – اسلامی از آن دست موضوعات است که نیاز آن به شدت در جامعه امروزی ما احساس می‌شود، همچنین موضوعات دیگری که در سال‌های اخیر به عنوان شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده، از دیگر مضامین مد نظر سریال است.

این منتقد در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «دیوار شیشه‌ای» با نقد و بررسی مسائل اجتماعی به خالی بودن و یا کاستی‌های وجودی عناصر معنوی و دینی در استحکام بخشی به قوام خانواده‌ها اشاره دارد و برای آینده خانواده‌های ایرانی ترکیبی از زندگی ایرانی اسلامی به نمایش می‌گذارد.

 البته جدا از ساختار مفهومی مناسب، این سریال سعی دارد در بحث ظاهر نیز الگوسازی داشته باشد، چون متاسفانه آن چیزی که در بسیاری از تولیدات نمایشی دیده می‌شود، حجاب و پوشش اسلامی نیست، بلکه تنها روشی برای فرار کردن از دایره سانسور است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha