سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کتابخانه

حوزه/ مدیر فرهنگی و هنری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، گفت: اگر دسترسی آسان اشخاص به کتاب، آسان گیری در ارائه خدمات و خدمات دهی مناسب در کتابخانه ها نهادینه شود سرانه مطالعه کتاب نیز در کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام محمدی کرمانشاهی در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» گفت: در کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، بخشی به عنوان «گنجینه نفایس» وجود دارد که در نوع خود یکی از بی نظیرترین و جذاب ترین مجموعه های کتاب حساب می شود.

مدیر فرهنگی و هنری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، افزود: در مجموعه گنجینه نفایس، کتب گران قیمت، کمیاب، نایاب، کم چاپ شده وجود دارد که برای محققین می تواند در نوع خود جالب باشد.

وی خاطر نشان کرد: بیش از 1000 جلد کتاب در این بخش با جلدهای  چوبی، فلزی، چرمی با عناوین مختلف و متنوع و موضوعات خاص از قبیل کتب «ذره بینی» و کتب ادعیه و شرایع دین یهود به زبان عبری در گنجینه نفایس وجود دارد که به خوبی از آن ها نگهداری می شود که آسیب نبینند.

حجت الاسلام محمدی کرمانشاهی در ادامه با اشاره به بخش «منابع ویژه» در کتابخانه حرم بانوی کرامت اظهار داشت: در کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، بخشی به عنوان منابع ویژه وجود دارد که شامل کتاب هایی با چاپ سربی، سنگی، کتاب هایی که بیش از 50 سال از چاپ آن ها گذشته و کمیاب و نایاب هستند،  کتب تک نسخه، کتب زرد و ضاله از حیث اعتقادی و اجتماعی می باشد که فقط کپی آن ها با در نظر گرفتن شرایط خاص در دسترس محققین قرار می گیرد.

وی افزود: بخش «ترمینال کتاب» نیز یکی از واحد های کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها می باشد که سبک و سیاق آن اینگونه است که با توجه به اینکه عمده کتب موجود در کتابخانه اهدایی هستند، ضرورت دارد ابتدا در بخش ترمینال کتاب ساماندهی و سازماندهی شوند و تمامی کتاب ها ورق زده می شود تا مبادا اسناد و کاغذهایی در میان مالکان آن وجود نداشته باشد سپس دسته بندی موضوعی می شود و در نهایت با تصمیم کارشناسی شده مشخص می شود که کتاب حاضر از بخش ترمینال باید به کدام بخش کتابخانه منتقل شود.

مدیر فرهنگی و هنری کتابخانه حرم کریمه اهل بیت(ع) در ادامه خاطر نشان کرد: بخش «کتاب های پشتیبان» جهت احداث کتابخانه های جدید در سطح شهر و غنی سازی کتابخانه های اقماری وابسته به آستان مقدس از جمله کتابخانه «پره سر» دراستان گیلان و همچنین تزریق کتاب به جای نسخه های خراب شده از جمله فعالیت ها در این بخش می باشد.

حجت الاسلام محمدی کرمانشاهی افزود: بخش «سایر منابع» که شامل کتاب های کوچک هستند و بخش «خانه مطبوعات» که غنی ترین خانه مطبوعات در استان قم می باشد و خدمات دهی از مطبوعات از زمان قاجار تا کنون را در دسترس عموم قرار می دهد و شامل مخزن نشریات، روزنامه ها، ماهنامه ها، هفته نامه ها، فصل نامه ها و سالنامه ها است که در نوع خود برای علاقه مندان جالب و جذاب است.

وی اظهار داشت: بخش «نرم افزار» در کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، با 5000 نرم افزار امانی و کتاب های دیجیتال تهیه و تدوین شده است و دراختیار علاقه مندان به کار های پژوهشی قرار می گیرد.

مدیر فرهنگی و هنری کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با اشاره به ظرفیت کتابخانه برای خدمات دهی به مراجعین گفت: کتابخانه حرم بانوی کرامت از حیث خدمات دهی  به مراجعین رتبه اول را در استان قم دارد و 800 صندلی با تفکیک 500 صندلی برای آقایان و 300 صندلی برای بانوان هر روز از ساعت 8 صبح تا اذان مغرب به ارائه خدمات می پردازد.

حجت الاسلام محمدی کرمانشاهی با اشاره به وجود تالارهای قفسه باز در کتابخانه حرم بانوی کرامت خاطر نشان کرد: 3 تالار برای بخش برادران و 3 تالار در قسمت خواهران به صورت قفسه باز وجود دارد و در کنار این ها برای محققین و پژوهشگران نیز هم سالن های جداگانه و هم کتاب های مخوصی در نظر گرفته شده است که در مجموع بیشترین خدمات به دانشجویان، طلاب و پژوهشگران می باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: کتابخانه آستان مقدس در طی این سال های اخیر حدود 80 هزار افزایش  منابع چاپی داشته و مجموع منابع بالغ بر 235 هزار نسخه است.

مدیر فرهنگی و هنری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها اظهار داشت: استفاده از کتابخانه برای عموم افراد از متولدین 1380 آزاد است و برای حق عضویت هزینه ای هم دریافت نمی شود و تعامل کتابخانه حرم بانوی کرامت با کتابخانه های دیگر عتبات مقدس در داخل و خارج از کشور وجود دارد.

حجت الاسلام محمدی کرمانشاهی با تبیین سرانه مطالعه در کشور گفت: اگر شرایط استفاده و مطالعه در سطح کشور آسان شود سرانه مطالعه افزایش پیدا می کند چرا که اگر دسترسی آسان اشخاص به کتاب، آسان گیری در ارائه خدمات و خدمات دهی مناسب نهادینه شود سرانه مطالعه کتاب نیز در کشور افزایش پیدا خواهد کرد و این مساله در کتابخانه آستان مقدس با توجه به ایجاد شرایط خاص، تعداد مراجعین افزایش چشم گیری نسبت به گذشته داشته است.

وی در پایان گفت: با توجه به ایجاد نهضت اهدا کتاب توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، در 4 سال گذشته منابع کتابخانه دو برابر افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام /۳۱۳/۱۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha