پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مسعود عالی

حوزه/ کارشناس دینی صدا و سیما گفت: منتظر واقعی حضرت حجت (عج) کسی است که سبک زندگی اش ، عطر و بوی مهدوی و امام زمانی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که روایات بسیاری در خصوص فضیلت و عظمت روز و شب نیمه شعبان وجود دارد، اظهار داشت: امام صادق (ع) می فرمایند: "شب نیمه شعبان برای ما اهل بیت(ع) به منزله شب قدر است برای رسول الله(ص)" یعنی همان طور که شب قدر ، شب نزول قرآن برای پیامبر اکرم(ص) است شب نیمه شعبان نیز شب میلاد باطن و حقیقت قرآن یعنی امام زمان (عج)است.

وی افزود: همان گونه که شب قدر ، سرنوشت ها و تقدیر های آدمیان رقم می خورد، شب نیمه شعبان هم شب میلاد کسی است که سرنوشت بشریت با ایشان رقم خواهد خورد.

قرائت سوره قدر از سوی امام زمان(عج) در هنگام تولد

وی ادامه داد: در شب نیمه شعبان وقتی عمه امام حسن عسکری (ع)، حضرت حکیمه خاتون(س) کنار نرجس خاتون (س) مادر مکرمه امام زمان (عج)هستند، یکباره می گوید که به من اضطرابی دست داده که امام عسکری(ع) در جواب می فرمایند: عمه جان سوره قدر را بخوان. جالب این که در همان سحرگاه نیمه شعبان سال 255 هجری ایشان می گوید که من سوره مبارکه قدر را می خواندم و همزمان می دیدم که جنین مبارک در شکم حضرت نرجس(س) نیز سوره مبارکه قدر را تلاوت می کند.

آمدن منجی موعود؛ اعتقادی مشترک بین ادیان و مکاتب

این استاد حوزه بیان داشت: اعتقاد به موعود و منجی عالم، یک عقیده مشترک به شمار می رود به طوری که حتی برخی مکاتب غیرالهی نیز ، منجی و موعود آخرالزمانی را قبول دارند و این عقیده جزو عقائد فطری بشر است چرا که آدمی ذاتاً امنیت و آزادی و صلح را دوست دارند و میل و کشش به آن ها دارد و معتقد است منجی خواهد آمد تا امنیت و آزادی و آسایش و به خصوص عدالت را محقق سازد.

وی افزود: با این حال ، در بین تمام ادیان و مذاهب، مکتب اهل بیت(ع) و تشیع ویژگی منحصر به فردی دارد به طوری که عقیده اش نسبت به مهدویت و موعود آخرالزمان ، دو فرق اساسی با سایر مکاتب دارد؛ اولاً این که طبق منابعی که اهل بیت(ع) در اختیار ما گذاشته اند، ما حدود 300 آیه قرآن و بیش از 6 هزار روایت درباره حضرت ولی عصر(عج) در اختیار داریم و آیت الله صافی گلپایگانی، در کتاب "منتخب الاثر" بسیاری از این روایات را از شیعه و سنی جمع آوری کرده اند و لذا مسلم است که دیدگاه ما نسبت به موعود، خیلی روشن تر و شفاف تر و دقیق تر از دیگر ادیان و مذاهب و مکاتب است.

ثانیاً هم این که دیدگاه مکاتب و ادیان دیگر نسبت به موعود و منجی آخرالزمان ، خیلی با افسانه ها و اسطوره ها مخلوط شده و حال آن که ما به خاطر این منابع غنی از قرآن و اهل بیت(ع) دیدگاه منطقی و معقول و جامعی در اختیار داریم.

عصر ظهور ؛ مقدمه ای برای درک عظمت قیامت

وی همچنین با اشاره به این که نکته که جامعه بشری منتظر است تا به دست منجی و مصلحی توانا به ساحل نجات برسد، بیان می دارد: از منظر آموزه های شیعی، اساساً ما مساله مهدویت را در راستای سیر "انا الیه راجعون" می دانیم که در بحث قیامت مطرح است و این در حالی است که هیچ مکتبی به این عُمقی که ما تحلیل می کنیم، مساله مهدویت را تحلیل نکرده و در تبیین و روشنگری اهداف و فلسفه و کارکرد ، اهتمام لازم را نورزیده است.

حجت الاسلام و المسلمین عالی اضافه کرد: در واقع، عصر ظهور امام زمان(عج) یک پله از پله هایی است که مردم به سمت قیامت برمی دارند؛ توضیح این که در قیامت و در پیشگاه خدای متعال، عدالت محض و حق محض مطرح است و ذره ای بطلان در آن راه ندارد.

تحقق سبک زندگی عدالت محور در زمانه ظهور

وی ابراز داشت: پروردگار عالم از سر لطف و تفضل برای آن که بندگان آمادگی پیدا کنند برای عرصه قیامت دو مرحله مقدماتی قرار داده است که شامل عصر ظهور و مساله رجعت می شود و در این دو مرحله، مردم با عدالت و حق آشنا شده و عادت به آن ها پیدا می کنند به طوری که آن سبک زندگی که در آن ظلم و بی عدالتی برقرار بوده را کنار گذاشته و زندگیِ عدالت محور و حق طلبانه ای دارند.

این کارشناس مذهبی در  رسانه ملی در خاتمه با بیان این که ما در عصر غیبت وظیفه مهمی در راستای آماده سازی زمینه ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) داریم، می گوید: به تعبیر مقام معظم رهبری، امروز باید در  جهت حکومت امام زمان(ع) کار و تلاش کنیم؛ در حقیقت ما که منتظر حضرت هستیم، باید در جهتی که حکومت ایشان تشکیل خواهد شد، زندگی امروزمان را بسازیم و عطر و بوی مهدوی به جامعه خود ببخشیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha