شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی

حوزه / حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی، در مورد فقه جواهری و حاکمیت اخلاق بر آن، گفت: حاکمیت اخلاق بر کتاب جواهر الکلام اعجاب برانگیز است و مطرح شدن مسائل اخلاقی متعدد در لابه لای مسائل فقهی نشان از درجه بالای پیوستگی میان فقه و اخلاق دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی خراسانی، در ادامه سلسله همایش های اخلاق و تهذیب با عنوان «پیوند مهدویت با اخلاق و تهذیب» که امروز در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، ضمن اشاره به تأکیدات متقدمین و متأخرین حوزه علمیه بر رعایت اخلاق و تهذیب نفس، ابراز کرد:  تحصیل در فقه، اجتهاد، کلام، فلسفه، حدیث، تاریخ، تفسیر و سایر رشته های رایج در حوزه علمیه بدون توجه به اخلاق و تهذیب نفس، بی خاصیت خواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: برای این که فقه و اصول و حوزه علمیه ای زنده، بالنده، اثرگذار، پاکیزه و سازنده داشته باشیم، موظّفیم توجه ویژه ای به اخلاق و تهذیب نفس داشته و در جهت پیوند میان این دو حرکت کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: وقتی فقه پویا، گویا، سازنده، آموزنده و الهام بخش است که دست پرورده تهذیب و نورانیت اخلاق باشد و اگر روح اخلاق در فقه دمیده نشود، نمی توان انتظار زیادی از آن داشت.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی، در مورد فقه جواهری و حاکمیت اخلاق بر آن نیز گفت: حاکمیت اخلاق بر کتاب جواهر الکلام اعجاب برانگیز است و مطرح شدن مسائل اخلاقی متعدد در لابه لای مسائل فقهی نشان از درجه بالای پیوستگی میان فقه و اخلاق دارد.

انتخابات و اهمیت مشارکت مردم

عضو جامعه مدرسین حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت حضور مردم در انتخابات پیش رو، اظهار کرد: همه مراجع، علما و بزرگان حمایت از نظام جمهوری اسلامی را لازم و واجب می دانند و حضور آگاهانه در انتخابات و تشویق دیگران به شرکت در آن می تواند علاوه بر مستحکم تر کردن پایه های نظام اسلامی، گامی در مسیر عمل به رسالت های انقلابی و اسلامی ما باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، شرکت جدی و دعوت به مشارکت مردم در انتخابات و توجه در زمینه رای به اصلح و رضایت خداوند متعال را مهم عنوان کرد.

توجه مبلغان نسبت به آیات مربوط به منجی موعود

وی، طلاب را شاگردان مکتب امام صادق (ع) و سربازان آماده به خدمت حضرت ولی عصر (عج) دانست و افزود: در قرآن آیات فراوانی مبنی بر وعده الهی و اراده پروردگار برای حاکم شدن قانون و احکام الهی بر سراسر گیتی وجود دارد که باید مورد تأکید مبلغان قرار گیرد.

 استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ایام ولادت منجی عالم بشریت و آیه «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» (قصص/ 5)، تصریح کرد: اراده حق بر این است که روزگاری مستضعفان، پیشوایان جهان و رهبران دنیا باشند و بساط خوف و ترس و ناامنی برچیده شده و امنیت و عدالت به معنای واقعی در همه جا و بر همه کس حاکم شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی، پیامبر اسلام(ص) و سیره ایشان را بهترین الگو برای طلاب حوزه علمیه دانست و گفت: مطابق روایت «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»، هدف اصلی و نهایی پیامبران الهی تحقق و پیاده سازی اخلاق در جامعه جهانی بوده است که به امید خداوند با ظهور امام زمان (عج) این مهم محقق شده و پیوند محکمی میان اخلاق و تهذیب ایجاد خواهد شد.

برپایه این گزارش، در این مراسم، 50 تن از طلاب حوزه علمیه خراسان معمم شدند.

انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha