شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
انتخابات

حوزه/ توجه به رهنمودها و بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درباره رعایت مسایل اخلاقی و دینی در انتخابات این نکته مهم را به همگان متذکر می شود که اساساً کارزار انتخاباتی در نظام اسلامی، معرکه بداخلاقی نیست و کسی نباید از چارچوب های اخلاق و دین در این مجال، عبور کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، گذر زمان از آن دست مقولاتی است که بخواهیم و نخواهیم، بدان دچاریم و راه گریزی از آن نیست چه آن که این عُمر گران است که به سرعت برق و باد می گذرد و بر حجم خاطرات آدمی می افزاید تا در مواجهه با خطرات آینده، مجرب تر باشد و آگاه تر.

القصه این که سخن از انتخابات است و موسمی که می آید تا در آن افراد و احزاب و جریانات برای سوار شدن بر مرکب مُراد خود در عالم سیاست، تلاش کنند بلکه با انواع و اقسام تبلیغات خاصه در فضای مجازی ، رای و نگاه مردم را به سوی خود جلب نمایند.

در باب ضرورت ها و الزامات و ایضاً اقتضائات چگونگی آرایش سیاسی گروه ها و شخصیت ها می توان سخن ها گفت و سیاهه ها نگاشت ، کما این که این کار را نیز کرده اند اما...

اما روی سخن در باب رعایت اخلاق و چارچوب های فعالیت انتخاباتی در قاموس نظام و جامعه اسلامی است.

در این خصوص البته بیش از همه باید به بیانات و رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری مراجعه و توجه کرد که چگونه این بزرگواران خط مشی ها را ترسیم و همگان را به حرکت در این چارچوب ها دعوت کرده اند.

معمار کبیر انقلاب، این بزرگ سیاست مدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که خود بهترین و تاثیرگذارترین معلم این مکتب نیز بود، در بیانی ارزشمند و راهگشا در خصوص انتخابات با تاکید بر لزوم حضور همه اقشار ملت شریف ایران در صحنه می فرمایند: "روز سرنوشت سازی است می خواهید زمام کشور را به یک کسی بدهید که موثر در مقدرات کشور شما باشد سهل انگاری نکنید و به پای صندوقها بروید"

ایشان همچنین می افزایند:"باید ملت شریف بدانند که انحراف از این امر مهم اسلامی خیانت به اسلام و کشور است و موجب مسئولیت عظیم امت"

امام خمینی (ره) با تاکید بر این نکته که باید اخلاق همه در انتخابات اخلاق اسلامی باشد، تصریح می کنند: "حیثیت و آبروی مومن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است و هتک مومن چه رسد به مومن عالم از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است ."

در واقع آنچه مدنظر بنیانگذار کبیر نظام جمهوری اسلامی است ، اهتمام به دو امر مهم است؛ نخست حضور همه جانبه مردم در پای صندوق های رای و این که کسی خود را بی توجه و کم توجه به این مساله که با عزت و آبروی کشور مرتبط است، نداند و دوم هم این که هیچ کس حق ندارد برای رای آوردن و جلب نظر مردم، پای روی خطوط قرمز دینی و اخلاقی گذاشته و به هر وسیله ای به هدف خود دست یابد.

خلف صالح پیر جماران ، مقام معظم رهبری نیز با تأکید بر اینکه آنچه در انتخابات لازم است رقابت سالم و بدون تهمت زنی و بدگویی است ، فرمودند: "در انتخابات با كرامت رفتار كنند همه؛ چه آنهائى كه نامزد مي شوند، چه آنهائى كه طرفدار آنهايند، چه آنهائى كه مخالف با بعضى از نامزدها هستند. جناحهاى مختلف كشور، بداخلاقى و بدگوئى و اهانت وتهمت و اين حرفها را مطلقاً راه ندهند. اين از آن چيزهائى است كه اگر پيش بيايد، دشمن از او خوشحال مي شود."

ایشان همچنین افزودند: " از بداخلاقي هاى انتخاباتى بايد به شدت پرهيز كنند؛ بدگويى كردن، اهانت كردن، تهمت زدن، براى عزيز كردن خود و يا نامزد مورد نظر خود، ديگران را و رقبا را در چشم مردم خوار كردن، اينها راهها و روشهاى صحيح و اسلامى نيست. رقابت بايد باشد؛ رقابت مثبت و پرشور، اما با رعايت موازين اخلاقى."

بر مبنای آن که گفته اند عاقلان را اشارتی کافی است شاید اطاله کلام پس از این رهنمودهای ارزشمند چندان جالب نباشد اما اختصارا می شود نکته ای را در این مجال متذکر شد و آن هم این که؛

بی هیچ تردیدی، انتخابات در ساحت جمهوری اسلامی به سان يك فرصت ارزشمند ملي در راستای تقويت استقلال كشور، وحدت ملي و مقابله با توطئه هاي تفرقه افكنانه و جنگ رواني دشمن می باشد. از این منظر برای

ترجيح مصالح نظام و منافع ملي بر منافع شخصي و حزبي باید تمسک به اخلاق کریمانه داشت. نکته ای که در بیان شیوای رهبری نیز بدان اشاره شده بود.

مخلص کلام آن که پرهيز از دامن زدن به اختلافاتي كه منافع ملي و اخلاق اجتماعي را تهديد مي كند، برخورداري از سعه صدر در مواجهه با انتقادات، اجتناب از تخريب، تهمت و تحقير نسبت به ساير نامزدهاي انتخاباتي، پرهيز از شايعه پراكني و مسموم كردن فضاي انتخابات و تشويش اذهان عمومي و  بالاخره تقويت سلامت رواني و سياسي جامعه، همه و همه بایسته های مهمی است که از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و به خصوص هواداران آن ها به جد، انتظار می رود.

سید محمد مهدی موسوی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha