پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
برگزاری گسترده شب برات در ایالت پنجاب پاکستان + تصاویر

حوزه/ با وجود قطعی برق و گرمای شدید، مراسم شب برات به شکل گسترده و پرشوری در ایالت پنجاب پاکستان برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از tribune، مراسم شب برات به شکل گسترده و پرشوری در پنجاب پاکستان برگزار شد.

حتی گرمای شدید و قطع برق در مناطقی از پاکستان نیز منجر به جلوگیری از مراسم در شهرهای مختلف پاکستان نشد. خانه‌ها و خیابان‌ها به ویژه مساجد تزئین شده، و شب هنگام ساختمان‌ها توسط چراغ‌های الکتریکی، شمع و حتی چراغ نفتی روشن نگه داشته شدند. با این حال مردم در بعضی مناطق با کاهش برق روبرو بودند.

با نزدیک شدن به غروب، خانواده‌های هندی از جمله زنان و کودکان از آرامگاه‌های رفتگان‌شان بازدید کردند. مردم گورهای عزیزان‌شان را با آب گل رز شستشو داده، قبرها را با گلبرگ‌های گل رز پوشانده، اقدام به روشن کردن عود خوش بو و خواندن آیات قرآن کردند.

مسلمانان همچنین در منازل‌شان شیرینی‌های سنتی از جمله حلوا را آماده کرده و نذری در میان همسایگان، دوستان و اقوام پخش کردند و کودکان نیز بشقاب‌های شیرینی نذری را به درب خانه‌ها بردند.

در سال‌های اخیر مقامات پاکستان به دلیل نگرانی‌های امنیتی از راه اندازی آتش بازی در این شب جلوگیری کرده و فروشنده وسایل آتش بازی در این کشور ممنوع شده است.

با غروب خورشید، مؤمنان در مساجد گردهم آمده و اقدام به خواندن نماز برای صلح، پیشرفت، رفاه کشور کرده و برای گناهان‌شان  طلب آمرزش کردند.

علما و واعظان دینی نیز در خطبه‌هایشان بر آموزه‌های دینی، جنبه‌های مختلف زندگی پیامبر اکرم (ص)، معارف و تعالیم دینی قرآن و سنت تاکید کردند.

شب برات

شب برات، شب پانزدهم و به قولی چهاردهم ماه شعبان است که در کشورها و مناطق مختلف خاورمیانه و شبه قاره هند مثل ایران، پاکستان، مناطق کُردنشین و از جمله در خراسان مراسم ویژه «برات» با عناوین مختلفی چون عید برات، شب برات، روز برات، چراغ برات و... و با آداب و رسوم مختلف برگزار می‌شود.

ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی نیز در این مورد می‌گوید: سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم این ماه ایام البیض نام دارد و شب پانزدهم این ماه شب بزرگ است و لیله الصک و لیله البرات نام دارد، آئین برات در کشورهای پاکستان، ترکیه، بنگلادش و … نیز مرسوم است و آنها شب برات را گرامی می‌دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha