جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همایش "گفتمان دینی، میان ضرورت اصلاح و حفظ ثوابت" در مصر

حوزه/ مشاور شیخ الازهر گفت: چیزی که باعث تربیت و تولید تروریست شده این است که عده ای از شیوخ سلفی مجالس ذکر و مدیریت مساجد را در دست گرفته اند و باعث شده اند جلسات ذکر و تزکیه به جلسات افراط گرایی و تکفیر تبدیل شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، این روزها همزمان با فرا رسیدن نیمه شعبان و برگزاری مراسم عبادت و ذکر و نماز در این شب توسط علما و مسلمانان مصر در مساجد، بار دیگر مخالفت های تندرو ها و سلفی ها با این مراسم ها افزایش یافته و طبق معمول همیشه این مجالس ذکر و عبادت را نیز بدعت شمرده اند.

روز گذشته شیخ محمد مهنا مشاور شیخ الازهر که در دومین نشست علمی همایش "گفتمان دینی، میان ضرورت اصلاح و حفظ ثوابت" سخن می گفت، به اظهارات دکتر جابر نصار رئیس دانشگاه قاهره پاسخ داد.

دکتر جابر نصار گفته بود مجالس ذکر که در مساجد مصر و توسط گروه های صوفی برگزار می شود، تررویست پرور است.

اما شیخ مهنا در پاسخ به نصار گفت: مجالس ذکر صوفی ها تروریست پرور نیست، بلکه عاملی برای تربیت نفوس است و هدف از این مجالس آن است که مسلمانان به یاد دین بیفتند و نفوس خود را پاکسازی کنند.

وی افزود: چیزی که باعث تربیت و تولید تروریست شده این است که عده ای از شیوخ سلفی مجالس ذکر و مدیریت مساجد را در دست گرفته اند و باعث شده اند جلسات ذکر و تزکیه به جلسات افراط گرایی و تکفیر تبدیل شود.

مشاور شیخ الازهر ادامه داد: رسانه ها وظیفه دارند از کارشناسان مورد تایید و علما دعوت کنند و در دعوت کردن از افراد فقط به مدرک آنها اعتنا نداشته باشند، زیرا برخی از افراد دارای مدرک هستند که چیزی از دین نمی فهمند.

وی افزود: در میان مبلغان مصر دو شیوه و روش غلط رایج است. برخی از آنها افراط گرا و تندرو هستند و فکر افراطی دارند و گروه دوم به گونه ای عمل می کنند که گویی هرکس می تواند آیات قرآن و روایات را مطابق فهم و میل خود تفسیر کند و هر دو گرایش باطل هستند و نمی توانند نماینده اسلام راستین باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha