چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 415217
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
 معاطات در نکاح

حوزه/ کتاب " معاطات در نکاح" به قلم آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی است و تقریر و تنظیم مهدی اعلائی توسط معاونت پژوهشى مركز فقهى ائمه اطهار (عليهم‌السلام) منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب معاطات در نکاح دربردارنده دو گفتار می باشد ،نظریه صحت نکاح معاطاتی و  نظریه بطلان نکاح معاطاتی و هریک از این گفتار ها زیرمجموعه هایی دارند که برخی از زیر مجموعه های گفتار اول شامل مواردی مانند  بررسی سند روایت ، بررسی دلالت روایت ، اشکال صاحب جواهر بر استدلال فیض کاشانی و پاسخ آن ، ارزیابی استدلال فیض کاشانی  و ارزیابی روایت  می باشد.

بحث از معاطات و جريان آن در عقود و ايقاعات، از مسائل بسيار مهم است که فقهاء قديم و جديد، به‌ويژه شيخ اعظم انصاري (اعلي الله مقامه الشريف) به آن پرداخته‌اند. امروزه نمي‌توان فقيهي را يافت که چنين بحثي را در فقه، مورد تأمّل و دقت قرار نداده باشد، در بسياري از ابواب معاملات بالمعني الاعمّ، اين فرع مطرح مي‌شود که آيا معاطات در آن جريان دارد يا خير؟

مي‌توان گفت کساني که اصل صحّت و بلکه لزوم معاطات را در بيع پذيرفته‌اند، آن را در همه ابواب، ساري و جاري مي‌دانند به اين معنا که هر عقدي که به صورت لفظ منعقد شود، چنان‌چه صحيح و لازم باشد، اگر به صورت معاطاتي واقع شد همين احکام بر آن مترتّب مي‌شود و چنان‌چه صحيح و جائز باشد مانند هبه، معاطات آن هم چنين نتيجه‌اي را در بردارد. لکن در عين حال در جريان معاطات در برخي از عقود و ايقاعات اختلاف است که از جمله، باب نکاح است. اين بحث را مي‌توان تا حدي از مباحث مستحدثه و جديد شمرد چرا که در کتب قدماء با اين عنوان مطرح نشده، اگر چه در کلمات شيخ طوسي(قدس سرّه) و ابن برّاج، آراء و انظاري حاکي از اين نظر وجود دارد که مطابق با برخي از رواياتي است که قائلين به جريان معاطات به آن استدلال مي‌نمايند.

نویسنده در مقدمه کتاب بیان می دارد که: آنچه طرح اين رساله را تا اندازه‌اي ضروري و لازم مي‌نماياند، آن است که در زمان معاصر، برخي نادر به دنبال تصحيح اين امر بر آمده‌اند و درصدد آنند که آن را مطابق با ادله و قواعد قرار دهند. اينجانب در ضمن مباحث مربوط به کتاب البيع در دروس خارج فقه (که حدود نُه سال به طول انجاميد و بخش عمده‌اي از آن به پايان رسيد)، اين بحث ـ يعني جريان معاطات در نکاح ـ را مورد بحث قرار داده‌ام. فاضل ارجمند حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي اعلائي ، اين مباحث را تقرير و تنظيم و بدين صورت ارائه داده‌اند.

علاقمندان جهت تهیه این کتاب می توانند به آدرس شهر مقدس قم، نبش میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) مراجعه نموده و یا با  شماره تلفن: 02537749494 تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha