سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کرسی آزاد اندیشی

حوزه/در سبک زندگی اسلامی هرگز سفارش نمی شود که همسران رابایکدیگر مقایسه کنیم، زیرا در این مقایسه هاست که بسیاری از ناهنجاری ها به وجود می آید. همیشه نکات مثبت زندگی تان راباهمسرانتان بیان کنید بر خلاف سبک زندگی غربی که می گوید شما حق دارید حداکثر خواه باشید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان،  کرسی آزاد اندیشی با موضوع «سبک زندگی در روابط همسران، راهکارها و موانع»، صبح امروز در  مدرسه علمیه حضرت نرجس(سلام الله علیها)یزدانشهر استان اصفهان، به همت دبیرخانه کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی  با ارائه حجت الاسلام حسن سراج زاده و ناقدان حجت الاسلام اصغر هادی و  سرکارخانم دکتر عصمت همتی برگزار شد.

حجت الاسلام سراج زاده درابتدای بحث به تعریف سبک زندگی پرداخت و گفت:  سبک زندگی در رشته مطالعات فرهنگی به مجموعه رفتارها و الگوهای کنش های هر فرد اطلاق می شود که معطوف به ابعاد هنجاری، رفتاری و معنایی زندگی اجتماعی او و نشان دهنده ی کم و کیف نظام باورها و کنش های فرد باشد.

وی ادامه داد: سبک زندگی اسلامی در روابط زوجین، شیوه ایی از روابط است که زوجین شاخص های اسلامی را در رابطه با مؤلفه های سبک زندگی رعایت می کنند.

کارشناس ارائه دهنده بحث دراین کرسی آزاد اندیشی خاطرنشان کرد:  مؤلفه های سبک زندگی شامل، مؤلفه شناختی و بینشی سبک زندگی اسلامی در روابط زوجین، مؤلفه عاطفی و گرایشی سبک زندگی اسلامی در روابط زوجین، مؤلفه رفتاری سبک زندگی اسلامی در روابط زوجین می باشد.

وی در توضیح نخستین مولفه بیان کرد:  یکی از اموری که سبک زندگی اسلامی را از دیگر سبک ها متمایز می کند نوع شناخت های انسان است. سبک زندگی که بر محور شناخت خدا و ربط و نسبت اعمال با خدا باشد با سبک زندگی که خدا و حضور خدا در آن نقش نداشته باشد تفاوت دارد. بنابراین خدامحوری در روابط به جای انسان محوری، یکی از شاخص های سبک زندگی اسلامی است. جهان بینی توحیدی و نوع نگاه خدامحور به روابط زوجین، زندگی انسان را متاثر ساخته و سبک و شیوه زندگی متمایزی را ایجاد می کند.

حجت الاسلام سراج زده در تشریح  مؤلفه عاطفی و گرایشی سبک زندگی اسلامی در روابط زوجین عنوان کرد:  این مؤلفه مبنای سلیقه و ذایقه انسان را تشکیل می دهد. از آنجا که عواطف (حب و بغض، میل و گرایش وخوف و بی میلی) از شناخت ها متاثر بوده و بر رفتار موثر است، عواطف واحساسات می تواند سبک زندگی اسلامی را در روابط زوجین تعیین کند.

وی  با اشاره به مولفه سوم  یعنی  مؤلفه رفتاری سبک زندگی اسلامی در روابط زوجین  یادآور شد: سبک زندگی در قالب مجموعه ای از ترجیحات رخ می دهد که تحقق آن چیزی جز رفتار نخواهد بود. رفتارهایی که پیش زمینه های ذهنی و احساسی دارند. برای رفتارهای انسان در روابط زوجین نمونه هایی را می توان برشمرد که سبک زندگی اسلامی را باید در این رفتارها بررسی کرد.

در ادامه استاد منتقد خانم دکتر عصمت همتی  تصریح کرد: یک اشکال کلی وارد است این که صحبت های آقای سراج زاده تبیینی توصیفی بود، در حالی که ملاک های بحث کرسی راهکار بود.

وی در توضیح چند راهکار گفت: درزندگی باهمسرانتان قدردانی داشته باشید، ولو به اندک ، این کار محبت ایجاد می کند، رازداری همسران نسبت به همدیگر که اساسی ترین ملاک سبک زندگی است، درحالی که بعضی خانم ها در جمع، راحت راز همسران خود را افشا می کنند.، احترام به همسران، احترام شامل کلامی وعملی می باشداین کار باعث ایجاد احساس بزرگی می شود ،در سبک زندگی اسلامی هرگز سفارش نمی شود که همسران رابایکدیگر مقایسه کنیم، زیرا در این مقایسه هاست که بسیاری از ناهنجاری ها به وجود می آید. همیشه نکات مثبت زندگی تان راباهمسرانتان بیان کنید بر خلاف سبک زندگی غربی که می گوید شما حق دارید حداکثر خواه باشید.

 دکتر همتی پیرامون اشتغال و تحصیل بانوان نیز گفت: به عنوان یکی از مصداق ها و مثال هایی که آقای سراج زاده پیرامون اشتغال و تحصیل بانوان ارائه داد، اینکه خیلی مواقع بحث عاطفه مطرح است. این ایراد وارد است که زن هم انسان است و کمال او در کمالات مرد است و باید قدرت اولویت سنجی داشته باشد و بیرون آمدن خانم ها از خانه براساس عقل است و شغل و تحصیل همگی بر ملاک عقل است، نه عاطفه.

 حجت الاسلام اصغر هادی به عنوان یکی دیگر از ناقدان این کرسی، بیان کرد: ورورد استاد ارائه دهنده، علمی نبود. بحث علمی این است که ضرورت، تبیین مساله، اهداف، سؤال پژوهشی و.... داشته باشد، اهمیت بحث خیلی مهم است.

وی افزود: در مورد بحث سبک زندگی اسلامی، قومیت ها و فرهنگ ها باید در نظر گرفته شود، مثلا سبک زندگی اسلامی ایرانی حتی درخود کشور ایران هم باید قومیت ها و فرهنگ های مردم در نواحی مختلف کشور در نظر گرفته شود.

در بخش پایانی این کرسی، حجت الاسلام سراج زاده  نسبت به نقدهای مطرح شده اذعان کرد:  وقتی سبک زندگی شما اسلامی است که در 3حوزه (بینش-عاطفه-رفتار) آن را رعایت کنید.

وی ادامه داد: درمورد تحصیل و اشتغال فقط بحث عاطفه نیست، بحث عقل و ضرورت هم مطرح است و اسلامی که نگاهش به خانواده یک نگاه مقدس است، می گوید از دامن زن مرد به معراج می رود.

استاد ارائه دهنده بحث در جمع بندی پایانی بیان کرد: انسان باید همه جا سبک زندکی اسلامی داشته باشد، اینکه فقط در اوقات فراغت آن را عایت کند، قابل قبول نیست، ل

۳۱۳/۳۸

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha