جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهریار بحرانی

حوزه/ شهریار بحرانی در نقد فیلم «سوپر من» به سیر تاریخی تأثیر گذاری یهود در آثار سینمایی اشاره کرد و گفت: از گذشته باطل در یک جبهه بوده و یکدیگر را تأیید کرده و به جلو آمده اند که ریشه های مذهب را از روی زمین بردارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، شهریار بحرانی در دومین روز از دومین سالانه پرسمان فیلم منجی که از سوی بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران در تالار فیلم آیه مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، به نقد فیلم «سوپر من» پرداخت.

سازنده فیلم سینمایی «ملک سلیمان» در ابتدا گفت: باید بررسی کنیم زیرساخت های فکری غرب که منتهی به عمل سینمایی آمریکا می شود و امروز ما شاهد فیلم های ابر قهرمانی هستیم، چه بوده است؟

وی افزود: ابتدا از یونان باستان آغاز می کنیم؛ یونانی ها به خدایان آسمانی معتقد بودند که زئوس خدای بزرگ آن ها بود؛ یونانی ها ۱۲ خدای اصلی داشته اند که داستان های آن ها با برهنگی و بی حیایی همراه است؛ یونانی ها معمولا یک نمایش بیهوده و با انحرافات جنسی با صورتک ها و ماسک اجرا می کردند.

این کارگردان سینما اظهار داشت: همه این نمایش ها و داستان های آن ها با برهنگی همراه است و تمامی آثاری که از آن ها به جا مانده آثار برهنگی در آن ها وجود دارد؛ حتی داستان های آن ها با خیانت ها و روابط نامشروع و کشت و کشتار آمیخته است.

وی به تخت جمشید اشاره کرد و ادامه داد: در آثاری که از پادشاهی ایران به جا مانده مشاهده می کنیم که زمان امپراتوری ایران افرادی با حجاب و موقر در ایران حکومت می کرده اند و یک مورد بی حجابی و خیانت در این آثار ایرانی مشاهده نمی شود.

سازنده فیلم سینمایی «مریم مقدس» ابراز داشت: رنسانس یکی از تمدن های غرب است که سه شخصیت اصلی «میکل آنژ»، «لئوناردو داوینچی» و «رافائل سانتی» آثار این دوره را به تصویر کشیده اند؛ داوینچی متفکر آن ها بوده است و در این دوره هم به آناتومی بدن اهمیت ویژه ای داده شده است.

وی بیان کرد: میکل آنژ مجسمه حضرت داوود(علیه السلام) را به شکل برهنه و عضلانی ساخته است؛ او از توانایی بسیار بالایی برخوردار بود و در عین حال یک فرد شیطانی و فاسد بوده که همه شخصیت های مذهبی را با بدن عریان به تصویر کشیده است.

بحرانی خاطرنشان کرد: در محل اجتماع اسقف ها در واتیکان تصویری با عنوان روز رستاخیز نقاشی شده که تمامی افراد در این تصویر برهنه هستند و به حدی شرم آور بوده که پاپ هم از دیدن آن خجالت می کشد و دستور می دهد که عورت های آن ها پوشانده شود.

وی تصریح کرد: یکی از ضربه هایی که این هنرمندان به مذهب زده اند این است که خدا را به تصویر کشیده اند و به نوعی تقدس زدایی شده است؛ این هنرمندان با بی حیایی کامل انسان را مثل یک حیوان برهنه و عضلانی نقاشی کرده اند.

این کارگردان سینما در بخش دیگر به فراماسون ها اشاره کرد و گفت: ماسون ها از همان ماجرای شوالیه معبد، ابلیس را می پرستیده اند؛ شعله ای که بالای سر ابلیس در نقاشی ها روشن است، به معنای شیطان روشنفکر است؛ همه ماسون ها و به اصطلاح روشنفکرها، افرادی غیر مذهبی بوده اند.

وی ادامه داد: ژان ژاک روسو انسان را حیوانی وحشی تعریف می کند که همان تعریف یونان باستانی از انسان است؛ روسو معتقد است که طبیعت انسان غار نشین است و اگر بخواهد داخل شهر بیاید، احساس افسردگی  و در بند بودن می کند.

بحرانی تأکید کرد: زیربنای حقوق شهروندی و حقوق بشر که اکنون در غرب و اروپا وجود دارد، از افکار روسو گرفته شده که کاملا ملحدانه است؛ روسو معتقد بود که باید کودکان را از همان ابتدا با علوم مختلف اجتماعی و طبیعی آشنا کنیم و فرانسوی ها از ترس این نظریات، همانند مسلمانان علوم حوزوی را به فرزندان خود آموزش می دادند؛ ایران هم بعد از انقلاب متأسفانه درگیر سیستم آموزش و پرورش شده است.

وی به قوانینی که روسو برای شهر نشینی عنوان کرده اشاره و اظهار داشت: انسان موجودی است که در طبیعت به دنیا آمده و باید در جایی زندگی کند که به کسی آسیب نزند و دیگران هم به او آسیب نزنند؛ در واقع معتقد است انسان اگر می خواهد آزاد باشد باید به غار و جنگل بازگردد و عریان باشد.

سازنده فیلم  سینمایی «ملک سلیمان» گفت: یک ماسون مشهور به نام نیچه گفته بود، خداوند مرده است؛ این جمله مانند بمبی در اروپا صدا کرد و وی در توضیح این جمله گفت که ما با کارهای بد خود خدا را کشته ایم؛ سپس ادامه می دهد حالا که خدا مرده است، ما خودمان باید خدا بشویم.

وی ادامه داد: این تفکر یک مرحله جلوتر می رود و می گوید، حالا که خدا مرده و انسان، خدا شده، پس این دنیا بر اراده انسان است؛ سپس به این تفکر می افتند که حالا باید یک ابر انسان ساخته و به تصویر کشیده شود.

این کارگردان سینما ابراز داشت: اگر به سیر این تحولات توجه کنیم متوجه می شویم که باطل یک جبهه بوده و یکدیگر را تأیید می کردند و به جلو می آمدند که ریشه های مذهب را از روی زمین بردارند؛ داروین با دلایلی در دوره خود اثبات کرد که انسان ها از شکل میمون تکامل پیدا کردند، که البته همه دلایل او زیر سؤال رفت.

وی افزود: بر اساس این تفکر روسو و داروین کتاب تارزان در ۱۹۱۴ میلادی نوشته و چاپ شد؛ در واقع تارزان را انسان ایده آل و قهرمان معرفی می کنند که پادشاه میمون ها است و هر کس که از شهر به جنگل می رود، فردی غیر پاک نشان داده می شود.

بحرانی با بیان این که تفکرات داروین و نیچه در بروز فاشیسم خیلی مؤثر بوده است، گفت: نیچه معتقد بود که ما با قدرت اراده می توانیم دنیا را تسخیر کنیم و جنگ های جهانی اول و دوم و پدیده ای مثل هیتلر و نازیسم از این تفکر به وجود آمدند.

وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: چند یهودی به اصطلاح هنرمند دور هم جمع شدند و داستان های تصویری را با اهداف خاص تولید کردند؛ شخصیت «سوپر من» هم از آثار همین یهودیان بوده که ابتدا شخصیتی منفی بود اما بعدا به فردی عضلانی و مثبت تبدیل شد که به عنوان قهرمان معرفی می شود.

سازنده فیلم سینمایی «مریم مقدس» ابراز کرد: داستان های تصویری سوپر من در ابتدا با اقبال زیادی مواجه نشد اما به مدت سه سال داستان های تصویری سوپر من را منتشر کردند و هر دفعه یک ایده جدید طراحی کردند تا موفق شدند؛ ابر قهرمان بعدی آن ها «بت من» بود و می توان گفت در یک فاصله زمانی کوتاه حدود ۳۰۰ ابر قهرمان ساختند.

وی تصریح کرد: در تاریخ یک نفر غیر از یهودی پیدا نمی کنید که درباره ابر قهرمان ها داستان های تصویری کار کرده باشد و اصلا اجازه نمی دادند که کسی غیر از یهود در این زمینه وارد شود؛ «جک کربی» از نخستین و بزرگترین افرادی بود که داستان های تصویری شخصیت های ابر قدرت را طراحی کرده است.

بحرانی افزود: امروزه خود غرب هم انتقاد می کند که چرا تمامی این ابر قدرت ها از یهود و افکار یهود شکل گرفته است؛ یهود چند موج حرکت به آمریکا داشت که تعدادی از آن ها به کالیفرنیا رفته و صنعت سینما را به دست گرفتند؛ موج دیگر آن ها در نیویورک ماندند و داستان های تصویری را تولید کردند.

وی در پایان یادآور شد: ابر قهرمان منجی اصلی سینمای آمریکا سوپر من است که نسخه حاضر مربوط به ۲۰۱۳ میلادی و با عنوان «مرد پولادین» است؛ نکته حائز اهمیت دیگر درباره سوپر من این است که تا به حال نسخه های زیادی از سوپر من تولید شده است.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha