پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شیخ الازهر

حوزه/ صویب قانونی برای ممنوعیت ترویج خشونت و نفرت، اقدامی مناسب است که موجب تقویت رفتار دینی بر اساس قانون می باشد، زیرا تمام ادیان الهی پیروان خود را به محبت و برادری و کمک به دیگران و نشر محبت در جامعه توصیه می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شیخ الازهر کمیته مبارزه با خشونت و نفرت را به ریاست مشاور خود محمد عبدالسلام تشکیل داد.

محمد عبدالسلام گفت: ما جلسات زیادی را با کارشناسان و متخصصان برگزار کرده و نتیجه آن را به شیخ الازهر ارائه کردیم و الطیب دستور داد تلاش مضاعفی صورت بگیرد تا قانونی در زمینه مبارزه با خشونت و نفرت در کشور تنظیم شود.

وی افزود: هدف از قانون مبارزه با نفرت و خشونت این است که تمام مصادق ترویج نفرت و خشونت به نام ادیان در جامعه جرم شمرده شود و این اقدام در راستای تلاش الازهر برای مبارزه با خشونت و نفرت و ترویج پیام اسلام راستین و معتدل صورت می گیرد و ما بنا داریم از تمام راه ها برای نشر فرهنگ مهربانی و محبت و گذشت میان مردم استفاده کنیم.

گفته می شود تشکیل این کمیته توسط شیخ الازهر پس از آن صورت گرفت که برخی مبلغان اسلامی سخنانی را علیه ادیان دیگر به ویژه مسیحیت مطرح کردند که موجب اعتراض شخصیت های مسیحی مصر شد.

اما پس از ارائه پیش نویس این قانون توسط کمیته مبارزه با خشونت و نفرت، عباس شومان نماینده الازهر گفت: هدف از این قانون جلوگیری از مسائلی است که موجب ایجاد مشکلات و تنش میان پیروان ادیان می شود و ما می خواهیم راه برای ترویج خشونت و نفرت به نام دین بسته شود.

دکتر حامد ابوطالب عضو مرکز تحقیقات اسلامی الازهر و رئیس سابق دانشکده شریعت و حقوق گفت: تصویب قانونی برای ممنوعیت ترویج خشونت و نفرت، اقدامی مناسب است که موجب تقویت رفتار دینی بر اساس قانون می باشد، زیرا تمام ادیان الهی پیروان خود را به محبت و برادری و کمک به دیگران و نشر محبت در جامعه توصیه می کنند و از این رو برخی خشونت ها که در میان افراد جامعه مشاهده می شود توجیهی ندارد و موجب ایجاد دشمنی مردم با هم می شود و چنین رفتارهایی باید جرم تلقی شود.

محمد شحات الجندی عضو مرکز تحقیقات اسلامی الازهر نیز گفت: این اقدام الازهر گام برداشتن در مسیر صحیح است و می تواند بخشی از پروژه اصلاح گفتمان دینی باشد، زیرا اصلاح گفتمان دینی فقط با موعظه و نظر محقق نمی شود و نیاز به اقدامی برای تغییر فرهنگ ها و رفتارهای غلط در میان جامعه و برخورد با پیروان متعصب و شهرت طلب ادیان دارد.

وی افزود: نفرت و خشونت گاه موجب کشتار و قتل در جوامع و از بین رفتن وحدت ملی می شود و ما نیاز داریم هرچه زودتر این فرهنگ را تغییر دهیم و چنین تغییری با آگاهی و قانون حاصل می شود و در این زمینه آگاهی بخشی از وظایف الازهر است و در مرحله بعد امیدواریم این قانون توسط پارلمان نیز تصویب شود.

اما دکتر اسامه العبد رئیس کمیته امور دینی پارلمان مصر نیز گفت: شیخ الازهر دغدغه دین دارد و این قانون را بر اساس همین دغدغه به پارلمان ارائه کرده است و ما به عنوان کمیته دینی پارلمان به زودی این قانون را تصویب می کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha