پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مسجد آیت الله انگجی

حوزه/ بنیاد نیمه شعبان مسجد آیت الله انگجی تبریز، فعالیت های متنوع و گسترده ای در زمینه «مهدی پژوهی» در شمال غرب کشور انجام می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، مسجد آيت الله انگجی(ره) تبريز در مركز اين شهر واقع شده است، اين مسجد در دهه پنجاه، نوسازی و در نيمه شعبان سال ۱۳۵۴ افتتاح شد، از مؤسسين اوليه بنياد می توان به مرحوم آيت الله حاج سيد ابوالحسن مولانا اشاره کرد؛ آیت الله حاج میرزا فتاح سرابی و آیت ‌الله سید ابوالحسن انگجی و آیت ‌الله شبستری در این مسجد به امامت جماعت مشغول بوده اند و به علت سکونت آیت الله انگجی در نزدیکی این مسجد به نام آن عالم جلیل القدر اشتهار یافته است.

بعد از بازسازی مسجد، نماز جماعت و جلسات تفسیر قرآن کریم توسط مرحوم آیت الله حاج شیخ نصرالله شبستری به این مسجد انتقال یافت، قبل از پیروزی انقلاب جلسات تفسیر قرآن در این مسجد توسط آیت الله شبستری از سودمندترین برنامه ها در سطح شهر بود که اقشار مختلف مردم بویژه دانشجویان از آن بهره مند می شدند که این حضور تا آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.

شهدای روحانی مسجد

اولین هسته مقاومت بسیج مردمی تبریز در سال ۱۳۵۸ به دستور صریح و کتبی دومین شهید محراب آیت الله مدنی(ره) با توجه به شرایط آن روزگار، در این مسجد پا گرفت و این مسجد به یکی از پایگاههای مردمی در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی تبدیل شد.

مسجد آیت الله انگجی در طول ۸ سال دفاع مقدس، همواره یکی از فعالترین و پر رونق ترین مساجد در این زمینه بود که شهادت ۳۳ نفر از اعضای آن در جنگ تحمیلی گواه صادقی بر این مدعاست.

مسجد آیت الله انگجی تبریز، دارای سه شهید روحانی، سه شهید مداح و سه شهید سادات است، جوان ترین شهید مسجد آیت الله انگجی ۱۶ ساله است.

نقش علما و روحانیون در گسترش فعالیت های مهدوی

اولین برنامه برپایی جشن های نیمه شعبان بعد از اتمام دفاع مقدس، در نیمه شعبان سال ۱۳۶۷در این مسجد به همت اعضا بسیج مسجد شکل گرفت و به مرور زمان با وسعت بخشیدن به فعالیت ها، اینک به یکی از مراکز فعال مهدوی در سطح کشور تبدیل شده است.

بنیاد نیمه شعبان مسجد آیت الله انگجی تبریز در سال ۱۳۸۱ برای انسجام بخشیدن به کارها، ثبت شد، رابطه مستحکم با روحانیت متعهد، مشارکت دادن اقشار مختلف مردم در تمام برنامه های عمومی و حرکت در راه اهداف والا و اصیل انقلاب اسلامی از شاخصه های این مجموعه مذهبی است.

انتشار بیش از ۲۰ عنوان کتاب مذهبی توسط انتشارات نور ولایت وابسته به مسجد، انتشار ویژه نامه سالانه نیمه شعبان، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی، تولید سی دی های برنامه برگزار شده در طول سالیان گذشته، دعوت از محضر دانشمندان و سخنرانان مذهبی، علما و بزرگان، بزرگداشت با شکوه پنج مورد از مناسبتهای مذهبی در طول سال از جمله ایام فاطمیه دوم، جشن نیمه شعبان، احیای شبهای پر فیض ۱۹، ۲۱، ۲۳ماه مبارک رمضان، عید غدیر خم، مراسم زیارت عاشورا در صبح عاشورا از اهم فعالیت های مسجد آیت الله انگجی است.

همچنین جلسات ماهانه مهدویت به همیت بنیاد فرهنگی و خیریه نیمه شعبان مسجد آیت الله انگجی تبریز با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در محل این بنیاد برگزار می شود.

گفتنی است، بنیاد نیمه شعبان مسجد آیت الله انگجی تبریز درکنار برگزاری این نشست‌های مهدوی، از کتابخانه تخصصی مهدویت برخوردار است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha