پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
معنویت

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که موج بازگشت به معنویت در دنیای جدید، بسیار محسوس است، گفت: امروزه در جهان، به ویژه در غرب، نیاز به معنویت چنان جدی است که برخی از تعبیر تجارت معنویت استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام  یحیی جهانگیری سهروردی، استاد حوزه و دانشگاه در مراسم افتتاحیه ششمین همایش ملی و دانشگاهی ادبیات کودک و نوجوان باعنوان »ادبیات کودک و نوجوان و معنویت» در دانشگاه امام رضا(ع) مشهد گفت: امروزه در جهان، به ویژه در غرب، نیاز به معنویت چنان جدی است که برخی از تعبیر تجارت معنویت استفاده می کنند. 
 
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: تاسیس مراکزی که معنویت را می فروشند و به مثابه کالا از آن درآمد کسب می کنند، واقعیت است و البته نشان از نیاز انسان معاصر دارد.
 
استاد دانشگاه با اشاره لزوم معنویت به عنوان، نیاز کودک در دنیای معاصر، گفت: نظریه های امپریالیسم فرهنگی در ارائه محتوای ادبیات دینی برای کودکان دخیل است و  سطح مخاطب کودک و نوجوان را پایین در نظر می گیرند و در طیف وسیعی، مفاهیم دینی به آنان القا می شود، به طوری که نتوانند ایدئولوژی انتخابی داشته باشند.
 
وی ادامه داد: رعایت و حفظ ادبیات به عنوان دروازه ورود به بحث دین در ادبیات کودک و نوجوان، رویکردی قابل تامل است .
 
حجت الاسلام جهانگیری افزود: پرداختن به تاریخچه ادبیات دینی کودکان در هر کشور و طرح مباحثی در مورد شیوه هایی که ادبیات دینی ازطریق آنها ارائه شده، نویسندگان و محققان را وارد حلقه ای می کند که در آن سخن از چگونگی انتخاب زبان و ادبیاتی درخور کودک و نوجوان به میان می آید تا برداشت کودکان از دین با توجه به تغذیۀ  ادبی انجام گرفته به صورت انتقادی تحلیل شود.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر، دین در کشور ایران به عنوان یک کشور اسلامی، یکی از اصلی ترین تجربه های جاری زندگی کودکان است به همین دلیل، پرداختن به آن را نیز باید جدی در نظر گرفت.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه موج بازگشت به عرفان و معنویت در دنیای جدید، بسیار محسوس است، اظهارداشت: از این رو، عده ای هزارۀ سوم را «عصر عرفان گرایی» می نامند و به همین دلیل است که برخی کتاب های معنوی مثل قرآن و مولانا پرفروش ترین می شود.
 
وی افزود: مشاهدات عینی، حجم تولیدات رسانه ای و بصری، و پیامد فرآورده های دانشی و دینی، حکایت از این واقعیت دارد که معنویت، گمشدۀ انسان معاصر است.
 
حجت الاسلام جهانگیری در پایان اظهار داشت: اگر در عصر جدید، معنویت یک نیازودغدغه همگانی انسانی است، باید ابتدا معنویت ناب را جست و جو کرد و به راهکارهای جاری ساخت  معنویت در روان کودکان  اندیشید. ادبیات به معنای فراخ تراش  نیز در این رسالت باید نقش و دین خود را ادا کند.
 
دکتر محسن اصغری نکاح ، استادیار دانشگاه فردوسی مشهد، سخنران دیگر این همایش پیرامون روانشناسی و معنویت گفت:  از رابطه معنویت و روانشناسی، تعریف واحدی وجود ندارد. در دهه های اخیر ، از موضوع معنویت بسیار استقبال شده است و در این حوزه ، پژوهش های زیادی انجام شده است .
 
وی ادامه داد: کودکان همواره  در پی دانستن و آگاهی هستند و آنها از سن دیالوگ و سخن گویی ، یعنی حدود سه تا 4سالگی نسبت به مسائل معنوی کنجکاو می شوند و به استدلالات ظاهری می پردازند و سپس در دوران نوجوانی تفکر انتزاعی شکل می گیرد که به معنویت نیز مرتبط خواهد بود.
 
دکتر اصغری بابیان اینکه آگاهی بخشی و ایجاد درک معنوی تاکید می شود ، افزود: تجربه امنیت و آرامش برای پرسش گری از سوی کودکان و پاسخ گویی و همدلی بزرگسالان از سوی دیگر به درک معنویت و اعتماد به هستی و آفریدگار کمک خواهد کرد .
 
برپایه این گزارش، همایش ملی «ادبیات کودک و نوجوان و معنویت» به مدت دو روز 18 و 19 اردبیشهت ماه از سری برنامه های مشهد پایتخت  فرهنگی جهان اسلام، همراه با 3 کارگاه تخصصی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و نویسندگان کودک و نوجوان در دانشگاه امام رضا (ع) برگزار می شود. 
انتهای پیام/313/24

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha