سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین پورسید آقایی

مدیر موسسه آینده روشن گفت: اگر مهدویت را اندیشه رهبری فراتاریخی بشریت و مدیریت آینده جهان بدانیم، این اندیشه به تبیین و تعمیق و به مبانی، اهداف و اصول خاص خود نیاز دارد. اگر چنین تبیینی صورت بگیرد، راه برای نگاه راهبردی به مهدویت باز است.

حجت الاسلام و المسلمین سید مسعود پورسیدآقایی، مدیر موسسه آینده روشن، در گفتگو اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، پیرامون معارف مهدویت و نقش تربیتی در جامعه اسلامی امروز و جامعه ظهور گفت: اندیشه مهدویت رویکردهای مختلفی دارد و یک منظری که امروز به شدت جوامع اسلامی و جامعه شیعی بدان نیازمند است نگاه راهبردی و نظریه پردازی است.

وی ادامه داد:  اگر مهدویت را اندیشه رهبری فراتاریخی بشریت و مدیریت آینده جهان بدانیم، این اندیشه به تبیین و تعمیق و به مبانی، اهداف و اصول خاص خود نیاز دارد. اگر چنین تبیینی صورت بگیرد، راه برای نگاه راهبردی به مهدویت باز است.

نقش حوزه در تبیین راهبردی معارف مهدویت

حجت الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی تاکید کرد: معتقدیم خاستگاه تبیین مبانی مهدوی در حوزه های علمیه است، چرا که چندین هزار حدیث در باب مهدویت داریم و با تلاش طلاب این احادیث برای مردم روشن و تبیین می شود.

مدیر موسسه آینده روشن، با اشاره به اینکه عصر ظهور، عصر شکوفایی انسان است، گفت: این عصر در پرتو تعلیم و تربیت واقعی و رسیدن به بصیرت اخلاقی است و با سازوکارها و شیوه های گوناگونی شکل می گیرد که مهمترین آنها تربیت عقلانی است.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: پرورش فطرت و سرشت پاک آدمی در واقع چند مولفه اخلاقی و فکری را به همراه دارد که از جمله بالابردن سطح دانایی و خردورزی انسان، ریشه کنی عوامل فساد و تباهی فرد و اجتماع و کمک به قدرت انتخاب گری مردم درجهت دادن به آنها برای تغییر وضع نابسامان از عوامل موثر فکری و اخلاقی مسئله مهدویت در عصر ظهور و جامعه منتظر است.

نجات انسان ها از گرداب ضلالت و جهالت

حجت الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی افزود: برای نجات انسان ها از گرداب ضلالت و جهالت و اصلاح جوامع و کاستن از مشکلات عدیده، باید سازوکارها و شیوه های مختلفی بکار گرفته شود و از ابزار و امکانات مناسبی استفاده گردد.

وی، عصر ظهور را عصرزندگی واقعی در همه عرصه ها عنوان کرد و افزود: در عصر ظهور از همه امکانات و مکانیزم های ممکن برای بهسازی اخلاق و پاک زیستی انسان و ایجاد محیط سالم و متعالی بهره گرفته خواهد شد و این در پرتو عنایات الهی و شخصیت، قدرت و درایت ویژه امام مهدی(عج) ممکن خواهد بود.

مدیر موسسه آینده روشن در ادامه شکوفاسازی عقول انسانی را مهم ترین ویژگی های عصر ظهور بیان کرد و افزود: مهمترین مکانیزم رسیدن به بصیرت اخلاقی، کمال فکری است؛ یعنی، توجه ویژه دین به شکوفا کردن عقل و خرد آدمی و بالابردن سطح دانایی و روشن بینی است.

حجت الاسلام و المسلمین سید مسعود پورسیدآقایی تاکید کرد: عقل، پایه و اساس انسانیّت، حجت باطنی خداوند، وسیله فهم و دریافت معارف اعتقادی و یکی از منابع استنباط احکام فقهی می باشد و شکوفا سازی و تربیت این موهبت ارجمند الهی، رسالت تمامی ادیان آسمانی، به ویژه دین اسلام بوده است

جامعه کنونی فاصله زیادی با جامعه منتظر دارد

وی در پایان، خودسازی فردی و اجتماعی راه رسیدن به عصر ظهور بیان کرد و افزود: جامعه کنونی فاصله زیادی با جامعه منتظر ظهور حضرت دارد و تا زمانی که شاخص های زندگی خود را به مولفه های جامعه مهدوی نزدیک نکنیم، زمینه تشکیل حکومت عدل جهانی فراهم نمی شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha