جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نقد فیلم

حوزه/ موسوی گیلانی در نقد فیلم «ورود» گفت: غربی ها آخرالزمان را در پی یک بحران جهانی و مهلک تعریف می کنند؛ از همین جهت است که از آخرالزمان هراس دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، سید رضی موسوی گیلانی در دومین سالانه پرسمان فیلم منجی که از سوی بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران در تالار فیلم آیه مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، به نقد فیلم «ورود» پرداخت.

استاد فلسفه گفت: این فیلم محصول سال ۲۰۱۶ است که با اقبال عمومی خوبی همراه بوده و بر اساس داستانی از یک مجموعه رمان ساخته شده است؛ «ورود» یک جایزه اسکار را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این که «ورود»، «از راه رسیده» و «رسیدن»، سه ترجمه ای است که برای این فیلم عنوان شده است، اظهار داشت: در این فیلم نمایش داده می شود که بیگانگان و غیر زمینی ها به بشر کمک می کنند در حالی که در فیلم های دیگر معمولا غیر زمینی ها به بشر حمله می کنند.

موسوی گیلانی بیان داشت: فیلم ورود یک بحران جهانی را نمایش می دهد؛ به تعبیر دیگر غربی ها آخرالزمان را به این گونه تفیسر می کنند و به بحران های جهانی مهلک اشاره دارند؛ این فیلم القا می کند که موجوداتی غیر زمینی، چون زبان ما را بلد نیستند ما فکر می کنیم که آن ها متجاوز به زمین هستند و قصد حمله دارند در حالی که به این شکل نیست و حتی قصد کمک به بشر را دارند.

ناقد آثار سینمایی آخرالزمانی گفت: غیر زمینی داخل سفینه به شخصیت برجسته فیلم که یک زن زبان دان است و حدود ۲۰ زبان را مسلط است، علم آینده را آموزش می دهد و موجب می شود که جلوی یک جنگ عظیم گرفته شود.

وی افزود: در این فیلم ۱۲ سفینه به زمین می آیند که این سفینه ها شبیه به سیاه چاله های آسمانی است و به نظر می رسد خلأ در آن وجود دارد؛ این فیلم القا می کند که اگر جوامع امروزی با هم تنش دارند به این دلیل است که زبان هم را نمی فهمند.

استاد فلسفه در دانشگاه تصریح کرد: این مسأله در چند سال اخیر بسیار پر رنگ شده و فلاسفه در موارد زیادی به این اختلافات زبانی پرداخته اند،  مهمترین موضوع در فلسفه مدرن می گوید که انسان ها پارادایم‌های بسیار نزدیک به هم دارند اما به دلیل متفاوت بودن زبان است که یکدیگر را درک نمی کنند.

موسوی گیلانی بیان داشت: این فیلم کاملا فلسفی است و با وجود این که شخصیت اول آن از آینده با خبر است، باز هم تلاش خود را انجام می دهد و خلاف آن چه در آینده تعیین شده، عمل نمی کند.

وی ادامه داد: در ابتدای فیلم سؤالی مطرح می شود که «زبان» پاشنه آشیل بشر و سنگ بنای تمدن است یا «علم» و در بخش دیگر به عالم های موازی و موجودات غیرزمینی اشاره می کند و در ادامه به تبیین این دو اصل پرداخته می شود.

ناقد آثار سینمایی آخرالزمانی تصریح کرد: منجی از دیدگاه شرقی ها غیر از چیزی است که غربی ها می بینند؛ غربی ها در دهه گذشته ده ها فیلم درباره منجی ساخته اند و در این فیلم ها منجی دیگر از آسمان نمی آید بلکه از زمین ظهور می کند و آن منجی هم سکولار است.

وی افزود: با توجه به این که منجی غربی ها همیشه در پی یک بحران جهانی ظهور می کند، آن ها از منجی و آخرالزمان هراس دارند؛ مفهوم نجات یک مفهوم کاملا اجتماعی است و غربی ها در فیلم هایشان به این موضوع می پردازند؛ نکته دیگر این است که بشر امروز در شرایطی قرار دارد که شدیدا مضظرب است.

موسوی گیلانی در پایان گفت: یکی از ادعاهایی که در فیلم به آن پرداخته شده این است که اگر افراد نسبت به یک زبان جدید آشنایی پیدا کنند، از دید همان زبان به دنیا نگاه می کنند و فهم جدیدی پیدا خواهند کرد؛ در واقع از فیلم این گونه برداشت می شود که فرهنگ ها باید با گفت وگو به هم نزدیک شوند.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha