شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام سید مرتضی کشمیری

حوزه/ فقها حامیان دین در برابر تحریف و تخریب هستند و به شبهات پاسخ می دهند و در برابر حملات ضد دینی می ایستند و بارها و در طول تاریخ ثابت شده که مراجع بزرگ شیعه موضع گیری های سرنوشت سازی در برابر حملات علیه اهل بیت(ع) و مکتب شیعه داشته اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همزمان با فرا رسیدن سالروز میلاد امام زمان علیه السلام مراسم جشنی به این مناسبت در مسجد تازه تاسیس شهر آبردین انگلستان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی که سخنران این مراسم بود در سخنان خود به دعایی از امام صادق علیه السلام درباره آخرالزمان و دوران غیبت امام زمان(ع) اشاره کرد که: «اللهم عرفني نفسك فإنك إن لم تعرفني نفسك لم اعرف نبيك، اللهم عرفني رسولك فإنك إن لم تعرفني رسولك لم أعرف حجتك، اللهم عرفني حجتك فإنك إن لم تعرفني حجتك ضللت عن ديني».

ضرورت مراقبت بر اعمال در دوران غیبت

حجت الاسلام کشمیری در شرح این دعا گفت: نخستین پیام این دعا برای ما تحکیم امام شناسی و غیبت امام و ضرورت ظهور او و لزوم مراقبت از اعمال می باشد، زیرا امام زمان از اعمال ما با خبر می شود.

ایشان افزود: این که ما بدانیم امام زمان(ع) از کارهای ما با خبر است، این معرفت می تواند تاثیر زیادی در زندگی و عملکرد ما داشته باشد، زیرا انسان را به عمل صالح و فعالیت فردی و اجتماعی تشویق می کند تا انسان مؤمن بیش از پیش به اخلاق و ارزش های اسلامی و احکام شرعی پایبند باشد.

تقویت ارتباط معنوی با امام زمان(ع)

نماینده آیت الله سیستانی در ادامه سخنان خود دومین وظیفه مؤمنان در زمان غیبت را تحکیم ارتباط معنوی با امام و همراهی عملی با اهداف عالی امام زمان(ع) و دفاع از آنها و توجه به رهبری امام زمان دانست و افزود: بسیاری از احادیثی که درباره زمان غیبت وارد شده بر این وظیفه تاکید دارد و در همین راستا به ما دستور داده شده برای امام زمان دعا کنیم تا خدای متعال ایشات را یاری کند و در ظهورش شتاب کند و او را از شر دشمنان حفظ کند و به همین خاطر است که برای ایشان صدقه می دهیم و بر قرائت زیارت ایشان مداومت می کنیم.

احیاء مکتب اهل بیت(ع) و عمل به دستورات آنها

سید مرتضی کشمیری سومین وظیفه شیعیان در دوران غیبت را زنده ساختن و احیاء مکتب اهل بیت(ع) و دستورات آنها دانست و مصداق بارز احیاء مکتب اهل بیت(ع) را عمل کردن به اسلام اصیل محمدی دانست که اهل بیت(ع) همواره از آن دفاع کرده و در نشر آن تلاش کرده اند.

وی همچنین توجه به مظلومیت اهل بیت(ع) و دوستی با اهل بیت و دشنی با دشمنان آنها و عمل به توصیه های اهل بیت و نشر آثار آنها را موجب احیاء مکتب آنها دانست.

پیروی از فقهای جامع الشرایط

رئیس مرکز اسلامی امام علی(ع) لندن در بیان چهارمین وظیفه شیعیان در دوران غیبت به مساله عدم مراجعه و سرسپردگی به حکومت های ظالم و ضرورت پیروی از فقها و مراجع عادل و جامع الشرایط اشاره کرد و افزود: علما در رساله های علمیه خود به شرایط فقیه جامع الشرایط اشاره کرده اند و بر این باورند خداوند آنها را حجت بر مردم قرار داده است و امام حسن عسکری(ع) نیز در این رابطه فرمود: «کسی از فقها که مراقب خویش و حافظ دین خود باشد و با هوای نفس خویش مخالفت کند و مطیع اوامر مولای خود باشد عامه مردم باید از او تقلید کنند» و در روایت دیگر از امام زمان علیه السلام وارد شده که فرمود «در حوادث و مسائلی که برای شما پیش می آید به راویان احادیث ما مراجعه کنید».

وی افزود: فقها حامیان دین در برابر تحریف و تخریب هستند و به شبهات پاسخ می دهند و در برابر حملات ضد دینی می ایستند و بارها و در طول تاریخ ثابت شده که مراجع بزرگ شیعه موضع گیری های سرنوشت سازی در برابر حملات علیه اهل بیت(ع) و مکتب شیعه داشته اند که مصادیق آن را در فتوای تحریم تنباکوی میرزای شیرازی و فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله سیستانی شاهد هستیم.

سید کشمیری در ادامه تبیین چهارمین وظیفه شیعیان در دوران غیبت افزود: البته شیعیان باید در این زمینه از خداوند کمک بخواهند همان طور که در روایت نیز وارد شده: «نزدیک ترین مردم به خداوند عزوجل و داناترین و مهربان ترین بندگان نسبت به مردم، محمد و ائمه علیهم السلام هستند پس هرجا که آنها وارد شدند شما هم وارد شوید و از هرچه که جدا شدند شما هم جدا شوید و منظور ما از ائمه همان حسین و اولاد او علیهم السلام هستند که حق در آنها است و آنها جانشینان پیامبر هستند و هرکجا که آنها را دیدید، از آنها پیروی کنید و اگر روزی محمد و ائمه را ندیدید تا از آنها پیروی کنید، از خداوند کمک بخواهید و به سنت گذشته خود بنگرید و از آن پیروی کنید و کسانی را که پیش از این دوست داشتید دوست بدارید و با کسانی که پیش از این دشمن بودید دشمنی کنید تا فرج برسد».

ثابت قدم ماندن در راه حق

نماینده آیت الله سیستانی در تببین پنجمین وظیفه شیعیان در زمان غیبت امام زمان(ع) گفت: پنجمین وظیفه شیعیان در این دوران، تقویت ایمان عمومی و توصیه به حق و صبر می باشد و این از تکالیفی است که در عصر غیبت بر آن تاکید شده؛ چراکه عصر غیبت دوران دشواری است که شیعیان باید برای حفظ ثبات خود در این دوره به هم کمک کنند و در روایات اهل بیت(ع) نیز از کسانی که در این دوره ثابت قدم می مانند تجلیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری ادامه داد: توجه به این مسائل توسط شیعیان در زمان غیبت موجب تقویت ایمان واخلاص و نظارت الهی بر بندگان و تقویت حسن ظن به خداوند می شود و از این رو عجیب نیست که برخی روایات ما انتظار فرج را از محبوب ترین اعمال نزد خداوند متعال برشمرده اند.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که ما از انتظار سخن می گوییم باید با معنای انتظار مثبت و سازنده و انتظار مورد نظر امام صادق(ع) آشنا باشیم؛ چراکه ایشان فرمود: «هرکس دوست دارد از یاران امام زمان(ع) باشد، پس انتظار و تقوا و اخلاق نیکو را پیشه کند که در این صورت منتظر خواهد بود و اگر در چنین حالتی از دنیا برود و قائم ما پس از آن ظهور کند، اجر کسانی را خواهد داشت که زمان او را درک کرده و او را یاری کرده اند» و تردیدی نیست که هرچه انتظار سخت تر باشد پاداش آن نیز بیشتر خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha