پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شیخ میثم سلمان

حوزه/ مسئول بخش آزادی های دینی دیدبان حقوق بشر در بحرین، در گفتگو با روزنامه لوموند فرانسه گفت: صدور هرگونه حکمی علیه شیخ عیسی قاسم مرجع اعلای شیعیان بحرین می تواند خشم شیعیان را در پی داشته باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شیخ میثم سلمان مسئول بخش آزادی های دینی دیدبان حقوق بشر در بحرین، در گفتگو با روزنامه لوموند فرانسه گفت: صدور هرگونه حکمی علیه شیخ عیسی قاسم مرجع اعلای شیعیان بحرین می تواند خشم شیعیان را در پی داشته باشد.

شیخ سلمان در گفتگوی خود این هشدار را مطرح کرد که محاکمه شیخ عیسی قاسم نتیجه ای جز افزایش تنش ها نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات سرکوبگرانه آل خلیفه که موجب نگرانی ناظران شده است، گفت: نظام سه اقدام سرکوبگرانه انجام داده که نخستین آنها موافقت پادشاه با اصلاح قانون اساسی است که بر اساس آن شهروندان در دادگاه های نظامی محکمه می شوند و این قانون بر خلاف تعهدات بین المللی بحرین و توصیه های کمیته حقیقت یاب و همچنین مغایر با اختیارات قانونی نیروهای امنیتی است.

مسئول بخش آزادی های دینی دیدبان حقوق بشر گفت: اقدام دیگر نظام در سرکوب مردم، سلب تابعیت بحرینی از شیخ عیسی قاسم می باشد؛ چراکه عیسی برجسته ترین شخصیت دینی کشور و از مؤسسان قانون اساسی بحرین است و شیعیان سلب تابعیت این عالم بزرگ را اهانت به وی می دانند.

وی در ادامه سخنان خود به محاصره مستمر الدراز توسط نیروهای امنیتی آل خلیفه اشاره کرد و افزود: منطقه الدراز به مدت 300 روز است که محاصره شده و تمام ورودی های آن توسط پلیس کنترل می شود.

این روحانی فعال حقوق بشر بحرینی خاطر نشان کرد: مساله ما فقط مساله حقوق بشر نیست، بلکه جغرافیای سیاسی بحرین نیز از نظر ما دارای اهمیت است؛ چراکه بحرین در قلب منطقه قرار گرفته و در معرض درگیری هایی قرار گرفته که ائتلاف ها  دسته بندی های طایفه ای سهم زیادی در این درگیری ها دارند و البتهما نمی خواهیم بحرین مانند عراق یا یمن و سوریه بشود و از این رو از جامعه بین الملل انتظار داریم به بحرین برای ایجاد صلح و ثبات از طریق گفتگو کمک کند تا شهروندان این کشور بتوانند به حقوق خود دست یابند و تبعیض و بی عدالتی علیه شیعیان از بین برود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره خطر افزایش خشونت ها در بحرین گفت: هنگامی که افراد میانه رو و معتدل در بحرین زندانی شده یا ترور می شوند، راه برای خشونت باز می شود. هنگامی که افراد صلح طلب و مدافع حقوق بشر مانند نبیل رجب و شیخ علی سلمان و افراد دیگر زندانی می شوند و 65 درصد مردم از تبعیض سازمان یافته رنج می برند و سرکوب مردم به استراتژی نظام تبدیل می شود طبیعی است که نارضایتی بر فضای کشور حاکم شود و در چنین فضایی احتمال خشونت هم فراوان خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha