پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ امروز بازدهی این مرکز برای نظام بسیار بالاست؛ چراکه در فقه های هسته ای، سیاسی، اجتماعی، پزشکی و ... ورود و پژوهش های مناسبی انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در همایش دانش آموختگان و فارغ التحصیلان مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم که در سالن همایش این مرکز برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت مهدی(عج)، اظهار داشت: فقه فقط در نزد ائمه اطهار(ع) است و ما معتقدیم که علم الکتاب که یکی از منابع اصلی فقه ماست، در اختیار امامان معصوم می باشد؛ پس بدون ارتباط با این امامان همام و بدون اطلاع از آراء و نظرات آنان، نمی توان به قرآن تمسک کرد.

وی ابراز داشت: این فکر شاذ و نادر که برای استدلالات فقهی فقط می توان به سراغ قرآن کریم رفت، با این برهان که «علم القرآن فقط در نزد ائمه اطهار(ع) می باشد»، سازگار نبوده و معدوم است،ما بر اساس این استدلال که «علم الکتاب در نزد ائمه معصومین(ع) است»، فقه سایر مذاهب را فقه ریشه دار قرآنی نمی دانیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: فقه، علمی است که ریشه در قرآن داشته و هرچه ما با این روایات ارتباط بیشتری پیدا کنیم، قدرت فقاهتی ما بیشتر و تسلط ما بر قرآن، کامل تر می گردد،  فقه شیعی، متخذ از قرآن کریم است و به برکت اهل بیت(ع)، قرآن واقعی متجلی در فقه ما بوده و فقه بدون ارتباط با این بزرگان، فقه نیست.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: ما امروز در مسیری قرار گرفته ایم که هیچ موضوعی در مقابل این مسیر ارزش ندارد؛ اینکه انسان احکام را با توجه به نظرات ائمه اطهار(ع) از قرآن کریم استخراج نماید، بسیار مهم بوده و باید ترویج گردد، محور اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران فقاهت است؛ چراکه امام راحل فرمودند: اگر فقه جواهری را از نظام جدا کنند، نظام از بین خواهد رفت.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در بخش دیگر از سخنان خود این مرکز را آغاز یک تحول در حوزه عنوان کرد و گفت: از ابتدای آغاز این مرکز، اهداف و برنامه ها روشن بوده و بدون هیچ کمک دولتی به راه خود ادامه داده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: امروز اساتید پخته، قوی، محقق و ... در این مرکز تربیت شده که امروز در حوزه های علمیه مشغول به تدریس می باشند، امروز آثار پژوهشی کم نظیری در این مرکز تولید شده که بسیار غنی و اثرگذار است.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: امروز مراکزی در حوزه علمیه قم حضور دارند که سالانه قریب به 20 میلیارد تومان بودجه دولتی دارند؛ اما آثار علمی و پژوهشی این مرکز چیزی کمتر از آن مراکز ندارد.

وی اظهار داشت: ما پس از رحلت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی واقعا نمی دانستیم که آیا می توان یک یا دو ماه این فعالیت ها را ادامه داد یا خیر؟ اما به لطف خدا و برکت اهل بیت(ع) کار تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز داشت: امروز قریب به 900 طلبه در مراکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم، مشهد و افغانستان مشغول به فعالیت تحصیلی می باشند که از دستاوردهای این مرکز می باشد، فعالیت های پژوهشی مناسب در فقه هسته ای از برکات این مرکز فقهی بوده که تقدیرهای بسیاری از آن شده است.

این استاد حوزه تصریح کرد: امروز بازدهی این مرکز برای نظام بسیار بالاست؛ چراکه در فقه های هسته ای، سیاسی، اجتماعی، پزشکی و ... ورود و پژوهش های مناسبی انجام داده است، ما نیازمند حضور دانش آموختگان برای پیشبرد اهداف مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بوده تا بتوانیم این راه را ادامه دهیم.

وی اظهار داشت: امروز نخبگان جهانی به دنبال ظرائف فقه شیعه می باشند؛ لذا باید با تلاش و کوشش بتوانیم دستاوردهای فقه اهل بیت(ع) را به دنیا عرضه نماییم، از تمام عزیزانی که از سال های گذشته تاکنون کمک های بسیاری در پیشرفت این مرکز داشته اند، کمال تقدیر و تشکر را داشته باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha