پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی-مدیر حوزه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به استقلال حوزه های علمیه در طول تاریخ، گفت: مسیر اجتهاد ایجاب می‌کند روحیه حریّت در طلبه وجود داشته باشد و زمینه‌های علمی، پژوهشی، نظریه پردازی و ... برای او هموار شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی در دیدار امام‌جمعه، مدیر و مسئولان مدرسه علمیه امام جواد(ع) شهر دروّد در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، با تاکید بر جذب خیّرین و احیا موقوفات، گفت: این حرکت به صورت تدریجی خودکفایی حوزه‌های علمیه و بی‌نیازی از دولت را در بر خواهد داشت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حوزه‌های علمیه از گذشته هویتی مستقل داشته‌اند، ادامه داد: با ارتباط و همکاری اداره اوقاف آستان قدس رضوی، نسبت به تسریع کارهای ساخت و ساز، قدم‌های خوبی برداشته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی به 100 پروژه در حال اجرا در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی اشاره‌کرد و افزود: 70 مدرسه در حال بازسازی و 30 مدرسه دیگر در حال تکمیل پروژه ساخت است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه سه مدرسه علمیه جدید در مشهد در حال ساخت است، گفت: احیای جریان موقوفات قدیم و ایجاد موقوفه جدید در برخی از شهرها در روند ساخت و ساز و پروژه‌های ساختمانی مدارس علمیه تاثیرگذار است.

حوزه خراسان، برنامه محور است

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در بخش دیگر با اشاره به گزارشات ارائه شده سالانه به رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: در یک سال گذشته علاوه بر ظرفیت سازی، زمینه‌های خوبی در فعالیت‌های اجرایی معاونت‌ها صورت گرفت و به تعبیری ریل‌گذاری فعالیت‌های آتی در سال 95 گذاشته شده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان حرکت برنامه محور را برای سال 96 لازم و ضروری دانست و اظهارداشت: با ایجاد مرکزمطالعات و برنامه و بودجه، همه برنامه‌هایی که در حوزه نیاز است با همکاری معاونین مرکز بررسی و کارشناسی می‌شود و در واقع یک برنامه و نظام جامع آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، تربیتی اخلاقی، سیاسی اجتماعی و ... در حال شکل‌گیری است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به اولویت‌بندی فعالیت‌های اجرایی، بیان کرد: ابتکارات خلاقانه مدارس در اجرای برنامه‌های ابلاغی مشترک، با رعایت 2 نکته باید مدنظر قرار گیرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه تشریح کرد: در اجرای برنامه‌های ابلاغی به مدارس علمیه سعی کنید با خلاقیت‌های ابتکارانه برنامه‌ها را بومی سازی و اجرا کنید، اما مراقب باشید حاشیه جای متن را نگیرد که دچار چالش شوید و نیز هماهنگی با معاونت‌ها در اجرای برنامه‌ها، از ضروریات است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه تبادل‌ نظر و کمک از سوی معاونت‌ها در تسریع همکاری‌ها موثر است، تاکیدکرد: حضور مدارس در هم‌فکری‌ و اجرای برنامه‌های شهرستان‌ها حرکت‌های اجتهادی را آغاز می‌کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان‌کرد: مسیر اجتهاد ایجاب می‌کند روحیه حریّت در طلبه وجود داشته باشد و زمینه‌های علمی، پژوهشی، نظریه پردازی و ... برای او هموار شود.

نباید از کمیت غافل شویم

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه ظرفیت و زمینه سازی را در برنامه‌ها ایجاد می‌کنیم، اذعان داشت: همچنان که به دنبال کیفیت در برنامه‌ها هستیم نباید از کمیت غافل شویم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه جمعیت روحانیون امروزه برای پاسخگویی به مسائل جامعه و شبهات موجود کافی نیست، گفت: روشن است که باید به دنبال ظرفیت‌سازی باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در پایان لازمه فعالیت‌های اجرایی را برنامه محوربودن، اولویت‌بندی و خلاقیت‌های مدارس برشمرد و ابرازداشت: امیدواریم تجربه سال 95 برای سال 96 خوب باشد و بتوانیم به انتظارات مقام معظم رهبری پاسخ دهیم و ایشان را شاد کنیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha