چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
طلبگی

حوزه/ استاد مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان گفت: طلبگی شغلی مانند زرگری، نجاری، پزشکی، مهندسی و ... برای کسب درآمد نیست و این نگاه، بدترین و غیرمنصفانه ترین انتخاب است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام دیانت مقدم از اساتید گروه اعزامی اساتید مشاور مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان به مدرسه علمیه امام صادق (ع) چمن آباد خواف در کارگاه آموزشی خودآگاهی و تبیین اهداف و هویت طلبگی ، ضمن بیان نکات آموزنده مشاوره ای بر اساس آیات و روایات، به تبیین جایگاه و هویت صنفی طلاب پرداخت و گفت: محرومیت منطقه مانع ادامه تحصیل و رشد و ممتاز شدن نیست. ما در بازدید های مختلف شاهد بوده ایم که طلاب با استعداد های مختلف ولی با انگیزه بالا و عشق به طلبگی و سربازی حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، کوچکترین خللی در اراده راسخ ایشان وارد نمی شود و با شور و نشاط به تحصیل علم می پردازند و با طی نمودن پله های ترقی، درجات عالیه علمی و اخلاقی را با درجه ممتاز طی کرده اند.

وی در ادامه بحث هویت طلبگی، با تبیین چرائی ورود به حوزه و چیستی طلبگی و نظام روحانیت، ملاک های لازم در انتخاب راه طلبگی را بیان کرد و افزود: طلبگی شغلی مثل زرگری، نجاری، پزشکی، مهندسی و ... برای کسب درآمد نیست و این نگاه، بدترین و غیرمنصفانه ترین انتخاب است.

این استاد مشاوره افزود: حدیثی از امام صادق(ع) است که بیانگر ملاک صحیح در انتخاب راه طلبگی و وظیفه بودن و شغل نبودن طلبگی است. حضرت می فرمایند: «ان العلماء ورثه الانبیاء» یعنی ما طلبه ها مانند پیامبران وظیفه راهنمائی و هدایت مردم را بر عهده داریم و وارث و جانشین انبیاء در هدایت مردم به سوی کمال هستیم.

وی ادامه داد: پیامبران همیشه می فرمودند «و ما اسئلکم علیه من اجر» ما از شما اجر و طلبی برای هدایت شما نمی خواهیم؛ این نکته گویای آن است که مانند پیامبران که برای رضای خدا و انجام وظیفه اقدام کردند، نباید برای کسب درآمد وارد حوزه شد.

استاد مرکز مشاوره با توضیح مراحل تحصیل در حوزه علمیه به دو مرحله بارگیری و بازدهی ابراز داشت: طلبه در مرحله اول بارگیری باید تحصیل کند و معارف اسلام را فرا گیرد و با همراه ساختن کسب علم با عمل و پرهیزگاری و تقوا در راستای رسیدن به کمال گام بردارد و سپس بعد از طی کردن مدارج علمی مقدمات و سطح ، باید در مرحله بازدهی ، منشاء تولید علم و ترویج فرهنگ غنی و معارف ناب اسلام شود.

وی با بیان تکنیک های کسب تجربه بر اساس اصول روانشناسی با ذکر مثال هایی از احوال و سرگذشت علما و بزرگان دین، زحمات و تلاش های آنها در رسیدن به درجات عالی را خاطر نشان کرد و گفت: پیامبر(ص) در سفر به طائف، علیرغم شکسته شدن دندانشان و سنگ باران شدن، باز در مسیر مقدس ترویج اسلام ثابت قدم ماندن و در نهایت پس از 23 سال شاهد به ثمر نشستن نتایج آن تلاشها از جمله تشکیل بزرگترین حکومت اسلامی در منطقه را مشاهده کردند.

حجت الاسلام دیانت مقدم با عنوان کردن تکنیک ها و روش های تقویت و افزایش انگیزه صحیح برای ادامه تحصیل در حوزه، به لزوم برنامه ریزی صحیح در رسیدن به مقامات عالیه علمی و معنوی پرداخد و اظهار داشت: خداوند به شما عنایت نموده و لیاقت سربازی امام زمان (اروحنا فداه) را به شما مرحمت کرده و ادامه این مسیر به همت و تلاش و انگیزه وافر دارد.

برپایه این گزارش، همزمان با برگزار این کارگاه آموزشی، آقای ترابیان از اساتید باتجربه مشاور مرکز مشاوره حوزه در کارگاه دیگری مباحث آشنائی با مهارت ها و تکنیک های تحصیلی را با هدف ارتقاء سطح علمی و مهارتی طلاب در فراگیر اعم از نحوه مطالعه و حضور مفید و مثمر ثمر در کلاس درس، تکنیک های رفع خستگی و افزایش انگیزه و علاقه برای درس خواندن، رفع استرس امتحانات و نکات کلیدی برای موفقیت در امتحانات را بیان کرد.

 در این برنامه یک روزه همه طلاب مجرد مدرسه بلند مدت برادران و خواهران و طلاب برادر مدرسه سفیران هدایت با شرکت در کارگاه های آموزشی با موضوعات «خودآگاهی و تبیین هویت و اهداف طلبگی» ، «آشنائی با مهارت های تحصیلی» از فیوضات علمی اساتید مشاور حجت الاسلام دیانت مقدم و آقای ترابیان بهره مند شدند.

همچنین طلاب متاهل مدرسه برادران سفیران هدایت و همسرانشان و طلاب متاهل خواهر مدرسه خواهران در کارگاه های مجزا با موضوع رازهای همسرداری و ارتباط مؤثر شرکت کردند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha