پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر این که قوام و دوام حوزه های علمیه بر فقاهت استوار است، به اهمیت نقدپذیری اشاره کرد و از راه اندازی سامانه «نقد و نظر» در این حوزه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، در مراسم تکریم و تجلیل از اساتید مدرسه علمیه امام صادق(ع) آیت الله العظمی میلانی(ره) با اشاره به راه اندازی سامانه «نقد و نظر» و اهمیت نقد پذیری، ابراز کرد: علاوه بر پذیرا بودن نقدها، ارائه نقد همراه با نظر و پیشنهاد بسیار ارزشمند است و به همین علت سعی می کنیم از طرح های سازنده و قابل استفاده تقدیر شود.
 
مدیر حوزه علمیه خراسان، نقد را آسیب شناسی و نظر را ارائه راه برون رفت از آسیب های موجود تعریف و نتیجه آن را تحول عنوان کرد و افزود: ساماندهی، حرکت جمعی و ارتباط محکم و تاثیرگذار مهم است.
 
وی با اشاره به افزایش آمار حوزویان خراسان در حدود 35 هزار نفر در سال 96، گفت: ارتباط این حوزه باید به گونه ای تاثیر گذار، کارآمد و انقلابی  باشد که از طریق طرح های آموزشی، پژوهشی، نظریه پردازی و تهذیبی  باید محقق شود.
 
حجت الاسلام و المسلمین عاملی به ضرورت بحث تحول و ایفای نقش و رسالت در زمان امروز برای حوزه علمیه اشاره و خاطر نشان کرد: این امر رسالتی دائمی، همیشگی و ماندگار برای حوزه علمیه بوده، هست و با افتخار خواهد بود.
 
مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مقام معظم رهبری با این تعبیر که تحول اتفاق خواهد افتاد و اگر این امر در حوزه نباشد، منزوی می شود و یا می میرد، یادآور شد: باید تحول را ایجاد کرد و عواملی مانند نیروی انسانی که مهمترین عامل است، در این زمینه نقش دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه حوزویان وارثان انبیاء هستند و رسالت حوزه های علمیه همانند رسالت پیامبران، جهانی است، گفت: بنابراین باید با فکر و حرکتی جهانی رسالت خود را انجام دهد تا مقدمه حکومت جهانی را رقم بزند.
 
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به تلاش خالصانه، آگاهانه و کارشناسانه در مرکز مدیریت این حوزه و مشاهده آثار خوب در فعالیت های انجام شده در سال 95، ابراز کرد: مقام معظم رهبری بر شش عرصه زیر ساختی در حرکت های تحولی در حوزه علمیه تاکید کرده بودند که یکی از آنها اجتهاد است که باید روز آمد و کارآمد ادامه یابد و این امر اصل الاصول است.
 
وی با بیان اینکه حوزه های علمیه باید نسبت به جامعه، نظام اسلامی و جامعه جهانی پاسخگو باشند و این کار در مسیر اجتهاد و مجتهدپروری صورت گیرد، تصریح کرد: این امر، عرصه ای است که قوام و دوام حوزه های علمیه بر آن استوار و عمود خیمه آن فقاهت و اجتهاد با ویژگی پاسخگویی، روزآمدی و کارآمدی است تا بتواند نقش خود را در همه جا ایفا کند.
 
حجت الاسلام و المسلمین عاملی عرصه دوم را علوم عقلی عنوان کرد و فراگیری آگاهی های کلامی فلسفی و اعتقادی در حد اوج از سوی حوزویان را مهم خواند.
 
عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره ایفای نقش حوزه به صورت آگاهانه و بی تفات نبودن نسبت به آگاهی های سیاسی اجتماعی، گفت: امروز از دو جهت باید آگاهی های خود را بالا ببریم که ابتدا اطلاع حوزویان از مسائل سیاسی اجتماعی و نیز توجه به نفوذ سیاسی، مکتبی و مسلکی است که مهمترین مسئله می باشد، زیرا دشمن از این مسئله به خوبی استفاده می کند.
 
مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه آگاهی، تشخیص حق از باطل و جلوگیری از نفوذ با داشتن بصیرت و آگاهی سیاسی اجتماعی رقم می خورد، با اشاره به اینکه مدعیان دروغین سیاست و مهدویت حوزه های علمیه را هدف قرار داده اند، علت این امر را اینگونه بیان کرد که حوزه های علمیه تاثیر گذار هستند و این امر که آنان تقابل می کنند دلیلی بر موثر، کارآیی و نافذ بودن حوزه های علمیه به برکت نظام اسلامی است و به همین علت دست به نفوذ و تقابل زده اند.
 
حجت الاسلام و المسلمین عاملی در ادامه با بیان اینکه حرکت تحولی به صورت فردی انجام نمی شود، عامل نیروی انسانی شامل مدیر استاد و طلبه را مهمترین عامل تحول دانست و اظهار کرد: محوری ترین و بهترین کارآیی در این عرصه به عهده استاد است که محور اصلی در مدیریت، هدایت و تقویت حوزه به ویژه حوزه انقلابی می باشد.
 
وی افزود: انتظار این است که عده ای دروس حوزوی و برخی نظام تزکیه و اخلاق حوزه را بر عهده بگیرند اما باید توجه داشت که تعلیم تزکیه محور و تزکیه تعلیم محور مهم است و در نتیجه استاد با علم و عمل خود برای ایجاد فضای تحولی مثبت و سازنده باید اینگونه باشد.
 
مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه «یرفع الله الذین امنوا منکم والذین اوتوا العلم درجات»، گفت: بر اساس این آیه، به همان مقدار که ایمان به معنای ارتباط با خدا و حرکت به سمت خالق جهان که با هدف عبادت انجام می شود، دارای درجات است، علم را دارای درجات دانسته و شکوفایی این حرکت مقدس را در سایه علم، دانش، تعلیم و تزکیه عنوان شده است.
 
گفتنی است، در این مراسم از ۳۵ نفر از اساتید سطوح ۲، ۳ و ۴ مدرسه علمیه امام صادق(ع) آیت الله العظمی میلانی(ره) مشهد تقدیر شد.
 
 
انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha